ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 مهر 1390     |     کد : 25930

سرگشته روايت سرگشتگي ‌هاي تاريخي در تلويزيون

كار تصويربرداري سريال «سرگشته» به كارگرداني محمدحسين حقيقي و تهيه‌كنندگي سيدافضل ميرلوحي به پايان رسيد. «سرگشته» اولين سريال تاريخي الف در شبكه قرآن و معارف سيماست كه قرار است در ايام محرم از اين شبكه به آنتن پخش سپرده شود.

جام جم آنلاين: كار تصويربرداري سريال «سرگشته» به كارگرداني محمدحسين حقيقي و تهيه‌كنندگي سيدافضل ميرلوحي به پايان رسيد. «سرگشته» اولين سريال تاريخي الف در شبكه قرآن و معارف سيماست كه قرار است در ايام محرم از اين شبكه به آنتن پخش سپرده شود.
«سرگشته» مضموني تاريخي دارد و به نوعي بازگوكننده واقعه كربلا و حوادث حاشيه‌اي آن است. داستان اين سريال درباره شخصيتي به نام عبيدالله ابن حرجعفي است كه وقايع بسياري را از سر مي‌گذراند. او زمان حضرت علي(ع)‌ زندگي مي‌كند و به عللي در برابر آن حضرت مي‌ايستد و با آن حضرت وارد جنگ مي‌شود، اما بعد از جنگ صفين تحت‌تاثير قضاوت مولا علي(ع)‌ قرار مي‌گيرد و با خود عهد مي‌كند هيچ‌‌گاه در جبهه مخالفان حضرت علي(ع)‌ قرار نگيرد.

جعفي بعد از حضرت علي(ع)‌ و امام حسن(ع)‌ نيز از جمله افرادي است كه زندگي پرفراز و نشيبي را تجربه مي‌كند. زماني كه حضرت امام حسين(ع)‌ از او تقاضاي همراهي مي‌كند، جعفي از ياري امامش سر باز مي‌زند؛ اما اين عدم اطاعت از امام حسين(ع)‌ زندگي جعفي را زير و رو مي‌كند تا آنجا كه بعد از شهادت امام حسين شعر رسايي در مظلوميت شهادت امام حسين مي‌خواند، اما اين پايان ماجراي عبيدالله ابن حر جعفي نيست.

معلوم است كه روايت زندگي چنين آدمي جذابيت‌هاي خاص خودش را خواهد داشت. سيدافضل ميرلوحي تهيه‌كننده اين مجموعه به «جام‌‌جم» مي‌گويد: ما تلاش كرده‌ايم اين اثر براساس مستندات تاريخي نوشته و ساخته شود و براي اين كه «سرگشته» هر چه بيشتر به واقعيات تاريخي نزديك باشد ما از حضور دكتر محمدحسين رجبي دواني به عنوان ناظر محتوايي بهره برده‌ايم.

وي مي‌افزايد: كار نوشتن فيلمنامه اين اثر حدود يك سال و نيم زمان برده است. ديالوگ‌هاي اين اثر نه مانند برخي از سريال‌هايي كه پيشتر ساخته شده «امروزي» است و نه مثل بعضي از آثار تاريخي از واژه‌هاي ثقيل و سنگين استفاده شده است. ما تلاش كرديم در اين سريال از ديالوگ‌هاي شيوا و رسا استفاده كنيم و به همين خاطر شما در ديالوگ‌هاي اين سريال كلمات عربي و مطنطن نخواهيد ديد. مثلا وقتي عبيدالله ابن حر جعفي كه هم شمشيرزن قهار و هم شاعر بزرگي است شعري درباره امام حسين(ع)‌ مي‌خواند ،آن شعر به فارسي معادل‌سازي شد و بعد در سريال آورديم كه عبدالجبار كاكايي زحمت اين كار را كشيد.

در اين سريال تاريخي گروهي از بازيگران سينما و تلويزيون در نقش‌هاي مختلف ظاهر شده‌اند.

علي دهكردي ايفاگر نقش ابن زياد است و بهناز جعفري هم در نقش همسر او ديده خواهد شد. زهير ياري هم بازيگر نقش عبيدالله ابن حر جعفي است و سولماز حصاري هم در نقش همسر جعفي هنرنمايي كرده است. بجز اين شهراد وثوقي (اسامه)‌، امير دژاكام (عكرمه)‌، محرم زينال‌زاده (شريح قاضي)‌، احمد علامه دهر (نقش پدر نوال)‌، فرداد صفاخو (جابر)‌، مصطفي عبداللهي (مالك)‌ و بهار ارجمند (سليمه)‌ بازيگراني هستند كه در نقش‌هاي مختلف اين سريال حضور پيدا كرده‌اند.

همچنين حضور گلچهره سجاديه بازيگر تواناي كشورمان در يكي از نقش‌هاي اين سريال از جمله ويژگي‌هاي سريال «سرگشته» است.

كار تصويربرداري اين سريال از خرداد امسال آغاز شده و اوايل مهر به پايان رسيده است. بيش از 70 درصد از لوكيشن‌هاي اين سريال در احمدآباد مستوفي بوده و بقيه نيز در شهرك دفاع مقدس تصويربرداري شده است.

«سرگشته» اولين سريال تاريخي الف در شبكه قرآن و معارف سيماست كه قرار است در ايام محرم از اين شبكه به آنتن پخش سپرده شود.نگارش فيلمنامه اين سريال به عهده سيدجلال‌الدين دري بوده و سيدافضل ميرلوحي هم به عنوان محقق و طراح همكاري داشته است. تصويربرداري سريال تلويزيوني سرگشته در اوايل هفته و همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) با ضبط صحنه‌هاي حضور عبيدالله ابن حر جعفي در كربلا، پس از دفن اجساد شهداي واقعه كربلا به پايان رسيد.

تدوين تصاوير توسط بهرام دهقاني در حال انجام است. سرگشته در 10 قسمت 45 دقيقه‌اي براي گروه فيلم و سريال شبكه قرآن و معارف سيما آماده مي‌شود.

محمدحسين حقيقي، كارگردان اين سريال پيشتر آثاري چون سمفوني صحرا و راز خنجر را جلوي دوربين برده است.

در ساخت اين سريال حسن كريمي (مدير تصويربرداري)، حسين بشاش (مديرصدابرداري)، امير اسكندري (طراح گريم)، محمدمهران يوسف‌زاده (طراح صحنه و لباس)، عباس كبيري (مدير توليد)، فرشاد اسدالله‌پور (دستيار اول كارگردان) و مژده لباسچي (عكاس) همكاري كرده‌اند.


نوشته شده در   چهارشنبه 6 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode