ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 شهريور 1390     |     کد : 25112

غول‌هاي بزرگ دنياي فناوري در برلين

نسل جديد تلويزيون‌ها از مهم‌ترين محصولات نمايشگاه ايفا بود...

نسل جديد تلويزيون‌ها از مهم‌ترين محصولات نمايشگاه ايفا بود
غول‌هاي بزرگ دنياي فناوري در برلين
جام جم آنلاين: نمايشگاه نوآوري‌هاي رسانه‌اي (IFa)‌ همچون سال‌هاي گذشته از 2 تا 7 سپتامبر با حضور شركت‌كنندگاني از بيش از 100 كشور دنيا در كشور آلمان برگزار شد. ايفا يك نمايشگاه تجاري جهاني اختصاصي براي معرفي محصولات الكترونيكي مصرفي و خانگي است كه بيش از نيم قرن همه ساله حال و هواي پايان تابستان را در شهر برلين دگرگون مي‌كند و مرجعي است تا آخرين محصولات و نوآوري‌هاي صنعت رسانه‌اي دنيا را به معرض نمايش عموم بگذارد.

در سال‌هاي گذشته صنعت الكترونيك با ركود ناشي از بحران اقتصادي مواجه بوده، ولي در مقابل صنعت دستگاه‌هاي كامپيوتري روزهاي پررونقي را پشت‌سر گذاشته است تا جايي كه شركت‌هاي كامپيوتري با عرضه سيستم‌هاي ارتباطات ديجيتالي در بسياري از كشورها بازار فروش تلويزيون‌ را بشدت با ركود مواجه ساخته‌اند، اما از آنجا كه تلويزيون‌ يكي از مهم‌ترين محصولات صنعت دستگاه‌هاي الكترونيكي به شمار مي‌رود، سازندگان اين دستگاه‌ها با علم به خطر جديدي كه بازار پررونق گذشته اما كم‌جان فعلي آنها را تهديد مي‌كند، دستگاه‌ها و سيستم‌هاي جديد تلويزيوني را در نمايشگاه امسال ايفا عرضه كردند تا خون جديدي در بدن نيمه‌جان اين بازار تزريق نمايند. پيش‌بيني مي‌شود نسل جديد تلويزيون‌ها يا به عبارتي تلويزيون‌هاي اينترنتي كه شايد بتوان آن را تلفيقي از دو صنعت الكترونيك و كامپيوتر به شمار آورد، در آينده‌اي نه‌چندان دور ديدگاه‌ كاربران را تحت تاثير خود قرار دهند.

علاوه بر تلويزيون‌هاي هوشمند كه از قابليت اتصال به اينترنت برخوردار هستند، تبلت‌ها و گوشي‌هاي هوشمند نيز در بخش‌هاي مختلف اين نمايشگاه به معرض نمايش گذاشته شده بودند كه به نظر مي‌رسد كمر همت بسته‌اند تا هر طور كه شده از رقيب ديرينه اين عرصه، يعني اپل كه سال‌هاي سال است يكه‌تاز بازار رو به رشد تبلت است، پيشي گيرند.

پلي ميان تبلت‌ها و تلفن‌هاي هوشمند

شركت سامسونگ با هدف رقابت با محصولات اپل در اين نمايشگاه از فناوري جديدي رونمايي كرد كه بسياري بر اين باورند مي‌تواند حلقه گمشده ميان تبلت‌ها و تلفن‌هاي همراه هوشمند باشد. اين فناوري جديد عرضه شده توسط سامسونگ، دستگاه قابل حملي است كه از نظر ابعاد و اندازه بين يك تبلت و تلفن‌هاي همراه هوشمند است و Galaxy Note نام دارد. اين دستگاه داراي يك نمايشگر 3/5 اينچي و مجهز به يك پردازشگر دوهسته‌اي است كه قابليت‌ها و امكانات مختلفي را در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. گرچه هنوز قيمت و تاريخ عرضه اين محصول جديد مشخص نشده است، اما به نظر مي‌رسد بتواند به عنوان دسته جديدي از محصولات ديجيتال همراه معرفي گردد و رقيب جديدي براي محصولات اپل باشد.

نفوذ ابرهاي محاسباتي به قلب فناوري

گويا ابرهاي محاسباتي به عنوان نمادي از فناوري‌هاي جديد در حال نفوذ به حوزه‌هاي جديد فناوري هستند. پس از اين كه شركت‌هاي بزرگ تسليم دنياي ابرها شدند، اين بار نوبت شركت بزرگ اتومبيل‌سازي فورد بود كه با بالا بردن دست‌ها، دنياي جديدي را به عاشقان اتومبيل معرفي كند. اين شركت در نمايشگاه برلين طرح مفهومي جديدي موسوم به خودروهاي EVO را به معرض نمايش گذاشته است كه قابليت اتصال به شبكه ابرهاي محاسباتي را دارد. اين ايده بيشتر شبيه يك روياي ديرينه است كه در پاسخ به نيازهاي رانندگان راحت طلب مطرح شده است. شركت فورد اميدوار است بتواند براساس اين طرح، خودروهاي جديدي را روانه بازار كند كه به راننده امكان مي‌دهند در مدت زمان رسيدن به مقصد بدون هيچ نگراني كنترل همه امور را در اختيار كامپيوتر اتومبيل بگذارد. اين خودرو كه مي‌شود آن را يك خودروي هوشمند محسوب كرد براساس موقعيت زماني و مكاني و اطلاعات جمع‌آوري شده از مركز كنترل ترافيك چگونگي حركت خود را تنظيم مي‌كند و حتي با اطلاع از علايق مالك، تلاش خواهد كرد آرامش و راحتي بيشتري را براي راننده در طول سفر تامين كند.

