ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 3 مهر 1390     |     کد : 25785

دفاع مقدس هرشب در وضعيت سفيد

يكشنبه شب 3 مهر ماه ساعت 45‌‌/‌‌20 اولين قسمت از سريال نخست حميد نعمت‌الله روانه آنتن شبكه سوم سيما مي‌شود.

شبكه 3 سيما پخش مي‌شود
دفاع مقدس هرشب در وضعيت سفيد
جام جم آنلاين: يكشنبه شب 3 مهر ماه ساعت 45‌‌/‌‌20 اولين قسمت از سريال نخست حميد نعمت‌الله روانه آنتن شبكه سوم سيما مي‌شود. وضعيت سفيد عنوان سريالي است كه حميد نعمت‌الله 3 سال زمان براي ساختش صرف كرده است؛ سريالي كه براي اولين بار موضوع موشكباران تهران را در دهه 60 دستمايه كار قرار داده است.

به اين اولين‌ها يك اولين ديگر را هم بايد اضافه كنيم. وضعيت سفيد اولين سريال «الف‌ويژه» است كه به صورت شبانه و نه هفتگي روانه آنتن مي‌شود.

افسانه بايگان، ابوالفضل پورعرب، ليندا كياني، پوراندخت مهيمن، اميرحسين رستمي و سيدجواد هاشمي از جمله بازيگراني هستند كه در اين سريال جلوي دوربين رفته‌اند.

حميد نعمت‌الله 2 فيلم سينمايي موفق و پرمخاطب «بوتيك» و «بي‌پولي» و چند تله‌فيلم را در كارنامه دارد. او اين بار با يك سريال به ميدان رقابت آمده تا بختش را در اين حوزه بيازمايد.

تصوير شهر و جنگ در نخستين سريال نعمت‌الله

وضعيت سفيد به 2 عنصر «شهر» و «جنگ» توجه ويژه‌اي دارد. هسته اصلي داستان اين سريال، موشكباران تهران است.

قصه وضعيت سفيد در بستر يك رخداد جنگي به نام موشكباران مي‌گذرد، يعني مقطعي كه شهر به منطقه جنگي تبديل شده و نمي‌توان شهر و مناطق جنگي را از همديگر تفكيك كرد.

وضعيت سفيد، داستان خانواده‌اي پرجمعيت در زمان جنگ را روايت مي‌كند. هنگام شروع موشكباران تهران در زمستان 1366، اعضاي اين خانواده‌‌ كه تقريبا همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند براي دوري از حملات دشمن ساكن باغ مادرشان در روستايي واقع در حومه تهران مي‌شوند.

مدرسه اصلي اين روستا تبديل به محل اسكان بخشي از مردم جنگزده شده است.

استقرار اين خانواده در باغ و همجواري آنها با مردم روستا كه در اوج همدلي به سر مي‌برند، حوادث گوناگوني را براي خانواده رقم مي‌زند و باعث درك آنها از مشكلات يكديگر و ريشه‌هاي بي‌اهميت اختلافاتشان مي‌شود. آنها طي اين ماجراها درمي‌يابند كه استعداد كمك و ياري به يكديگر را دارند و....

مرور دوران خاطره‌انگيز

بينندگان تلويزيون مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه با سريال وضعيت سفيد همراه شوند. روزهاي جمعه هم خلاصه‌اي از 5 قسمت گذشته پخش مي‌شود.

سراغ محمدرضا شفيعي، تهيه‌كننده سريال رفتيم و نظرش را درباره زمان پخش كار جويا شديم.

او زمان پخش پاييز را مناسب مي‌داند و مي‌گويد: ما خودمان هم اصرار داشتيم كه سريال همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس روانه آنتن شود. معتقدم شيوه پخش شبانه هم انتخاب درستي بوده است. وضعيت سفيد براي سازمان صدا و سيما يك كار پرهزينه و زمان بر بوده است. تهيه اين سريال با احتساب مراحل پيش توليدش مجموعا 3 سال زمان برده است.اين سريال بيشتر شخصيت محور است و مي‌تواند به صورت شبانه پخش شود. تعليق داستاني سريال ما از نوع تعليق سريال ستايش نيست. بنابراين پخش شبانه لطمه‌اي به كار نمي‌زند.

مدير شبكه سوم سيما جسارت به خرج داده و اجازه دادوضعيت سفيد شبانه روانه آنتن شود. اگر مي‌خواستند به جنبه صنعتي كار توجه كنند به نفعشان بود كه اين سريال هفتگي پخش شود و به مدت يك سال روي آنتن باشد.

شفيعي به مولفه‌هاي متعددي كه باعث جذابيت يك سريال مي‌شوند اشاره مي‌كند و مي‌گويد: بازيگرهاي سوپر استار، دكورهاي عظيم، درام و قصه و... مي‌توانند جذابيت يك سريال را بيشتر كنند. درباره سريال وضعيت سفيد، شخصيت‌هاي جذاب و متنوع و خاطره‌انگيز بودن مضمون، 2 نكته جذاب كار هستند. همه تهراني‌ها مقطع تلخ موشكباران تهران را لمس كرده‌اند. ما سعي كرده‌ايم حسي نزديك به واقعيت براي مخاطبان ايجاد كنيم. بيش از 20 سال از آن زمان مي‌گذرد. در اين سريال وسايل صحنه و برخوردهاي مردم شبيه به آن زمان بازسازي شده است.

هيچ نمايي از خاكريز نمي‌بينيم

از اين تهيه‌كننده مي‌پرسم كه براي بازسازي زمان گذشته چه اقداماتي صورت گرفته است. او پاسخ مي‌دهد:‌ خيلي از فضاها را مجبور شديم دكور بزنيم. برخي از وسايل قديمي صحنه را عوامل سريال گشتند و پيدا كردند. به عنوان مثال ما برخي وسايل مدرسه‌هاي جنگ‌زده را پيدا كرديم. يعني جزئياتي مثل كتاب، قلم، دفتر، اسباب‌بازي بچه‌ها، لباس‌هاي آن زمان و... .

در سريال وضعيت سفيد، روي اين چيزها خيلي دقت شده است. لوكيشن اصلي سريال يك باغ است و 50 تا 60 درصد داخل باغ فيلمبرداري شده و با اين كه كار جنگي است اما هيچ نمايي از خاكريز نمي‌بينيم. بيشتر تهران دهه 60 را مي‌بينيم و رفت و آمد آدم‌ها به جبهه و كمك‌رساني‌هايي كه به جبهه مي‌شود.

اولين سريال با موضوع موشكباران تهران

در كارهاي حميد نعمت‌الله بايد به 2 عنصر شاخص فيلمنامه و بازيگري اشاره كنيم. يادمان نرود كه محمدرضا گلزار بهترين بازي‌اش را در فيلم بوتيك ارائه كرد. حامد بهداد هم براي اولين بار در اين فيلم ديده شد.

شفيعي درباره بازي‌هاي سريال جديد نعمت‌الله مي‌گويد: براي بازيگران اين سريال اتفاقات ويژه‌اي افتاده است. اين كارگردان در كارهايش بازيگران جديدي را معرفي مي‌كند يا كاري مي‌كند كه بازيگران اصلي بيشتر ديده شوند.

سريال وضعيت سفيد براي اولين بار دست روي موضوع خاصي گذاشته است. موشكباران تهران در چند فيلم محدود دستمايه كار قرار گرفته است. درباره خرمشهر و شهرهاي جنگ‌زده، زياد سريال ساخته شده است، اما تا به حال سريالي كه تهران را در دوران موشكباران نشان بدهد، نداشته‌ايم، اگر هم بوده در حد چند سكانس به اين مساله پرداخته شده است.

در سريال‌هايي كه زمان تصويربرداري شان طولاني است، معمولا اتفاقات خاصي هم مي‌افتد.

شفيعي به چند مورد از اين اتفاقات اشاره مي‌كند و مي‌گويد:‌ در سريال ما زنده‌ياد مهين شهابي به علت بيماري انصراف داد و ما مجبور شديم سكانس‌هاي ايشان را با شهين تسليمي تكرار كنيم. ابوالفضل پور‌عرب هم حدود 2 ماه مريض شد و سر تصويربرداري نيامد. البته ما در آن مدت كار را متوقف نكرديم.

احسان رحيم زاده ‌‌/‌‌ گروه راديو و تلويزيون


نوشته شده در   يکشنبه 3 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode