ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 22 مهر 1390     |     کد : 26797

خانه مشروطه سند گویایی از روح استبداد ستیزی مردم آذربایجان است

خانه مشروطه سند گویایی از روح استبداد ستیزی مردم آذربایجان است

در سی و ششمین سالگرد ثبت ملی خانه مشروطه تبریز؛
خانه مشروطه سند گویایی از روح استبداد ستیزی مردم آذربایجان است 
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقی در سی و ششمین سالگرد ثبت ملی خانه مشروطه تبریز، این بنا را سند گویایی از روح استبداد ستیزی مردم آذربایجان عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی اظهار داشت: 21 مهرماه سال 1354 خانه مشروطه که به لحاظ تاریخی، فرهنگی و سیاسی یکی از مهم‌ترین آثار شهر تبریز به شمار می‌رود، با شماره 1171 به ثبت ملی رسید.
وی تأکید کرد: نام این خانه که یادگار دوران قاجار است همچون برگ زرینی از تارخ و هویت ملت و سرزمین آذربایجان، برای معرفی به همگان در فهرست آثار ملی ایران می‌درخشد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی افزود: نخستین مالک خانه مشروطه حاج مهدی کوزه‌کنانی از شیفتگان آزادی و حریت و از نخستین مشروطه خواهان بوده است.
محمدی گفت: ویژگی‌های خاص معماری دوره قاجار تزئینات چشمگیر، به کار گیری نورگیر زیبا و چشم نواز موسوم به کلاه فرنگی با ستون‌ها و سر ستون‌های گچبری شده، پنجره‌های ارسی، درهای منبت‌کاری شده در اتاق اصلی موسوم به «طنبی» و غلام گردش دور راه پله، هرکدام به نوعی ذوق و هنر ایرانی را به نمایش گذاشته و این اثر را به یک نمونه منحصر به فرد از میراث ملی و فرهنگی تبدیل کرده است که گنجینه‌ای از حکایت‌ها و روایت‌های مبارزات مردم آذربایجان است و تاریخی پر شکوه و ارزشمند را در دل خود نهفته است.
محمدی خاطر نشان کرد: اقدامات مرمتی خانه مشروطه پس از تملک به مرحله اجرا در آمده است و سعی شده به الگوهای معماری - تاریخی توجه کافی به عمل آید و از سال 1375 هجری شمسی پس از مرمت و تجهیزات طبقه اول که شامل تالار اصلی و اتاق‌های گوشواره‌ای است با نمایش گذاشتن اسناد و مدارکی از دوران پر فراز و نشیب انقلاب، وسائل مربوط به آن دوران و دیگر اسناد و مدارک اهدایی مرتبط با انقلاب مشروطه با عنوان موزه آغاز به کار کرده است.
بنا به این گزارش این بنا با قسمت الحاقی آن در زمینی به مساحت یک هزار و 300متر مربع و با دو طبقه اندرونی و بیرونی، حاصل ذوق هنرمند معمار تبریز حاج ولی معمار است که پس از سال‌ها سکونت در روسیه، پس از بازگشت به تبریز در سال 1247 هجری شمسی آن را بنا نهاد و هم اکنون با به نمایش گذاشتن از وسایل شخصی سران انقلاب مشروطه، فرش مشروطه اسلحه کمری ستارخان، اسناد و مدارک مربوط به دوران انقلاب مشروطه سالانه گردشگران بسیاری را شیفته خود می‌کند.


نوشته شده در   جمعه 22 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode