ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 مهر 1390     |     کد : 26211

ووشو ايران به دنبال تداوم موفقيت‌هاي بين‌المللي

يازدهمين دوره مسابقات ووشو قهرماني جهان كه از نيمه‌مهرماه به ميزباني آنكاراي تركيه برگزار مي‌شود، فرصت تازه‌اي است براي خودنمايي ووشوكاران ايراني.

 
جام جم آنلاين: يازدهمين دوره مسابقات ووشو قهرماني جهان كه از نيمه‌مهرماه به ميزباني آنكاراي تركيه برگزار مي‌شود، فرصت تازه‌اي است براي خودنمايي ووشوكاران ايراني. رزمي‌كاراني كه با پيشرفت خيره‌كننده خود در سال‌هاي اخير در حد مدعي قهرماني جهان ظاهر شده‌اند و اين‌بار به دنبال تداوم راه درستي هستند كه با يك برنامه‌ريزي خوب و اصولي به دست آمده است.

دفاع از عنوان نايب قهرماني جهان و يورش به مقام قله‌قهرماني هدف اول ووشوكاران در اين رقابت‌هاست كه البته كار راحتي نيست.

چين، روس، آمريكا، ويتنام، هنگ‌كنگ و بسياري ديگر از كشورهاي آسيايي و اروپايي كه در ووشو دنيا جزو مدعيان هستند به طور حتم ايران را خطر بزرگي براي خود مي‌دانند و به دنبال راهي هستند تا مانع از پيشروي تيم كشورمان در عرصه جهاني شوند. اين در حالي است كه تيم كشورمان حاضر نيست از مسيري كه براي قرار گرفتن در آن تلاش وصف‌ناپذيري را به خرج داده، دور شود. بخصوص اين كه بعد از تاييد مسوولان كميته بين‌المللي المپيك براي پذيرش ووشو به عنوان يكي از رشته‌هاي اصلي المپيك از سال 2020، همه كشورها به دنبال سرمايه‌گذاري فراوان روي اين رشته پرمدال هستند تا از حالا با يك برنامه‌ريزي بلندمدت خود را در جمع بزرگان اين رشته قرار بدهند. در اين بين ايران نگاه ويژه‌اي به ووشو دارد و در تدارك حاكميت بر ووشو جهان است، چيزي كه تكواندو اوايل امسال در مهد اين رشته به آن رسيد و اگر كاراته اسير حواشي و تغييرات مداوم در چند سال اخير نمي‌شد مي‌توانست به اين مهم نزديك‌تر شود. وضعيت ووشو البته شايد كمي متفاوت‌تر باشد.اين رشته در بخش بانوان هم در سطح آ‌سيا و هم جهان مدال‌آور است و اين مي‌تواند كمك بزرگي براي رسيدن به بالاترين نقطه قهرماني جهان باشد.

جهش بزرگ

بعد از اتفاقاتي كه براي ووشو ايران در پايان بازي‌هاي آسيايي 2006 دوحه رخ داد وحواشي زيادي كه گريبان اين رشته را گرفت (تا جايي كه فدراسيون ووشو پلمب شد و مديريت هم تغيير كرد) شايد تصور اين كه ووشو جهش خيره‌كننده‌اي داشته باشد و بتواند به يك مدعي بزرگ در سطح جهان تبديل شود كمي دور از ذهن بود، اما با برنامه‌ريزي‌ها و پشتوانه‌سازي‌هايي كه در اين رشته صورت گرفت شاهد موفقيت‌هاي زيادي در عرصه‌هاي بين‌المللي بوده‌ايم. ووشو سال گذشته در مسابقات جهاني كانادا نايب قهرمان جهان شد، در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو نيز با كسب 3 نشان طلا و 3 برنز به موفقيت بزرگي دست يافت كه در اين بين كسب نخستين طلاي تاريخ ورزش بانوان ايران در بازي‌هاي آسيايي توسط خديجه آزادپور هم حكايت از موفقيت بزرگ ووشو كاران دارد. تيم ملي بعد از آن در مسابقات جام‌جهاني چين هم با كسب 5 مدال طلا توسط خديجه آزادپور، الهه منصوريان، محسن محمدسيفي، سجاد عباسي و حسين اوجاقي و نقره سلمان تركي در كنار تك برنز راضيه طهماسبي در مكان دوم ايستاد تا سالي باشكوه را پشت‌سر بگذارد و براي تمام كشورهاي مدعي اين رشته در دنيا خط ونشان بكشد. تيم ملي اكنون آماده حضوري قدرتمندانه در يازدهمين دوره مسابقات جهاني است كه در آنكارا برگزار مي‌شود. شكي نيست نتايج درخشان سال گذشته اين تيم در كانادا و نيز جام‌جهاني و بازي‌هاي آسيايي، عاملي شده تا نگاهها به تيم كشورمان متمركز شود و حريفان با برنامه‌ريزي‌هاي ويژه‌اي خود را آماده نبرد با ورزشكاران كشورمان كنند.اين موضوعي است كه كار تيم ملي را در مسابقات جهاني دشوارتر از هر دوره ديگري خواهد كرد.

محمدرضا جعفري، مربي تيم ملي نيز اين موضوع را تاييد مي‌كند و مي‌گويد: در اوزان اعزامي ورزشكاران كشورمان به مسابقات جهاني تركيه حريفان سرسختي وجود دارند. به نظرم مهم‌ترين رقباي ما از چين، روسيه، ويتنام و بلاروس هستند و با شناختي كه از ورزشكاران اين كشورها داريم به‌طور حتم كارمان بسيار دشوار است. البته اين را هم تاكيد كنم كه بازيكنان ما با اعتماد به نفس و آمادگي بالا فقط براي كسب بهترين مدال به جنگ حريفانشان خواهند رفت.

نكته: انگيزه ورزشكاران كشورمان براي اين دوره از مسابقات جهاني بسيار اميدواركننده است. ستارگان ووشو ايران كه در يكي دو سال گذشته در هر ميداني افتخار آفريدند حالا فقط در جستجوي مدال طلاي مسابقات جهاني هستند
مربي تيم ملي در بخش ساندا با اشاره به آخرين وضعيت اين تيم، اضافه مي‌كند: سانداكاران ما هم جوان هستند و هم باتجربه. آنها به اين خودباوري كه در تمام مسابقات برون‌مرزي يك رقيب سرسخت براي تمام حريفان هستند رسيده‌اند و تمرينات بدني و فني ما نيز در اين مدت بر همين باور استوار بوده تا تيم ملي در حد مدعي بزرگ جهان در اين مسابقات حاضر شود. خوشبختانه همه ووشوكاران، تجربه بين‌المللي دارند و فقط علي يوسفي در وزن 60 ـ كيلوگرم براي نخستين بار به اين رقابت‌ها اعزام مي‌شود. ضمن اين‌كه مسابقات تداركاتي با تركيه كه چندي پيش در كشورمان برگزار شد هم محك خوبي بود تا شرايط خود را در يك مبارزه در نظر بگيرند.

تيمور بني‌طالبي، مربي تيم كشورمان در بخش تالو نيز با تاكيد بر اين نكته كه كسب مدال در مسابقات جهاني بسيار سخت است، خاطرنشان كرد: تيم 3 نفره دوئيلين، متشكل از محسن احمدي، ابراهيم فتحي و نويد مكوندي كه در دوره قبل مسابقات جهاني در كانادا قهرمان شده بودند، تمرينات سخت و بدنسازي ويژه‌اي را انجام دادند كه اميدواريم در تركيه هم مدال طلاي خود را تكرار كنند. در بخش انفرادي هم كار حساس‌تر بوده و اين اواخر تمرينات را با لباس مسابقه و كاملا جدي برگزار كرديم تا ووشوكاران حالت مسابقه‌اي خود را كاملا حفظ كنند.

فقط طلا !

اما انگيزه‌اي كه بين ورزشكاران كشورمان براي اين دوره از مسابقات جهاني وجود دارد، بسيار اميدواركننده است. ستارگان ووشو ايران كه در يكي دو سال گذشته در هر ميداني افتخار آفريدند حالا فقط در جستجوي مدال طلاي مسابقات جهاني هستند. محسن محمد سيفي، ووشوكار جوان زنجاني در پاسخ به اين پرسش كه چقدر شانس كسب مدال طلا را براي خود متصور است، عنوان مي‌كند: امسال تمرينات خيلي خوبي داشتيم. شرايط آمادگي من به‌گونه‌اي است كه مي‌خواهم مثل بازي‌هاي آسيايي گوانگجو فقط مدال طلا كسب كنم. البته كار به‌طور حتم دشوارتر از قبل است ولي ما هم به آمادگي خيلي خوبي رسيده‌ايم. اين سانداكار آينده‌دار در بخش ديگري از حرف‌هايش به حريفاني كه روي آنها حساب ويژه‌اي باز كرده اشاره مي‌كند و مي‌گويد: طبق معمول ورزشكاران چين و ويتنام را نبايد از ذهن دور كرد اما من فيلم مبارزات نمايندگان ماكائو و فيليپين را هم ديده‌ام و با شگردها و نحوه مبارزاتشان آشنا شده‌ام. البته يك حريف خيلي خوب هم از كشور آذربايجان دارم كه آناليز كاملي از او شده است.خوشبختانه با هدايت خوب سرمربي چيني (وي يان دونگ) و نيز حضور حسين اوجاقي در كنار تيم ملي، همه ورزشكاران در بهترين شرايط به مصاف حريفان خود مي‌روند و اميدواريم امسال هم پرچم مقدس كشورمان را به اهتزاز درآوريم.

فرشاد عربي نايب قهرمان بخش تالو جهان هم ضمن ابراز رضايت از ميزان آمادگي خود براي مسابقات جهاني تركيه مي‌گويد: 4 ماه تمام در آكادمي ووشو تمرينات بسيار سختي را برگزار كرديم و با توجه به تمرينات بدنسازي و فني كه زير نظر مربيان چيني داشته‌ايم تفاوت‌ها را نسبت به گذشته كاملا حس مي‌كنيم. اين براي چهارمين‌بار است كه در مسابقات جهاني حاضر مي‌شوم. در جهاني جوانان مالزي يك نقره و يك برنز كسب كردم. در مسابقات جهاني چين نيز برنز گرفتم و در جهاني كانادا دوم شدم. اين بار اگر نوبتي هم باشد بايد طلا كسب كنم و انگيزه‌هاي بسياري براي اين كار دارم.

در كنار بخش مردان، بانوان ايران هم اميد بسياري دارند تا درخشش خود را در مسابقات جهاني تركيه تكرار كنند. هرچند خديجه آزادپور ستاره تيم ملي در اين دوره از مسابقات به دليل مصدوميت غايب است اما ساير ملي‌پوشان ساندا زيرنظر پانگ يان سرمربي چيني و سامره خليلي مربي ايراني تيم‌ملي تمرينات بسيار خوبي را برگزار كردند و آماده حضوري قدرتمندانه در مسابقات آنكارا هستند. لو خائو مربي چيني تيم تالو بانوان هم در اين بخش ابراز اميدواري كرده كه ميزان پيشرفت تيم ملي در مسابقات جهاني محسوس خواهد بود. آمنه احساني‌نژاد مربي تيم تالو بانوان در اين رابطه مي‌گويد: تمرينات ما با تاكيد‌هايي كه سرمربي چيني داشته، كاملا استاندارد برگزار شده و بچه‌ها را در شرايط مسابقه قرار داده بوديم. تيم ملي، تمرينات فشرده‌اي برگزار كرده و فرم‌ها را كامل انجام داده است و با پيشرفت چشمگيري كه در تيم ديده‌ايم به كسب مدال در مسابقات جهاني خيلي اميدوار هستيم. مسابقات جهاني تركيه بدون شك آزمايش بزرگ ديگري براي ووشو ايران است تا ثابت شود اين رشته در مسيري حركت مي‌كند كه نتايج آن تصادفي نيست.

علي رضايي ‌/‌ جام‌جم




نوشته شده در   دوشنبه 11 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode