ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 مهر 1390     |     کد : 25843

حساب ذخیره ارزی در برنامه چهارم بدهکار شد

سازمان بازرسی کل کشور در گزارشی از خالی بودن حساب ذخیره ارزی در طول سال‌های برنامه چهارم توسعه به‌رغم افزایش بی‌سابقه درآمدهای نفتی در سال‌های اخیر خبر داده است.

به‌رغم درآمد بالای نفتی
حساب ذخیره ارزی در برنامه چهارم بدهکار شد

سازمان بازرسی کل کشور در گزارشی از خالی بودن حساب ذخیره ارزی در طول سال‌های برنامه چهارم توسعه به‌رغم افزایش بی‌سابقه درآمدهای نفتی در سال‌های اخیر خبر داده است.

هنوز مقامات دولتی به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.به گزارش مهر، گزارش سازمان بازرسی کل کشور نشان می‌دهد:

با وجود افزایش قیمت نفت در سال‌های برنامه چهارم توسعه، مانده حساب ارزی نه تنها افزایش نداشت بلکه موجودی آن منفی و بدهکار بود.سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرده است: عدم‌نظارت بر طرح‌ها و بازپرداخت تسهیلات ارائه شده از حساب ذخیره ارزی و همچنین عدم‌پیگیری مؤثر وصول مطالبات از سوی دستگاه‌های مسئول ( بانک‌های عامل، هیأت امنای حساب ذخیره ارزی و بانک مرکزی) موجب شده است، مانده حساب ذخیره ارزی در سال‌های 1387 و 1388 پس از کسر تعهدات قطعی بدهکار شود.

این گزارش نشان می‌دهد که در مجموع مبالغ بازگشتی (اصل و سود) در مقایسه با تسهیلات پرداختی بسیار ناچیز است که به دلایل طولانی بودن زمان بازپرداخت و نرخ سود پایین و همچنین معوق شدن بخشی از تسهیلات و یا عدم‌واریز اقساط دریافتی توسط بانک‌های عامل منجر به افت میزان بازگشت اصل و سود تسهیلات اعطایی حساب ذخیره ارزی شده است.

گزارش یاد شده تاکید دارد: در سال‌های برنامه چهارم توسعه بیشترین واریزی به حساب ذخیره ارزی مربوط به سال 1387 به میزان40.7 میلیارد دلار و کمترین واریزی مربوط به سال 1384 به میزان13.19 میلیارد دلار بوده است.

سازمان بازرسی در این گزارش خاطرنشان کرده است:میزان برداشت بودجه‌ای از حساب ذخیره ارزی نیز در برنامه چهارم افزایش یافته و از 9.6میلیارد دلار در سال 1384 به24.5 میلیارد دلار در سال 1388 رسیده است، همچنین سهم برداشت‌های دولت از منابع حساب ذخیره ارزی با درنظر گرفتن تکالیف بودجه‌ای و پرداخت‌های ارزی برای سال‌های 1386، 1387 و 1388 به‌ترتیب 71، 95 و 92 درصد بوده است.


نوشته شده در   دوشنبه 4 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode