ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 ارديبهشت 1388     |     کد : 2480

دیسک 500 گیگابایتی معرفی شد

شرکت جنرال الکتریک دیسک نوری معرفی کرده ‌است که 500 گیگابایت؛ معادل 100 دی‌وی‌دی ظرفیت دارد.

این دیسک که بیشتر برای استفاده در صنعت آرشیو طراحی شده‌است می‌تواند موارد استفاده شخصی و سرگرمی نظیر فیلم و موسیقی نیز داشته باشد.

در حال حاضر دیسک‌های بلو - ری که برای ذخیره فیلم‌ها و بازی‌های با کیفیت از آن‌ها استفاده می‌شود تنها بین 25 تا 50 گیگابایت ظرفیت دارند.

این دیسک Micro holographic است. در این نوع دیسک‌ها شیار‌های سطح دیسک سه بعدی و حتی طریف‌تر هستند. به همین دلیل در سطحی مشابه دیسک‌های استاندارد دی‌وی‌دی و سی‌دی می‌توان اطلاعات بیشتری ذخیره کرد. البته برای خواندن اطلاعات از سطح این دیسک‌ها، دیسک‌خوان‌ها و لنز‌های مخصوصی نیاز است.

تلاش دیگر سازندگان این دیسک، بالا بردن دقت بازتاب نور از سطح شیارهاست. به این ترتیب هم ظرفیت ذخیره شیار‌ها بیشتر می‌شود و هم می‌توان از دستگاه‌های پخش آن‌ها برای ضبط اطلاعات نیز استفاده کرد.

برایان لورنس، مدیر تیم تحقیقاتی GE در پروژه ساخت این دیسک در وبلاگش می‌نویسد: "سیستم‌های مشترک Micro-Holographic بسیار ساده هستند به طوری که در صورت فراگیر شدن کاربران را قادر می‌سازند که تمام فرمت‌های دیسک نوری از سی‌دی تا دی‌وی‌دی و این نوع دیسک را بر روی یک دستگاه اجرا کنند."

این دیسک اگرچه در مراحل تست آزمایشگاهی قرار دارد ولی سازندگان آن امیدوارند روزی فرا برسد که این نوع دیسک‌ها به فرمتی جهانی تبدیل شوند و برای ذخیره تمام اطلاعات شخصی یا سرگرمی روزانه مورد استفاده قرار گیرند.

موانعی هم بر سر راه سیستم‌های ذخیره دیسک قرار دارد. بلو - ری که مدت‌ها پیش معرفی شده بود و هم‌اکنون بسیاری از فیلم‌ها سینمایی بر روی آن به بازار عرضه می‌شوند هنوز در سیستم‌های سرگرمی خانگی مصرف کنندگان جایی ندارد. شاید دلیل این امر را بتوان در آینده پردازش ابری و ایجاد مراکز اطلاعاتی متمرکز جستجو کرد.

یکی از بخش‌های تئوری‌های پردازش ابری ذخیره اطلاعات بر روی یک پایگاه متمرکز است به گونه‌ای که کاربران دگیر نیازی به حمل داده‌ها نخواهند داشت و تنها با ضبط اطلاعات شخصی بر روی فضاهای اختصاصی ابر،  می توانند در همه جای جهان به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

 


نوشته شده در   چهارشنبه 9 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode