ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 شهريور 1390     |     کد : 25297

سفر به رودخانه‌اي زيبا اما وحشي

امروز مي‌خواهيم شما را به تماشاي يكي از زيباترين رودخانه‌هاي كشور ببريم؛ رودخانه‌اي كه در جنوب غربي كردستان جريان دارد و طولاني‌ترين رودخانه اين استان است.

جام جم آنلاين: امروز مي‌خواهيم شما را به تماشاي يكي از زيباترين رودخانه‌هاي كشور ببريم؛ رودخانه‌اي كه در جنوب غربي كردستان جريان دارد و طولاني‌ترين رودخانه اين استان است.

اين رودخانه بعد از به هم پيوستن آب‌هاي بخش‌هاي جنوب‌غربي، غرب و مركز استان مثل قشلاق، گاوه‌ رود و گردلان در نهايت به نام رودخانه سيروان در مسيري طولاني به راه مي‌افتد و كشتزارها و دشت‌هاي اطرافش را با طراوت و ترنم گوشنواز خود به بزم شادي و شكوفايي و بالندگي مي‌برد.

بخش عمده اين رودخانه كه با اندام پيچ‌درپيچ خود، زيبايي‌اش را بيش از پيش به تصوير مي‌كشد، در شهرستان سروآباد و منطقه باستاني اورامان جريان دارد و آن را به دو بخش تقسيم مي‌كند و سپس در خاك عراق با پيوستن به رودخانه دياله، وارد رود بزرگ دجله شده و سرانجام در آغوش گرم و مهربان خليج فارس آرام مي‌گيرد.

زيبايي‌هاي طبيعي اطراف اين رودخانه و بستر آن كه محل زندگي انواع پرنده‌ها و ماهي‌هاست، اين مار خزنده و سيال خروشان را به يكي از ديدني‌ها و جاذبه‌هاي طبيعي و ملي تبديل كرده است كه گردشگران زيادي را به سوي خود جذب مي‌كند.

سيروان محل تمرين و مسابقات قايقرانان استان، مسابقات ملي و بين‌المللي نيز هست و علاوه بر اين نقش بسيار مهمي هم از نظر سياسي، كشاورزي و آب شرب ساكنان اين استان دارد، به طوري كه طي سال‌هاي اخير با افزايش كشاورزي در دشت‌هاي سنندج و كامياران و ساخت استخرهاي پرورش ماهي در نزديكي روستاي پلنگان، كيفيت آب اين رودخانه رو به كاهش مي‌رود.

يادتان باشد اين زيباي افسونگر، با ظاهري فريبنده همواره در كمين طعمه‌هاي خود نشسته است .پس اگر براي بازديد از آن راهي اين منطقه شديد مراقب كودكان خود باشيد و فراموش نكنيد خودتان هم براي آب تني به رودخانه نزديك نشويد و زيبايي‌هاي آن را از دور ببينيد.
خطر غرق شدن در اين رودخانه بسيار زياد است و بارها پيش آمده كه جوانان كرد از اهالي بومي همين منطقه وقتي براي شنا وارد رودخانه شده‌اند، غرق شده و هرگز برنگشته‌اند.

براي رفتن و ديدن مسير، چشم‌انداز، عظمت و زيبايي‌هاي طبيعي رودخانه سيروان بهترين مسير فاصله بين روستاهاي «اسپريز» تا «هجيج» است كه به دليل وجود جاده شني موازي و در راستاي رودخانه، ديدني‌هاي بسيار زيادي دارد و مطمئنا مي‌تواند نظر و رضايت شما را جلب كند.

فاطمه مرادزاده
گروه ايران




نوشته شده در   چهارشنبه 23 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode