ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 شهريور 1390     |     کد : 24524

پيرگوشي، بيماري غيرقابل برگشت

يک متخصص گوش، حلق و بيني «پيرگوشي» را عارضه اي غير قابل برگشت دانست و گفت: يک چهارم افراد بالاي 65 سال بويژه مردان به اين عارضه غيرقابل برگشت دچار مي شوند.

جام جم آنلاين: يک متخصص گوش، حلق و بيني «پيرگوشي» را عارضه اي غير قابل برگشت دانست و گفت: يک چهارم افراد بالاي 65 سال بويژه مردان به اين عارضه غيرقابل برگشت دچار مي شوند.
دکتر محسن نراقي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار داشت: پيرگوشي يک افت شنوايي تدريجي است که با افزايش سن اتفاق مي افتد و در واقع يک نوع معمول از کم شنوايي حسي عصبي (نوعي اختلال شنوايي که به دنبال اختلال در حلزون يا عصب شنوايي رخ مي دهد) است که منجر به اختلال شنوايي دائم مي شود.

وي افزود: استفاده از هندزفيري و هدفون در طولاني مدت فرد را دچار حساسيت گوش و کم شنوايي مي کند و باعث مي‌شود فرد با بلند کردن صدا بدنبال رفع کم شنوايي خود بر آيند كه همين مسئله خود عاملي براي تشديد روند کم شنوايي و در نهايت بروز پير گوشي در بزرگسالي مي شود.

دکتر نراقي در بيان اينکه علاوه بر سن و استفاده از هندزفيري عوامل ديگري نيز در مبتلا به پيرگوشي نقش دارند گفت: فرآيندهاي زيادي در سطح سلول و سطح سيستم داخلي گوش داخلي اتفاق مي افتد، نظير مسائل ژنتيکي به نحوي که اگر پدر خانواده در سن پايين دچار پيرگوشي شود احتمال بروز اين عارضه به صورت ژنتيکي در فرزندان نيز افزايش مي‌يابد.

اين متخصص گوش و حلق و بيني ادامه داد: علاوه بر ژنتيک و سابقه فاميلي، آلودگي صوتي، عوامل محيطي و اشتغال در محيط هاي پر سر و صدا در بروز اين بيماري موثر است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران تصريح کرد: پيرگوشي يک بيماري دو طرفه است به اين معنا که دو گوش را درگير مي کند و در صورت مشاهده درگير تنها يک گوش ديگر نمي توان تشخيص پير گوشي داد نام آن را پيرگوشي گذاشت.

دکتر نراقي گفت: برخي از داروها مانند جنتي‌مايسين و برخي آنتي بيوتيک ها با آسيب به سيستم شنوايي مي توانند روند بروز پير گوشي را تشديد کنند.

اين متخصص گوش و حلق و بيني افزود: کساني که مشکل پير گوشي دارند به همان اندازه هم قدرت گفتارشان هم دچار مشکل مي شود ، آنها داده ها را ممکن است بشنوند ولي نمي توانند از هم تميز دهند که تنها راه درمان آن استفاده از سمعک است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در پايان توصيه کرد: به دليل آنکه آسيب به گوش غير قابل برگشت و سلول هاي ظريف آن ديگر ترميم نمي شوند به همين دليل توصيه مي شود از عواملي که باعث پيري گوش مي‌شود جلوگيري کرد.


نوشته شده در   شنبه 5 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode