ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 8 شهريور 1390     |     کد : 24676

سه شنبه 8شهريور29 رمضان30 اوت

97 سال پيش در روز 30 اوت سال 1914 ميلادي ، در حالي كه فقط يك ماه از آغاز جنگ بزرگ كه به جنگ جهاني اول شهرت يافت ، مي گذشت ارتش امپراتوري آلمان ، ارتش روسيه تزاري را در منطقه تاننبرگ در هم شكست.

شكست روسيه تزاري ‌از ‌آلمان 
97 سال پيش در روز 30 اوت سال 1914 ميلادي ، در حالي كه فقط يك ماه از آغاز جنگ بزرگ كه به جنگ جهاني اول شهرت يافت ، مي گذشت ارتش امپراتوري آلمان ، ارتش روسيه تزاري را در منطقه تاننبرگ در هم شكست. اين پيروزي نشان داد كه جنگ طولاني و بي رحمانه خواهد بود.
در روز اول اوت سال 1914 ميلادي در ساعت 4 بعدازظهر زنگ تمام ناقوس ها در سراسر فرانسه به صدا درآمدند كه طنين آنها خبر از واقعه شومي مي داد، بسيج عمومي در فرانسه اعلام شد.

آلمان در همان روز به روسيه و در روز دوم اوت به فرانسه اعلان جنگ داد. در روز 4 اوت ارتش آلمان بي طرفي بلژيك را نقض كرد و لشكرهاي آلماني وارد خاك اين كشور شدند.

در پي حمله آلمان به خاك بلژيك ، بريتانيا نيز در كنار فرانسه و روسيه با آلمان وارد جنگ شد. فرانسوي ها از متحد خود روسيه خواستند هر چه سريعتر به خاك آلمان حمله كند تا اين كشور ناگزير به جنگ در دو جبهه شود.

بنابراين دو سپاه روسيه در نيمه ماه اوت سال 1914 ميلادي ايالت پروس شرقي آلمان [امروز اين ايالت ميان لهستان و روسيه تقسيم شده است] را مورد حمله قرار دادند.

روز مبارزه با تروریسم

فرهنگ و تاریخ > تاریخ جهان - تروریسم، به مفهوم به کارگیری خشونت و تهدید با انگیزه سیاسی است و با ترس، ارعاب و تهدید همراه است.

پدیده تروریسم، موضوعی است که برای ما ایرانیان که از قربانیان آن هستیم، آشناست. آمریکایی‌ها به مدت 2دهه، سازمان تروریستی منافقین را زیر چتر حمایت مالی، سیاسی و تبلیغی خود درآوردند و همه‌گونه امکانات در اختیارشان قرار دادند و از جنایات تروریستی آنان ضد مردم یا مسئولان نظام جمهوری اسلامی حمایت کردند. این گروهک شیطان‌صفت با شیوه قهرآمیز و ترورهای فراوان، درصدد حذف فیزیکی عناصر کارآمد و طراحان نظام برآمد تا با ایجاد خلأ در ارکان حساس کشور، ضربه‌ای اساسی به جمهوری اسلامی ایران وارد آورد. ترور شهدای محراب، شهدای 7تیر و شهدای 8شهریور، برخی از مهم‌ترین این ترورها به شمار می‌آید. در این راستا، 8شهریور، سالروز شهادت مظلومانه شهیدان باهنر و رجایی، «روز مبارزه با تروریسم» نامگذاری شده است.

1360 شمسی: انفجار ساختمان نخست‌وزیری

در روز 8شهریور سال1360 شمسی در یک اقدام تروریستی ساختمان نخست‌وزیری، محل جلسه شورای امنیت کشور که با حضور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تشکیل شده بود، منفجر شد و شهیدان رجایی و باهنر به همراه دفتریان و وحید دستجردی در این اقدام تروریستی به شهادت رسیدند. نفوذ ضدانقلاب به دستگاه‌های امنیتی موضوعی است که سال‌ها درباره آن در محافل سیاسی و امنیتی بحث می‌شود اما تاکنون همه زوایای آن برای مردم انقلابی ما روشن نشده است. مسعود کشمیری، دبیر شورای امنیت کشور و عضو نفوذی سازمان منافقین به‌عنوان عامل انفجار، پیش از خروج از جلسه کیف بزرگی را که همیشه همراه داشت با پا به نزدیکی شهید رجایی هدایت کرد. کشمیری از ساختمان نخست‌وزیری خارج شده و در میدان پاستور نزد کسانی رفت که منتظر اوبودند تا دبیر شورای امنیت را به یک نقطه امن انتقال دهند. همزمان صدای انفجار شدیدی منطقه را ‌لرزاند.

1723 میلادی: مرگ پدر میکروب‌شناسی

آنتونی فیلیپس فن لیون هوک، پیشه‌ور و دانشمند هلندی از شهر دلفت در 24اکتبر سال1632 میلادی زاده شد. به او لقب پدر میکروب‌شناسی داده‌اند و او را نخستین میکروب‌شناس می‌دانند. او پسر یک سبدساز بود. در 16سالگی شاگرد یک بازرگان پوشاک اسکاتلندی در آمستردام شد. او میکروسکوپ را بهبود بخشید و برای نخستین بار با میکروسکوپش توانست ساختار تک‌یاخته‌ای را ببیند؛ چیزی که خود نامش را انیمالکولس نهاد. او نخستین کسی است که بافت‌های ماهیچه‌ای، اسپرماتوزوئید، باکتری و جریان خون درون مویرگ‌ها را دید. او بیش از ۴۰۰میکروسکوپ ساخت که تنها 9‌تایش امروز به دست ما رسیده است. او در 30آگوست 1723 درگذشت.

1914 میلادی: نبرد تاننبرگ

یک ماه از آغاز جنگ جهانی اول می‌گذشت که در 30آگوست سال1914 میلادی ارتش آلمان، لشکر روسیه تزاری را در منطقه تاننبرگ درهم شکست. آلمان در یکم‌آگوست به روسیه اعلان جنگ داد. بنابراین 2سپاه روسیه در نیمه ماه آگوست ایالت پروس شرقی آلمان را مورد حمله قرار دادند. ژنرال هلموت فن مولتکه، فرمانده ارتش امپراتوری آلمان با دستپاچگی، 2لشکر آلمانی را از جبهه غربی به جبهه شرقی برای تحکیم این جبهه منتقل کرد. آلمانی‌ها توانستند مکالمات رادیویی میان ژنرال‌های روسی را استراق سمع کنند و متوجه شدند 2سپاه روسیه در فاصله دورتری از آنچه تصور می‌کردند، قرار دارند. لشکر دوم آلمان به فرماندهی ژنرال هیندنبورگ 150هزار سرباز سامسونف را مجبور به عقب‌نشینی به تاننبرگ کرد و حتی راه بازگشت را هم بر آنان بست. در پی این حمله غافلگیرکننده، شیرازه سپاه سامسونف از هم گسست. در این نبرد 30هزار سرباز روس کشته و همین تعداد مجروح شدند. آلمانی‌ها بیش از 90هزار سرباز روس را اسیر کردند و 500قبضه توپ را به غنیمت گرفتند. بیش از 60قطار اسیران روس را به غرب آلمان منتقل کردند. تلفات آلمانی‌ها کمتر از 20هزار نفر بود.


در روز 20 اوت، قواي نظامي دوم آلمان در گومبينن ناگزير به عقب نشيني شد.

در پاريس و لندن ، متحدان تزار روسيه ، موفقيت «جاده صاف كن روس» راجشن گرفتند.

ژنرال هلموت فن مولتكه ، فرمانده ارتش امپراتوري آلمان با دستپاچگي ، دو لشكر آلماني را از جبهه غربي به جبهه شرقي براي تحكيم اين جبهه منتقل كرد.

فرانسوي ها كه به شدت تحت فشار قرار گرفته بودند، از كاهش نيروهاي آلماني استفاده كردند تا مواضع خود را تحكيم كرده و مانع از اشغال كشورشان شوند.

ژنرال آلماني پاول فن هيندنبورگ 67 ساله كه بازنشسته شده بود دوباره به خدمت بازگشت و براي جلوگيري از فاجعه فرماندهي قواي نظامي دوم را در دست گرفت و ژنرال اريخ لودندورف به معاونت وي منصوب شد.

آلماني ها توانستند مكالمات راديويي ميان ژنرال هاي روسي را استراق سمع كنند و متوجه شدند دو سپاه روسيه در فاصله دورتري از آنچه كه تصور مي كردند ، قرار دارند.

هيندنبورگ و لودندورف تصميم گرفتند به سپاه ژنرال سامسونف حمله كنند. آنها از كينه اي كه ميان دو ژنرال روسي سامسونف و رننكامپف وجود داشت باخبر بودند و تصور مي كردند ژنرال رننكامپف فرمانده سپاه ديگر روسيه در كمك به سامسونف ترديد نشان خواهد داد. اين تصور آنها به حقيقت مبدل شد.

لشكر دوم آلمان به فرماندهي ژنرال هيندنبورگ 150000 سرباز سامسونف را مجبور به عقب نشيني به تاننبرگ كرده و راه بازگشت آنها را مسدود كرد.

در پي اين حمله غافلگيركننده شيرازه سپاه سامسونف از هم گسست. در اين نبرد 30000 سرباز روس كشته و همين تعداد مجروح شدند.

آلماني ها بيش از 90000 سرباز روس را اسير كرده و 500 قبضه توپ را به غنيمت گرفتند. بيش از 60 قطار اسيران روس را به غرب آلمان منتقل كردند.تلفات آلماني ها كمتر از 20000 نفر بود.

سامسونف از شدت نااميدي خودكشي مي كند.يك هفته بعد ، در سواحل درياچه‌هاي مازور سپاه ژنرال رننكامپف به نوبه خود از لشكر دوم المان به فرماندهي ژنرال هيندنبورگ شكست مي خورد.

به اين ترتيب در روز 30 اوت سال 1914 ميلادي ، ارتش امپراتوري آلمان سپاه روسيه تزاري را در منطقه تاننبرگ در هم شكست.

اين نخستين شكست بزرگي بود كه در روزهاي اوليه جنگ بزرگ (جنگ جهاني اول) كه از سال 1914 تا 1918 ميلادي سراسر اروپا و بخش هاي وسيعي از جهان را به خون و آتش كشيد، رخ داد.


نوشته شده در   سه شنبه 8 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode