ترکی
|
فارسی
|
العربیة
|
English
|
اردو
|
Türkçe
|
Français
|
Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 24 دي 1403
دوشنبه 24 دي 1403
صفحه اصلی
میز خدمات الکترونیک
معرفي استان
تبریز
موقعیت شهرستان تبریز
آثارتاریخی شهرستان تبریز
آذرشهر
موقعیت شهرستان آذرشهر
آثارتاریخی شهرستان آذرشهر
اهر
موقعيت شهرستان اهر
آثار تاريخي شهرستان اهر
اسكو
موقعيت شهرستان اسكو
آثار تاريخي شهرستان اسكو
بستان آباد
موقعيت شهرستان بستان آباد
آثار تاريخي شهرستان بستان آباد
بناب
موقعيت شهرستان بناب
آثار تاريخي شهرستان بناب
جلفا
موقعيت شهرستان جلفا
آثار تاريخي شهرستان جلفا
چاراويماق
آثار تاريخي شهرستان چاراويماق
موقعيت شهرستان چاراويماق
سراب
موقعيت شهرستان سراب
آثار تاريخي شهرستان سراب
شبستر
موقعيت شهرستان شبستر
آثار تاريخي شهرستان شبستر
عجب شير
موقعيت شهرستان عجب شير
آثار تاريخي شهرستان عجب شير
كليبر
موقعيت شهرستان كليبر
آثار تاريخي شهرستان كليبر
مراغه
موقعيت شهرستان مراغه
آثار تاريخي شهرستان مراغه
مرند
موقعیت شهرستان مرند
آثارتاریخی شهرستان مرند
ملکان
موقعیت شهرستان ملکان
آثارتاریخی شهرستان ملکان
میانه
موقعیت شهرستان میانه
آثارتاریخی شهرستان میانه
ورزقان
موقعیت شهرستان ورزقان
آثار تاريخي شهرستان ورزقان
هريس
موقعيت شهرستان هريس
آثار تاريخي شهرستان هريس
نقشه استان
معرفي سازمان
تاريخچه
اهداف سازمان
مدیرکل
مشروح ماموريت ها
تكريم ارباب رجوع
منشور حقوق شهروندی
چشم انداز 20 ساله
معرفي دارالقرآن
چارت سازمان
اتوماسيون اداري (ويژه همکاران)
نصب نرم افزار
معرفي تشکيلات و ساختار دستگاه
اساسنامه سازمان
مجموعه قوانين و مقررات
مجموعه قوانين واحد آموزش
مجموعه قوانين واحد انفورماتيك
مجموعه قوانين واحد دبيرخانه
آگهي هاي مناقصه و مزايده
خدمات اداره
امورفرهنگی و تبلیغ
تشکل های دینی
هیئات مذهبی
مراحل اخذ مجوز
فرم درخواست اخذ مجوز
چرخه اخذ مجوز هيئات مذهبي
اساسنامه شوراي هيئات مذهبي
ثبت نام هیئت مذهبی
انجمن های اسلامی
معرفي
جرخه اخذ مجوز انجمن هاي اسلامي
اصلاحيه چرخه اخذ مجو انجمن هاي اسلامي
ثبت نام انجمن اسلامی
کانون های فرهنگی تبلیغی
شرایط تاسیس مراکز فرهنگی
چرخه اخذ مجوز مراكز فرهنگي
اصلاحيه اخذ مجوز كانون هاي فرهنگي
ثبت کانون فرهنگی تبلیغی
اعزام روحانیون
روحانيون مستقر
چرخه جذب روحانيون مستقر
ثبت نام در سامانه اعزام روحانیون
دارالقرآن
اهداف
شرايط تاسيس مراكز قرآني
برنامه های اولویت دار
ستاد قرآن
واحدهای مرتبط
چرخه اخذ مجوز مراكز قرآني
کل قرآن
اصلاحيه چرخه اخذ مجوز مراكز قرآني
سامانه ثبت موسسات قرآني مردمي
طرح اعطاي مدرك به حفاظ
ثبت نام دوره هاي تخصصي
آموزش و پژوهش
دبيرستان هاي صدرا
آشنايي با دبيرستانهاي صدرا
مشخصات دبيرستانهاي صدرا
نمونه فعاليتهاي دبيرستانهاي صدرا
دانلود فايل آموزشي
ويژه نامه ها
سه علامه
زندگينامه علامه اميني(ره)
زندگينامه علامه طباطبائي(ره)
زندگينامه علامه جعفري(ره)
ويژه نامه جواد الائمه
كودك و نوجوان
ويژه نامه باقرالعلوم
ويژه نامه عرفه
ويژه نامه عيد قربان
القدس لنا
ویژه نامه اعتکاف
مولود کعبه
شهداي محراب
ام المصائب
ویژه نامه خاتم انبیاء
ام المصائب
ویژه نامه ثارالله (امام حسین (ع))
ویژه نامه علمدارکربلا
ویژه نامه زین العابدین
ویژه نامه هفته دفاع مقدس
ویژه نامه كريم اهل بيت- حضرت امام حسن (ع)
ویژه نامه ليله القدر
ویژه نامه شهادت حضرت علی(ع)
ويژه نامه ضامن آهو
ویژه نامه عید فطر
افلاكيان خاك نشين
ادیان و مذاهب
ضرب المثلها
كتابخانه ديجيتالي
خانواده و زندگي
مساجد برگزاری اعتکاف در تبریز
مناقصه و مزایده
اعتکاف رجبیه
توافقنامه سطح خدمات
پیوند پیگیری
میز خدمات الکترونیک
معرفی تبيان
معرفي تبيان
اينترانت
تماس با ما
تماس با ما
درخواست هاي مردمي و شكايات
تماس با مديران
نشریات
اندیشه معلم
شبستان اندیشه
خبرخوان
لینک ورود به سایت
جستجو در سایت
لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
بيشتر...
اوقات شرعی
تاریخ :
پنجشنبه 21 مهر 1390
| کد :
26772
لینک کوتاه
همه ماشین های پلیس ایران!
سیر تحول خودروهای پلیس طی 70 سال اخیر جالب است.
سیر تحول خودروهای پلیس طی 70 سال اخیر جالب است.
به گزارش «قدس آنلاین»، از دهه 1320 که خودروهای آلمانی، انگلیسی و آمریکایی به خدمت شهربانی کل کشور درآمدند تا امروز که از بنز، پژو و زانتیا برای کارهای مربوطه استفاده میشود. شاید کمتر کسی به نوع خودروها و تجهیزات به کار رفته در آنها توجه کرده باشد ولی آنچه مسلم است اینکه صرفنظر از قدمت طولانی استفاده از خودرو در این بخش تنها ظرف چند سال اخیر شاهد ارتقای تجهیزات در این خودروها بودهایم به عبارت دیگر خودروهای پلیس شاید بیش از 60 سال جز به چراغهای گردان، بیسیم و بلندگو به چیز دیگری مجهز نبودهاند اما امروز به سیستمهایی نظیر دوربینهای خودکار، دستگاههای GPS، لوازم تشخیص مصرف نوشابههای الکلی توسط رانندگان، امکانات ماهواره ای، رایانهای و ... تجهیز شدهاند. در ادامه به سیر تحول این خودروها اشاره میکنیم.
دهه 1320
مدلی از بنز قدیمی، حدود 67 سال پیش یعنی در سال 1940 میلادی ساخته و برای به کارگیری در شهربانی روانه تهران شد. در آن روزگار هنوز خودروهای پلیس به چراغهای گردان، بیسیم و بلندگو مجهز نشده بودند.
دهه 1330
فولکسواگن قورباغهای شکل با دو رنگ مشکی و سفید که به یک چراغگردان آبیرنگ و یک دستگاه بیسیم با برد محدود مجهز شده بود از جمله وسایل نقلیه مورد استفاده پلیس راهنمایی و رانندگی در آن زمان بود. این خودرو هماکنون در پارکینگ نیروی انتظامی خاک میخورد.
خودرو دیگری که در این دهه به کار گرفته شد، بنز بود. در این دو دهه شهربانی کل کشور تقریباً تمام دوران حکومت پهلوی اول و ابتدای دوره پهلوی دوم را با خودروهای آلمانی سپری کرد.
دهه 1340
دهه 1340 را باید تقریباً آغاز دوباره ورود خودروهای آمریکایی به این عرصه دانست دوجهای کرنت ششسیلندر ساخت کشور آمریکا با پلاکهای سهرقمی دستنویس که حداکثر سرعت آنها به 200 کیلومتر در ساعت میرسید از سال 1346 تا 1354 مورد استفاده قرار گرفتند. دوج کرنت دارای یک بلندگوی کوچک بود که بر روی گلگیر جلو و کنار کاپوت نصب میشد و مجهز به یک بیسیم دستی، چند پروژکتور و یک چراغ گردان ثابت بود. دهه 40 همان دههای است که افسران زن با موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد میکردند (سال 1346) و ضمن راهنمایی خودروها بعضاً آنها را جریمه نیز میکردند.
دهه 1350
در تمام دهه 1350 در کنار لندرور انگلیسی خودروهای آمریکایی بیوک، شورولت رویال و بنز230 به کار گرفته شدند. بنز230 با چراغهای جلو عمودی ششسیلندر بودند و حداکثر سرعت آنها برای این کار 220 کیلومتر در ساعت تنظیم شده بود این خودروهای آلمانی از سال 1350 تا 1356 در شهربانی ایران خدمت کردند.
بنزهای 230 پلیس بر روی سقف خود و در وسط آن دارای یک بلندگو بودند که با اهرمی از داخل اتاق به سمت چپ و راست حرکت میکرد. پلاک این خودروها نیز دستنویس و چهاررقمی بودند. این خودرو هم همچون دوج کرنت از یک بیسیم بلندگو و بیسیم موتورلا آمریکایی بهره میجست. از رنجرور انگلیسی که دارای هشتسیلندر و توان حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت بود از سال 1354 تا سال 1359 در مناطق کوهستانی و برفگیر استفاده شد رنجرورها مجهز به کولرهای سقفی بودند ولی در همان سالها یک دستورالعمل قانونی در حال تبدیلکردن خودروهای پلیس به شورولت رویال بود. براساس آن دستورالعمل دستگاههای دولتی و نظامی ملزم شده بودند از کالاهای ساخت داخل استفاده کنند و از آنجا که شورولت آمریکایی در ایران مونتاژ میشد بنابراین از سال 1356 تا سال 1362 از این خودرو ششسیلندر با توان رسیدن به سرعت 220 کیلومتر در ساعت استفاده شد.
دهه 1360
بنز 250 هم از جمله خودروهایی بود که در دهههای 50 تا 70 مورد استفاده پلیس قرار گرفت. این خودرو آلمانی شش سیلندر بود و با چراغهای افقی قادر بود 200 کیلومتر در ساعت را بپیماید. بنزهای 250 که اول به صورت دنده فرمان (دنده رول) بودند بعدها انواع گیربکسی آن هم وارد کشور شد و مورد استفاده قرار گرفت.
دهه 1370
اما دهه 1370 را باید زمان ورود خودروهای شرقی به ناوگان پلیس دانست به طوری که کمکم سروکله تویوتا کریسیدا ژاپنی هم پیدا شد این خودرو چهارسیلندر بود و قادر بود 200 کیلومتر مسافت را طی یک ساعت بپیماید. از تویوتا کریسیدا بین سالهای 1370 تا 1379 استفاده شد. اواسط دهه 70 یعنی از سال 1374 به بعد پاجرو هم آمد و مورد استفاده پلیس راه کشور قرار گرفت. پاجرو ژاپنی ششسیلندر بود و 200 کیلومتر در ساعت سرعت میگرفت.
دهه 1380
دهه 1380 عصر به کارگیری خودروهای سمند، زانتیا، پژو 206 و بنز 240E. خودروهایی که به ایربگ، سیستمهای ترمز ABS و بیسیمهای دوربرد و بلندگوهای پیشرفته، رایانه و امکانات ماهوارهای مجهز شدهاند.
مطالب مرتبط
اولین دمپایی طراحیشده با هوش مصنوعی تولید شد
سرعت واکنشهای شیمیایی بدون فلزات گرانبها افزایش مییابد
یک شرکت چینی سریعترین عینک واقعیت افزوده در جهان را ساخت
رونمایی از لپتاپ رول شونده که قد میکشد!
چراغ معروف انیمیشنها زنده شد
رونمایی از دستیار هوش مصنوعی در یک عینک هوشمند
تولید ارزان گرافن از گرافیت با تابش نور خورشید
اولین ساعت کوانتومی بریتانیا برای حملات موشکی
کرهایها برای خودروهای برقی باتری ضد حریق ساختند
هوش مصنوعی ارتش آمریکا حرکات بعدی دشمنان را پیشبینی میکند
نوشته شده
در
پنجشنبه 21 مهر 1390
توسط
مدیر پرتال
PDF
چاپ
بازگشت
نظرات شما :
*
*
*
لطفا صبر کنید...
صفحه اصلی
|
گالری تصاویر
كليهي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به سازمان تبليغات اسلامي استان آذربايجان شرقي ميباشد.