محقق علوم اسلامی اظهار داشت: بزرگانی همچون آیت الله جوادی املی و آیت الله مصیاح یزدی بر فلسفه خواندن طلاب تا کتاب نهایه تاکید دارند اما بیشتر از آن همچون خواندن اسفار و اشارت برای طلاب غیرعلاقمند یا طلابی که در سایر رشته های تخصصی مشغولند لازم نیست.
حجت الاسلام حسن معلمی، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: درگیری بین اهالی فقه و فلسفه و تصور تعارض بین این دو دانش به بی اطلاعی از یکدیگر برمیگردد یعنی فقهای اسلامی با دل و جان فلسفه نخواندهاند و چون برخی مباحث را مشاهده کردهاند که با ظاهر برخی آیات و روایات مخالف است آن را طرد کردهاند.
وی ادامه داد: فلسفه همچون سایر علوم دارای مطالب قابل پذیرش و یا نقد است و ای کاش فقیهان به جای طرد به نقد آن مینشستند و آنچه را مخالف با عقل یا نقل قطعی است کنار میزدند.
این محقق فلسفه اسلامی بیان داشت: اگر فقیهی در مسائل اعتقادی در فضای فکر غربی قرار گیرد و امواج شبهات عقلی آنها را ملاحظه کند، یقین دارم که حکم به باطل بودن فلسفه نمیدهد.
وی بیان داشت: شهید مطهری در دوران اوج مناقشات فکری قبل از انقلاب با تسلط به فلسفه توانست در مقابل لیبرال و مارکسیست بایستد و دستگاه معرفتی اسلام را تبیین کند.
این محقق علوم اسلامی در ادامه نهیبی هم به اهالی فلسفه زد و گفت: فیلسوفان افراطی که تصور میکنند فلسفه علم بدون اشکال و نقد است باعث شدهاند تا مخالفان در مقابل این دانش جبههگیری کنند.
وی بیان داشت: اهالی فلسفه باید به خود بقبولانند که هر چه مخالف عقل یا نقل شرعی است باید رد شود و روش ملاصدرا که مرگ بر هر چه خلاف مذاق اسلام است را نصبالعین خود کنند.
حجت الاسلام معلمی گفت: تعارض فقه و فلسفه اسلامی را کاملا ناشی از سوء تفاهم می دانم، همچنین قائلم فلسفه غرب هم برای نقد و بررسی نیازمند درک فضای آن است.
وی با اشاره به این که طبیعت دانش فقه و فلسفه خالی از تعارض است و این فقیه و فیلسوف هستند که دچار مشکل شده اند، خاطرنشان کرد: فلسفه ای که به دنبال اثبات مبدا، معاد و نبوت است همچون آثار ابن سینا و ملاصدار نه تنها با فقه تعارض ندارد بلکه مبانی فقه را استوار و ثابت می کند.
این استاد علوم عقلی با بیان این که نباید تعارض فقه و فلسفه بزرگنمایی شود چراکه این اختلاف ها به مثابه اختلافات موجود در یک رشته است اظهار داشت: امروز با وجود فضای فکری کشور و امواج شبهات عقلی، طلاب باید با اولیات فلسفه آشنا باشند تا هم مسائل اعتقادی خود را حفظ و هم شبهات را پاسخگو باشند.
وی بیان داشت: بزرگانی همچون آیت الله جوادی املی و آیت الله مصیاح یزدی بر فلسفه خواندن طلاب تا کتاب نهایه تاکید دارند اما بیشتر از آن همچون خواندن اسفار و اشارت برای طلاب غیرعلاقمند یا طلابی که در سایر رشته های تخصصی مشغولند لازم نیست.