جام جم آنلاين: فرانكفورت آلمان هر دو سال یكبار به مدت 10 روز به قلب تپنده صنعت خودروی جهان تبدیل میشود و امسال نیز این قلب تپنده با آنكه جهان دوران پس از بحران فراگیر اقتصادی را پشت سر میگذارد، تپندهتر از سالهای گذشته به كار خود ادامه داد. در این 10 روز بیش از یكهزار غرفهدار از حدود 35 كشور جهان، تازهترین دستاوردهای خود در عرصه صنعت خودروسازی را به نمایش گذاشتند.
از نمایشگاه خودروي فرانكفورت به عنوان بزرگترین نمایشگاه خودروي جهان یاد میشود و هر دوره، از محصولات خلاقانهای در آن رونمایی میشود كه تا سالها بعد به عنوان نقاط عطف در صنعت خودروسازی مورد بحث قرار میگیرند. امسال نیز این آوردگاه بزرگ با بیش از یكهزار غرفهدار از 35 كشور جهان در مساحتی بالغ بر 235 هزار مترمربع در فرانكفورت 2011 برگزار شد، اما با یك تفاوت چشمگیر نسبت به تمامی دورههای قبل و آن اینكه در نمایشگاه امسال، تمركز اصلی تولیدكنندگان روی خودروهای برقی، هیبریدی و مجهز به موتورهای كوچك بود؛ تمركزی كه شاید چند دلیل عمده بتوان برای آن ارائه كرد: توجه به استانداردهای زیستمحیطی و روی آوردن به منابع تجدیدپذیر انرژی و همچنین تغییر رویكرد مصرفكنندگان از خودروهایی با ساختار سنتی و حركت به سوی سیستمهای هوشمند. نمایشگاه امسال فرانكفورت مظهر هیجانانگیزی از این نگرش بود.
برای تمام شركتهای خودروساز، نمایشگاه فرانكفورت بهترین فرصت برای خودنمایی است، اما برای خودروسازان آلمانی این علاقه از جنس متفاوتی است. نگاهی به گذشته نشان میدهد برندهای خودروسازی نظیر مرسدس بنز، فولكس واگن و البته بی.ام.و محصولات خاص خود را در این نمایشگاه، رونمایی میكنند و نه سایر نمایشگاهها. دقیقا بر اساس همین نگرش بوده كه مرسدس بنز، خودروهایی در كلاس B-Class و Coupe Black Series را برای نخستین بار در نمایشگاه امسال فرانكفورت رونمایی كرده است. مرسدس بنز تا پیش از این، اطلاعاتی درباره سری C63 AMG Coupe Black منتشر كرده بود، اما نمایشگاه امسال فرانكفورت، آوردگاهي هیجانانگیز و البته مناسب برای نخستین نمایش رسمی و عمومی آن به شمار میآمد. این سری بر مبنای كوپه C طراحی و ساخته شده است و در ارائه آن به عطش سیریناپذیر علاقهمندان به خودروهای اسپرت سرعتی آن هم با ارقام خیرهكننده مربوط به توان اسببخار توجه خاص شده است، گویی این سری صرفا برای این دسته از علاقهمندان به خودرو طراحی و ساخته شده است.
فلسفه طراحی و ساخت این خودرو به نگرشی مربوط میشود كه آغاز آن در سال 2006 و با ارائه سری SLK55 AMG Black كلید خورد.
در حقیقت میتوان شاهكار به نمایش گذاشته شده مرسدس بنز (C63 AMG Coupe Black) در نمایشگاه امسال فرانكفورت را تلفیقی هیجانانگیز از CLK63AMG Black Series و SL65 AMG Black Series دانست كه به خلق چهارمین عضو خانواده سری «مشكیها» منجر شده است. این خودروي 8 سیلندر مجهز به موتوری با گنجایش 3/6 لیتر است و 517 اسببخار توان دارد. اما نكته هیجانانگیز این خودرو، شتاب اولیه آن است؛ به طوری كه صفر تا 100 را تنها در 2/4 ثانیه طی میكند و كسی كه پشت فرمان آن مینشیند، حداكثر سرعت 249 كیلومتر در ساعت را تجربه خواهد كرد. حالا فكر میكنید این غول مشكی را آن هم با چنین سرعت سرسامآوری چگونه میتوان متوقف كرد؟ پاسخ این پرسش را تنها باید در نسل جدید ترمزهای دیسكی آن جستجو كرد.
در كنار مرسدس بنز، بی.ام.و نیز با سر و صدای خبری زیادی در نمایشگاه فرانكفورت 2011 ظاهر شد. این برند خودروساز 7 محصول جدید خود را به طور رسمیدر این نمایشگاه ارائه كرد، اما در اين میان، 2 محصول منحصر بهفرد i3 و i8 اكثر بازدیدكنندگان را برای دقایق طولانی محو خود كرده بودند. این دو محصول جدید كه اتفاقا از مدتها پیش، صحبت از ارائه رسمی آنها در نمایشگاه امسال فرانكفورت بود، در رده خودروهای دوستدار محیطزیست قرار میگیرند.
این خودروها تمام برقی هستند و اگر آلایندگیهايي را كه در تأسیسات تولید برق برجای میماند، به حساب نیاوریم، این خودروها را میتوانیم صددرصد پاك و دوستدار محیطزیست عنوان كنیم. آندریاس فیست، رئیس پروژه ساخت i3 میگوید: معماری نوینی در این خودرو دیده میشود و باید گفت كه i3 نخستین خودروی تمام برقی فوقالعاده دنیاست. نگاهی به جزئیات این خودرو تا حد زیادی مهر تأییدی بر این ادعا میزند. i3 بینننده را با 3 فاكتور نور، ایمنی و فضای كافی مواجه میكند. مهندسان بی.ام.و به طرز هوشمندانهای از مواد سبك و در عین حال مستحكم در ساخت بدنه و قسمتهای ریز و درشت این خودرو استفاده كردهاند كه در نتیجه با هر بار شارژ نهتنها مسافت قابل توجهی را طی میكند، بلكه به لطف برخورداری از ساختاری آیرودینامیك، مقاومت بسیار كمی نیز در برابر فشار هوا دارد.
شتاب اولیه این خودرو كه بر اساس صفر تا 60 محاسبه شده، كمتر از 4 ثانیه است و در كمتر از 8 ثانیه نیز به سرعت 100 كیلومتر در ساعت میرسد. توجه داشته باشید تمام نیروی محركه این خودرو به صورت برقی تأمین میشود! i8 بی.ام.و نیز از بعد ساختاری شباهتهای زیادی با i3 دارد، البته از ارتفاع كمتری برخوردار است و با طی كردن صفر تا 100 در كمتر از 5 ثانیه از شتاب اولیه بیشتری نیز برخوردار است. در هر دوی این خودروها نور به تمامیفضای داخلی راه پیدا میكند و این یكی از برگهای برنده این خودروها محسوب میشود. بی.ام.و در نمایشگاه امسال فرانكفورت با این دو محصول به كلی خبرساز شد و نشان داد كه به مدت حداقل 5 سال آینده به دنبال كسب سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی است، هر چند در كنار این دو محصول، سری -1Series با 2مدل اسپرت و درونشهری نیز بازدیدكنندگان را حسابی سرگرم كرده بودند.
نكته: از نمایشگاه خودرو فرانكفورت به عنوان بزرگترین نمایشگاه خودروي جهان یاد میشود و هر دوره، از محصولات خلاقانهای در آن رونمایی میشود كه تا سالها بعد به عنوان نقاط عطف در صنعت خودروسازی مورد بحث قرار میگیرند
در نمایشگاه امسال فرانكفورت خودروهای كوچك و مختص استفادههای درونشهری حرفهای زیادی برای گفتن داشتند. فولكس واگن محصولی خلاقانه در این زمینه ارائه كرده است. محصول جدید این برند خودروساز یعنی Up نشان از تعریف تازهای از خودروهای كوچك درونشهری دارد، خودرویی با طول 54/3 متر كه مهمترین ویژگیاش فضای قابل توجه درون آن است. Up نسل جدیدی از خودروهای 3 سیلندر بنزینی به شمار میآید كه تولید آلاینده دیاكسیدكربن آن به ازای طی هر یك كیلومتر كمتر از 100 گرم است. خبر خوشحال كننده فولكس واگن این است كه نسخه گازی این خودرو نیز در راه است.
شركتهای خودروساز ژاپنی نظیر هوندا كه همواره محصولاتشان به نرم بودن و راحتی چشمگیر سرنشینان در آنها شهرت دارند، روی نمایشگاههایی نظیر فرانكفورت حساب ویژهای باز میكنند. هوندا امسال یك مدل اختصاصی از Civic معروف خود را در نمایشگاه خودروي فرانكفورت رونمایی كرد. محصول جدید هوندا یك هاچبك هیجانانگیز است كه گفته میشود به طور خاص برای بازار اروپا طراحی شده است. با توجه به گفتههای مدیر هوندا، Civic جدید كه قرار است اوایل سال 2012 وارد بازار اروپا شود، بیش از هر مدل دیگر هوندا در جادههای این قاره آزمایش شده است و حتی قرار است نسخه دیزلی آن نیز تا پایان سال آینده رونمایی شود.
گرچه بيشتر خودروهایی كه در نمایشگاه امسال فرانكفورت ارائه شدند، به مرحله تولید انبوه میرسند، اما باید بحق گفت كه خودروهای مفهومی، یكی از هیجانانگیزترین بخشهای هر نمایشگاه خودرو در سراسر جهان به شمار میآیند، هر چند شاید هیچگاه به تولید انبوه نرسند و البته زمانی كه محصول مفهومی از سوی برند خودروسازی همچون شورلت ارائه میشود، هیجان نهفته در آنها به اوج خود میرسد.
شورلت گرچه در نمایشگاه سئول كه چندی پیش برگزار شد، از خودروی مفهومیMiray رونمایی كرد، اما این رونمایی را در قلب اروپا و در شهر فرانكفورت نیز تكرار كرد تا نشان دهد این نمایشگاه تفاوتهای عمدهای برای هر برند خودروساز دارد. این خودرو، محصولی تازه از جنرال موتورز كره است كه اوایل امسال برای نخستین بار در نمایشگاه خودروي سئول رونمایی شد و حالا این نخستین ارائه اروپایی آن محسوب میشد.
نكته جالب توجه این است كه این خودرو به مناسبت صدمین سالگرد شورلت ساخته شده است و تفسیری از طراحی خودروهای اسپرت این شركت به شمار میآید. Miray به موتور توربوشارژ 5/1 لیتری 4 سیلندر و یك جفت موتور الكتریكی با قدرت 15 كيلوات ساعت مجهز است. این خودرو كه با ساختاری از فیبركربنی و بر اساس طراحی خودروهای اسپرت شورلت ارائه شده، دارای پیشرانهای متشكل از قوایی هیبریدی است. 2 موتور الكتریكی نصب شده در جلو كه وظیفه چرخاندن چرخهای جلویی را به عهده دارند، به همراه یك موتور بنزینی كه در میانه خودرو نصب شده و برای چرخاندن چرخهای عقب است، 2 عنصر اصلی در پیشرانه این خودروست. Miray در زبان كرهای به معنای «آینده» است. حتی برای برندهایی كه خودروهای باشكوه و متفاوت تولید میكنند، نمایشگاه فرانكفورت غنیمتي بزرگ محسوب میشود. در این نمایشگاه، بوگاتی نسخه جدیدی از سریعترین خودروی جهان را رونمایی كرد؛ خودرویی كه ارزشی بالغ بر 4/2 میلیون دلار دارد. تنها چند متر آن طرفتر از بوگاتی غول پیكر، محصول به روز شده رنو یعنی Twingo به چشم میخورد. این خودرو كه سال 1993 رونمایی شد و از همان ابتدا برای استفادههای درونشهری در نظر گرفته شده بود، سالهای اخیر بارها دچار تغییرات و اصلاحات ساختاری شده و همچنان نیز مورد توجه بسیاری از مصرفكنندگان اروپایی است. رنو پس از آخرین بهروزرسانی این خودرو در سال 2007 نسخه جدیدی از آن را كه به موتوری 2/1 لیتری با توان 75 اسببخار مجهز است، در نمایشگاه فرانكفورت 2011 ارائه كرد تا نشان دهد بازارهای جهان هیچگاه به خودروهای كوچك درونشهری «نه» نمیگویند.
نمایشگاه امسال فرانكفورت درحالی برگزار شد كه برخی كارشناسان بازار خودرو، چشمانداز چندان روشنی برای چند سال آتی ترسیم نمیكنند. پاول اوریت، مدیر اجرایی انجمن تولیدكنندگان موتور خودرو در انگلیس از جمله این افراد است. وی میگوید: بازار فعلی خودرو بین 3 تا 5 سال آینده وضعیت ثابتی خواهد داشت و شاهد پیشرفتهای چشمگیری نخواهیم بود. او معتقد است در سالی كه پشت سر میگذاریم، جهش قابل توجهی در صنعت خودروسازی جهان ایجاد نشده؛ از این رو، قابل پیش بینی است كه این روند در ادامه نیز دیده شود. به عقیده وی و شمار دیگری از كارشناسان كه تعدادشان كم هم نیست، ضروری است تا اقداماتی در جهت افزایش اعتماد و اطمینان مصرفكنندگان انجام شود. در این خصوص پاول اوریت به صحبتهای آرسن ونگر، سرمربی تیم فوتبال آرسنال اشاره میكند كه گفته است «از دست دادن اعتمادی كه به شما میشود، كار خیلی سادهای است، اما كسب دوباره آن بسیار دشوار.»
مهدی پیرگزی / جامجم