نكته: علاوه بر تلويزيون‌هاي هوشمند كه از قابليت اتصال به اينترنت برخوردار هستند، تبلت‌ها و گوشي‌هاي هوشمند نيز در بخش‌هاي مختلف نمايشگاه ایفا امسال به معرض نمايش گذاشته شده بودند تا از رقیب دیرینه این عرصه یعنی اپل كه سال‌هاي سال است يكه‌تاز بازار رو به رشد تبلت است، پيشي گيرند
خودروي EVO براساس اطلاعاتي كه به روش بي‌سيم از ايستگاه‌هاي عوارضي در مسيرهاي برون‌شهري و همچنين خودروهاي پليس مستقر در مسير حركت خودروها دريافت مي‌كند، بهترين مسير را براي رسيدن به مقصد پيدا مي‌كند. سيستم موقعيت‌يابي كه اين خودرو به آن مجهز شده است در مسيرهاي درون‌شهري نيز سريع‌ترين و بهترين مسير براي رسيدن به مقصد را به راننده پيشنهاد مي‌كند. يكي ديگر از ويژگي‌هاي منحصر به فرد چنين خودرويي اين است كه مي‌تواند پس از رسيدن، حتي بدون حضور راننده نيز جاي پارك مناسبي پيدا كرده، پول پاركينگ را هم به جاي راننده يا مالك خودرو بپردازد و اتومبيل را در آن پارك كند. اين خبر حتما براي كارمنداني كه صبح‌ها دير به سر كار خود مي‌رسند، لذت‌بخش است.

تلويزيون‌هايي بر فراز ابرهاي محاسباتي

تلويزيون‌هاي جديد پاناسونيك نيز از فناوري‌ ابرهاي محاسباتي بي‌نصيب نمانده‌اند. اين تلويزيون‌ها واقعيت‌ جديدي را سوار بر ابرها به نمايش مي‌گذارند گرچه برخورداري از فناوري نمايش تصاوير سه‌بعدي را نيز مي‌توان ازجمله ويژگي‌هاي اختصاصي اين تلويزيون‌ها برشمرد، اما در حقيقت منحصربه فرد بودن اين محصول جديد،‌ مجهز بودن آن به سرويس جديدي مبتني بر عملكرد اتصال است. اين سرويس جديد مجموعه‌اي از محتواهاي خريداري شده توسط كاربر و همچنين بازي‌هاي آنلاين كامپيوتري را در يك سيستم ابرهاي محاسباتي ذخيره مي‌كند. به گفته كارشناسان ذخيره‌سازي بازي‌‌هاي كامپيوتري روي ابرها، اجراي سريع‌تر اين بازي‌‌ها را امكانپذير مي‌سازد. اين تلويزيون‌ها از طريق يك گيرنده واي فاي به اينترنت متصل شده و به اين طريق سرويس‌هاي مختلفي را كه تحت عنوان برنامه‌هاي كاربردي طراحي مي‌شود، دريافت مي‌كنند.

عكاسي حرفه‌اي را با دوربين‌هاي جديد تجربه كنيد

دوربين‌ها نيز از جمله فناوري‌هايي هستند كه از گذشته‌هاي دور به عنوان قهرمانان بازار ديجيتال در اين نمايشگاه حضور داشته‌اند. شركت سامسونگ در اين نمايشگاه محصول جديدي را به نمايش گذاشت كه بهترين حالت عكس گرفتن را به شما پيشنهاد مي‌كند. اين دوربين، مجهز به دو نمايشگر با عملكرد خودكار است. روي نمايشگر اين دوربين يك بخش راهنما وجود دارد كه بهترين حالت عكس گرفتن در شرايط مختلف را توضيح مي‌دهد. به نظر مي‌رسد با عرضه اين دوربين‌ها، همه مي‌توانند عكاسي به شيوه حرفه‌اي را تجربه كنند.

علاوه بر ابرهاي محاسباتي، فناوري سه‌بعدي نيز از جمله فناوري‌هايي است كه در سال‌هاي اخير بسياري از محصولات ديجيتالي از تلويزيون‌ها، گوشي‌هاي تلفن همراه و حتي خودروها را نيز تحت تاثير خود قرار داده است. اغلب تلويزيون‌هايي كه در نمايشگاه برلين به نمايشگاه گذاشته شدند، توجه خود را به فناوري سه‌بعدي معطوف كرده بودند. به نظر مي‌رسد تلويزيون سه‌بعدي بدون عينك توشيبا را بتوان در راس آنها قرار داد. قرار است رقابت‌هاي المپيك 2012 به صورت سه‌بعدي روي اين نمايشگرهاي تلويزيوني به نمايش گذاشته شود. اما نفوذ فناوري سه‌بعدي تنها به نمايشگرهاي تلويزيوني و دوربين‌ها محدود نمي‌شود، بلكه اين فناوري حتي به نرم‌افزارهاي اختصاصي دستگاه‌هاي موقعيت‌ياب جغرافيايي نيز نفوذ كرده است. اين نرم‌افزار جديد كه ترافيك سه‌بعدي نام دارد براساس اطلاعات گذشته، واقعي و آينده، موقعيت‌ياب‌ها را سازماندهي مي‌كند.

در اين نمايشگاه شاهد حضور شركت‌هاي بزرگ فعال در زمينه طراحي و ساخت محصولات الكترونيكي مصرفي و خانگي بوديم و تنها شركت اپل كه هيچ‌گاه در نمايشگاه‌هايي كه منحصر به خودش نباشد، شركت نمي‌كند، غايب اين ميدان رقابت بود.

فرانك فراهاني جم / جام‌جم


نوشته شده در   شنبه 19 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode