ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 شهريور 1390     |     کد : 24972

مصوبه مهم دولت براي انتقال آب به درياچه اروميه

از عمليات توسعه‌اي در حوضه آبريز درياچه اروميه جلوگيري مي‌شود ...

از عمليات توسعه‌اي در حوضه آبريز درياچه اروميه جلوگيري مي‌شود
مصوبه مهم دولت براي انتقال آب به درياچه اروميه
معاون پارلماني رئيس‌جمهور از بررسي طرح‌هاي پيشنهادي نمايندگان مجلس در جلسه ديروز هيات دولت براي رفع مشكل درياچه اروميه خبر داد و گفت: انتقال آب از سرچشمه‌هاي رودخانه زاب و رودخانه ارس از جمله مواردي است كه براي رفع مشكل درياچه اروميه در نظر گرفته شده است.
به گزارش ايرنا، محمدرضا ميرتاج‌الديني پمپاژ آب از رود ارس از دو مسير آذربايجان غربي و شرقي را از جمله برنامه‌هاي دولت براي رفع مشكل درياچه اروميه بيان كرد كه قرار است طي حداكثر سه سال نهايي شود.

به گفته وي، انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه با هدف چند منظوره در نظر گرفته شده است به اين نحو كه در 6 ماه نخست در دشت‌هاي 2 استان آذربايجان شرقي و غربي از اين آب براي بخش كشاورزي استفاده شود و در 6 ماه ديگر سال نيز به منظور انتقال به درياچه اروميه مورد استفاده قرار گيرد. ميرتاج‌الديني به اعتبار 25 ميليارد توماني در بودجه سال جاري براي اجراي پروژه انتقال آب به درياچه اروميه اشاره كرد و گفت: انتقال آب از سرچشمه رودخانه‌هاي زاب به درياچه اروميه از طريق تونل 40 كيلومتري كه اكنون توسط قرارگاه خاتم‌الانبيا(ص) در حال اجراست از ديگر برنامه‌هاي دولت براي رفع مشكل درياچه اروميه است.

معاون پارلماني رئيس‌جمهور همچنين به اعتبار يك ميليارد دلاري كه در بودجه امسال براي شرايط بحراني از جمله احياي درياچه‌ها و تالاب‌ها در سراسر كشور گنجانده شده بود، اشاره كرد و گفت: به دليل برداشت اشتباه نمايندگان مجلس از اين كه اعتبار فقط براي احياي درياچه و تالاب‌هاي خاصي از جمله درياچه اروميه در نظر گرفته شده است تصويب نشد و به كميسيون مربوطه ارجاع شد.

جلوگيري از عمليات توسعه اي

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي نيز گفت: از هر گونه عمليات توسعه‌اي در حوضه‌هاي آبريز درياچه اروميه جلوگيري مي‌شود.

جواد محمودي افزود: سند توسعه‌اي مصوب هيات دولت تدوين شده و براساس آن از هر گونه عمليات توسعه‌اي در حوضه‌هاي آبريز درياچه اروميه جلوگيري مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه دولت مصمم است با اجراي پروژه‌هاي مختلف درياچه اروميه را احيا كند، بيان كرد: انتقال آب از حوضه‌هاي مجاور درياچه، مكانيزاسيون زمين‌هاي كشاورزي، بارور كردن ابرها و جلوگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز از منابع آب‌هاي زيرزميني ازجمله اين طرح‌هاست.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي در ادامه اظهار كرد: دولت براي ايجاد انگيزه بين كشاورزان در كنار اجراي پروژه‌هاي مختلف، 85 درصد هزينه‌هاي مربوط به مكانيزاسيون اراضي كشاورزي را به صورت بلاعوض پرداخت مي‌كند. محمودي از كاهش حداقل 30 درصدي ميزان هدررفت آب با مكانيزاسيون اراضي كشاورزي و استفاده از سيستم‌هاي آبياري تحت فشار خبر داد و گفت: طي سال گذشته، 8 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان مكانيزه شده است كه اين ميزان برابر با 30 درصد عملكرد دولت‌ها طي سال‌هاي گذشته است.وي با اشاره به اين كه در حال حاضر 600 ميليون مترمكعب آب پشت سدهاي آذربايجان غربي ذخيره شده است، اظهار كرد: حتي اگر تمامي اين ميزان آب به درياچه اروميه بريزد تنها شاهد افزايش 10 تا 15 سانتي‌متري آب درياچه اروميه خواهيم بود.

نوعي جلبك عامل سرخي درياچه اروميه

مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: وجود جلبكي موسوم به «دولناليناسالينا» در آب‌هاي درياچه اروميه باعث سرخ شدن درياچه شده است و خطري براي اين درياچه ندارد.حسن عباس‌نژاد افزود: اين جلبك، مقاوم‌ترين موجود به شوري آب است و افزايش غلظت شوري آب درياچه اروميه نيز سبب شده تابش نور مستقيم افزايش يافته و اين جلبك ماده‌اي به نام «بتاكارتن» ترشح كند كه داراي رنگ قرمز است. وي گفت: ترشح ماده بتاكارتن مفيد براي امراض مختلف چون بيماري‌هاي سرطاني و پوستي است و خواص درماني موجود در لجن درياچه اروميه نيز ناشي از وجود اين ماده است.


نوشته شده در   سه شنبه 15 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode