ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 12 شهريور 1390     |     کد : 24804

وزوز گوش؛ علل و درمان آن

اين عارضه يكي از اختلالات شنوايي است كه فرد را هم از نظر روحي و رواني و هم جسمي درگير مي‌كند و در واقع اسم آن را سرطان دستگاه شنوايي گذاشته‌اند.

اين عارضه يكي از اختلالات شنوايي است كه فرد را هم از نظر روحي و رواني و هم جسمي درگير مي‌كند و در واقع اسم آن را سرطان دستگاه شنوايي گذاشته‌اند.


گيرنده گوش شامل كانال گوش خارجي، گوش مياني، پرده گوش و استخوان‌هاي ريز گوش است. قسمتي كه صدا را تفسير مي‌كند، در مغز قرار دارد.

بين مغز و گوش، عصب شنوايي به عنوان پل ارتباطي قرار گرفته است. اين عصب از گوش خارجي به گوش مياني و از سمت حلزون گوش به سمت مغز امتداد دارد. اگر در اين مسير مشكلي به وجود آيد، مي‌تواند عامل وزوز باشد.

گوش داخلي، در داخل استخوان گيجگاهي سر قرار گرفته است. سختي اين استخوان بعد از ميناي دندان، مقام دوم را در بدن دارد. در كنار اين استخوان، غشايي قرار گرفته كه احشاي داخلي را عايق‌بندي مي‌كند. اگر هر عاملي (مثل ضربه، تروما يا داروها) عايق پيرامون ساختمان داخلي گوش را دچار آسيب كند، مي‌تواند در گوش ايجاد صدا نمايد.

وزوز گوش

اين عارضه يكي از اختلالات شنوايي است كه فرد را هم از نظر روحي و رواني و هم جسمي درگير مي‌كند و در واقع اسم آن را سرطان دستگاه شنوايي گذاشته‌اند.

وزوز صدايي است كه به خاطر درگيري‌هاي راه‌هاي عصبي و قشر مغز اتفاق مي‌افتد، زماني كه سلول‌ها و نورون‌هاي مغز فعاليت اضافه پيدا مي‌كنند.

از هر پنج نفر يكي به وزوز گوش دچار مي‌شود. وزوز گوش، مي‌تواند نشانه‌اي از يك بيماري زمينه‌اي مانند كم‌شنوايي يا آسيب گوش باشد.

البته حدود 8 تا 15 درصد افراد، ممكن است صدايي را به صورت كوتاه مدت يعني كمتر از 5 تا 80 دقيقه در گوش‌شان حس كنند و بعد از بررسي معلوم شود كه اين صدا مربوط به عارضه يا بيماري خاصي نيست.

انواع وزوز گوش

وزوز فردي: فقط خود فرد قادر به شنيدن صداي وزوز است.

وزوز عيني: اگر فرد ديگري گوش خود را نزديك فرد مبتلا ببرد، صداي وزوز را خواهد شنيد.

علل وزوز گوش

- وزوز نوع فردي، به علت بروز مشكل در گوش خارجي، مياني يا داخلي ايجاد مي‌شود.

- وزوز عيني، در اثر اختلالات عروقي، وضعيت استخواني گوش يا انقباضات عضلاني بروز مي‌كند.

- فشار خون بالا يا پايين، تومور، ديابت، مشكلات تيروئيد، آسيب به سر و گردن، آنتي بيوتيك ها، آرامش بخش‌ها و آسپيرين نيز باعث وزوز گوش مي شوند.

- افزايش سن (افراد بالاي 65 سال). در اين افراد، ديواره عروق سخت مي شود و در نتيجه عروقي كه حلزون گوش را تغذيه مي‌كنند، تنگ شده و سبب كم‌خوني در قسمتي از حلزون مي‌شوند كه اين خود عاملي براي ايجاد وزوز گوش است.

- قرار گرفتن در معرض صداهاي بلند براي مدتي طولاني

- تجمع جرم در گوش

- سفتي استخوانچه‌هاي گوش مياني و چسبندگي آن‌ها

- برخي از داروها نظير ساليسيلات‌ها، ايبوپروفن، ايندومتاسين، فلزات سنگين مانند ارسنيك، كينين و بعضي از ضد افسردگي‌ها

- آسيب حلزون گوش و عصب زوج هشتم مغزي

- تومورهاي عصب شنوايي

- آلودگي‌هاي صوتي در محيط‌هاي كار و زندگي

- وقتي سر را پايين مي‌آوريد يا در حالت درازكش قرار مي‌گيريد، فشار وريدي ناحيه جمجمه بالا مي‌رود. بالا رفتن اين فشار وريدي همراه با نازك شدن ديواره استخواني (كه بين شريان‌هاي مغز وجود دارد)، سبب مي‌شود صداي ضربان يا نبض به حلزون منتقل شود و صداهايي در گوش ايجاد كند.

موفق‌ترين روش درمان، روش بازآموزي وزوز است. در اين روش به فرد ياد مي‌دهند كه با استفاده از كنترل‌كننده‌هاي صدا و با شركت در جلسات آموزشي، هم صداي وزوز و هم اضطراب را كنترل كند


علائم وزوز گوش

وزوز گوش معمولا با شنيده شدن صداهايي آزاردهنده كه در محيط خارجي وجود ندارد، نمايان مي‌شود.

ممكن است صداي زنگي در گوش احساس شود، گاهي وزوز، همهمه، صداي تيك‌تيك، سوت يا صدايي مانند وزش باد.

شدت اين صدا مي‌تواند ضعيف يا پر سر و صدا باشد.

گاهي اين صداها تا حدي بلند است كه با زندگي روزانه و تمركز فرد تداخل پيدا مي‌كند و باعث مي‌شود صداهاي واقعي كه در محيط بيرون وجود دارد، به راحتي شنيده نشود.

عوارض وزوز گوش

خستگي، استرس، مشكلات خواب، عدم تمركز، مشكلات حافظه، افسردگي، اضطراب و تحريك‌پذيري.

درمان وزوز گوش

ابتدا بايد بيماري ايجادكننده وزوز گوش را تشخيص داد، تا بتوان مشكل را درمان كرد. درمان‌هاي وزوز گوش عبارتند از:

1- درمان‌هاي پزشكي و توانبخشي

2- استفاده از سمعك

3- تحريك الكتريكي يا مغناطيسي: وزوز، ناشي از اختلال در عملكرد عصب شنوايي است و اگر اين عصب تحريك شود، به حالت اوليه برخواهد گشت.

4- موفق‌ترين روش درمان، روش بازآموزي وزوز است. در اين روش به فرد ياد مي‌دهند كه با استفاده از كنترل‌كننده‌هاي صدا و با شركت در جلسات آموزشي، هم صداي وزوز و هم اضطراب را كنترل كند

5- مجموعه‌اي شامل: طب سوزني گوش، تمرين عضلات كمر، سر و صورت و اصلاح فرم بدن. فرم بد گردن، به بلوكه شدن مفاصل و كوتاه شدن و ضعف برخي عضلات ناحيه سر و صورت منجر مي‌شود، لذا نرمش عضلات و بهبود فرم بدن، بخشي از روش درمان ابداعي را تشكيل مي‌دهد.

وزوز گوش و كاهش شنوايي

بيماري‌اي به نام منيير باعث افزايش فشار گوش داخلي مي‌شود و وزوزگوش را ايجاد مي‌كند. اگر اين بيماري پيشرفت كند، به كاهش شنوايي منجر خواهد شد و كاهش شنوايي اثر وزوز را بيشتر مي‌كند.

عفونت گوش و وزوز گوش

عفونت‌هاي گوش، موجب جذب عفونت به گوش داخلي مي‌شود و اين عفونت‌ها، سبب ايجاد وزوز مي‌شوند. اگر عارضه برگشت‌پذير باشد، با درمان عفونت، وزوز از بين مي‌رود. ولي اگر برگشت‌ناپذير بوده و صدمه خيلي شديد باشد، صدا از بين نخواهد رفت.

نكات قابل توجه

* آرامش داشته باشيد و به وزوز فكر نكنيد. هر چه بيشتر به اين مشكل فكر كنيد، طنين صدا را در گوش خود بيشتر خواهيد شنيد.

* براي كنترل وزوز گوش توجه كنيد كه چه فعاليت‌هايي در طول روز، شما را از دقت به صداي گوش‌تان باز مي‌دارد.

* از قرار گرفتن در معرض اصوات بلند خودداري كنيد.

* مرتب فشارخونتان را كنترل كنيد.

* سيگار نكشيد، كمتر نمك بخوريد و در مصرف چاي، قهوه و نوشابه‌هاي گازدار افراط نكنيد.


نوشته شده در   شنبه 12 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode