ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 شهريور 1390     |     کد : 24511

وقتي مرورگرها، كتابخوان مي‌شوند

نسخه اينترنتي كتابخوان آمازون راه‌اندازي شد...

نسخه اينترنتي كتابخوان آمازون راه‌اندازي شد
وقتي مرورگرها، كتابخوان مي‌شوند
جام جم آنلاين: بي‌شك حركت به سمت كتاب‌هاي الكترونيكي يكي از بزرگ‌ترين تغييرات در صنعت چاپ از زمان اختراع آن تا امروز است. گرچه چند سالي از عرصه نخستين كتاب‌هاي الكترونيكي مي‌گذرد، اما بتازگي نسل جديد كتاب‌ها كه عنوان الكترونيكي را با خود يدك مي‌كشند مورد توجه بسياري از علاقه‌مندان به كتاب و كتابخواني قرار گرفته است.

آمازون، بزرگ‌ترين كتابخانه اينترنتي دنيا اعلام كرده است كه ميزان فروش كتاب‌هاي الكترونيكي در اين سايت نسبت به كتاب‌هاي كاغذي براي اولين بار رشد بي سابقه اي داشته است . ‌به گزارش آمازون در كشور آمريكا به ازاي فروش هر 100 كتاب چاپي، 115 كتاب الكترونيكي فروخته مي‌شود.

در اين ميان رقابت بين شركت‌هاي بزرگ و توليدكننده كتابخوان‌هاي الكترونيكي كه در حقيقت واسطه‌اي ميان كتابخانه‌هاي بزرگ ديجيتالي و علاقه‌مندان به خواندن كتاب‌هاي الكترونيكي هستند نيز روز به روز در حال افزايش است. 2 كتابخوان آي‌پد از توليدات شركت اپل و كتابخوان كيندل آمازون در دو سوي اصلي اين بازار رقابتي قرار گرفته‌اند و در حقيقت در حال حاضر اين دو كتابخوان الكترونيكي بازار فروش را در دست دارند. اگرچه بسياري بر اين باورند كه كتاب‌هاي الكترونيكي در آي‌پد در مقايسه با كتابخوان كيندل بهتر اجرا مي‌شوند، بسياري نيز خواندن كتاب‌هاي الكترونيكي به روشي شبيه خواندن كتاب‌هاي معمولي و كاغذي در كيندل آمازون را ترجيح مي‌دهند. اما اين كه كدام‌يك از اين دو فناوري مي‌تواند ديگري را شكست دهد موضوعي است كه نظرات مختلفي درباره آن وجود دارد. عده‌اي بر اين باورند كه آي‌پد اپل براي آن دسته از كاربراني كه علاقه فراواني به مطالعه روزنامه دارند مي‌تواند ابزار مناسبي باشد و اين در حالي است كه آي‌پد علاوه بر امكان دسترسي به اينترنت، قابليت‌هاي بيشتري را در مقايسه با ديگر كتابخوان‌هاي الكترونيكي ارائه مي‌دهد. اگرچه در مقابل بسياري از كارشناسان نيز مبتني بودن كيندل آمازون بر سيستم عامل آندرويد را عاملي مهم در افزايش توانايي اين كتابخوان الكترونيكي در مقابل آي‌پد مي‌‌دانند.

آمازون مرزها را از ميان برمي‌دارد

در عين حال كه به نظر مي‌رسد با وجود محدوديت‌هايي كه شركت اپل براي آمازون و ديگر شركت‌هايي كه محصولات خود را از طريق آي‌پد در اختيار كاربران قرار مي‌دهد در نظر گرفته است، آي‌پد مي‌تواند بدون ترس از ديگر رقبا همچنان بازار كتابخوان‌هاي الكترونيكي را در دست داشته باشد. هفته گذشته آمازون اعلام كرد از طريق فناوري جديد كه براي عرضه كتاب‌هاي الكترونيكي راه‌اندازي كرده است از اين پس همه كاربران اينترنتي مي‌توانند تنها با استفاده از يك نرم‌افزار مرورگر اينترنتي و بدون استفاده از هرگونه واسطه‌اي يا به عبارت ديگر بدون استفاده از كتابخوان‌هاي الكترونيكي كيندل آمازون يا هر كتابخوان ديگري به متوني كه پيش از اين تنها راه دسترسي به آن در اختيار داشتن يك كيندل آمازون بود، دسترسي داشته باشند.

اين فناوري كه ابر كتابخوان كيندل نام دارد از طريق روشي مشابه به روش ابرهاي محاسباتي كتابخوان را در دنياي مجازي در اختيار شما قرار مي‌دهد و در حقيقت نسخه‌اي از يك كتابخوان مبتني بر جستجوگر وب است كه مي‌توان آن را نسل جديدي از كتابخوان‌ها ناميد.

يكي از جديدترين فناوري‌ها در زبان وب، HTML5 است كه به استاندارد جديدي در دنياي وب تبديل شده و اين امكان را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد تا بتوانند از تمام كاربردهاي نرم‌افزاري كه روي كامپيوترهاي شخصي استفاده مي‌كند بدون نياز به نصب اين نرم‌افزارها و از طريق فضايي كه در اينترنت در اختيار آنها قرار مي‌گيرد، استفاده كنند. ابركتابخوان كيندل نيز براساس نسخه جديد زبان وب طراحي شده است. اين ابركتابخوان با استفاده از مرورگر كروم يا اپل سافاري روي كامپيوترهاي شخصي، گوشي‌هاي تلفن همراه يا هر دستگاه ديگري كه قابليت اتصال به اينترنت را داشته باشد قابل دسترسي است و تنها ابزار لازم براي دسترسي به اين كتابخوان وجود يك صفحه اينترنتي است. يكي از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد اين فناوري اين است كه قابليت ذخيره كتاب‌ها روي دستگاه كاربر در وضعيتي كه دستگاه خاموش يا به اصطلاح در وضعيت off line است را نيز دارد. به اين ترتيب تنها با يك كليد و از طريق پنجره‌‌اي كه مرورگر اينترنتي نصب شده روي كامپيوتر يا گوشي تلفن همراهتان در مقابل شما مي‌گشايد شما قدم به فروشگاه و كتابخانه بزرگ آمازون مي‌گذاريد و علاوه بر دسترسي به محتواي كتاب‌هايي كه در اين كتابخانه ديجيتال در اختيارتان قرار مي‌گيرد مي‌توانيد كتاب‌هاي مورد علاقه خود را نيز خريداري كنيد.

نكته: آمازون در اين سال‌ها براي طراحي و ساخت برنامه‌هاي كاربري اختصاصي كه از طريق هر واسطه‌اي قابل دسترسي باشد سرسختانه تلاش كرده و حالا تصميم گرفته است نتيجه همه اين تلاش‌ها را از طريق يك مرورگر در اختيار همه قرار دهد
پيش‌بيني مي‌شود با پيشرفت آمازون در اين زمينه در آينده‌اي نه‌چندان دور كيندل به استاندارد قابل قبولي براي كتاب‌هاي الكترونيكي مبدل شود. اگرچه پيش از اين نيز كيندل آمازون به محبوبيت چشمگيري نزد مخاطبان دست يافته بود، اما اين بار آمازون با اقدام جديد خود قدمي فراتر از مرزها و محدوده‌هاي پيشين برداشته و پس از اين كتابخواني به شيوه الكترونيكي براي كتاب‌هاي موجود در اين كتابخانه بزرگ اينترنتي از هر طريقي قابل دستيابي خواهد بود.

بزرگ‌ترين كتابخانه ديجيتال در دسترس شما

ابركتابخوان كيندل مي‌تواند كامپيوتر شخصي، گوشي‌ها و تبلت‌هاي آندرويدي، مك‌بوك‌ها، ويندوزفون 7، گوشي‌ها و تبلت‌هاي هوشمند، بلك‌بري يا آي‌پدها و آيفون‌ها را به يك كتابخوان الكترونيكي مبدل سازد. به عبارت ديگر اين ابركتابخوان تمام امكانات يك كتابخوان كيندل را يكجا گرد هم آورده است و به اين ترتيب كاربر مي‌تواند در هر كجا كه باشد حتي بدون همراه داشتن كتابخوان الكترونيكي خود به محتواي متني كه در حال خواندن آن بوده است و حتي يادداشت‌هايي كه در كنار نسخه الكترونيكي اين متن نوشته است دسترسي داشته باشد. علاوه بر اين به كمك اين امكان جديد جدال آمازون با اپل و محدوديت‌هايي كه اپل براي دسترسي به كتابخانه آمازون از طريق كتابخوان آي‌پد در نظر گرفته بود نيز براي هميشه پايان خواهد يافت.

اين روزها برنامه‌هاي نرم‌افزاري مبتني بر وب در فضاي ابر محاسباتي مورد استقبال و توجه بسياري از كاربران قرار گرفته است و اين اقدام جديد آمازون براي عرضه امكاناتي تحت وب مي‌تواند موفقيت آن را بيش از پيش افزايش دهد. ابركتابخوان كيندل نسل جديدي از كتابخوان‌هاي الكترونيكي است كه بدون نياز به نصب هرگونه نرم‌افزار اختصاصي يا در اختيار داشتن يك ابزار اختصاصي از طريق فناوري اينترنت كه اين روزها همه ما انسان‌ها با آن عجين شده‌ايم قرار مي‌گيرد. شايد اين فناوري بتواند نقش بسيار مهمي در تغيير آينده كتاب و كتابخواني داشته باشد،‌ چرا كه محيطي بسيار ساده و در عين حال آشنا را براي كتابخواني در اختيار كاربران قرار مي‌دهد.

آمازون در اين سال‌ها براي طراحي و ساخت برنامه‌هاي كاربري اختصاصي كه از طريق هر واسطه‌اي قابل دسترسي باشد سرسختانه تلاش كرده و حالا تصميم گرفته است نتيجه همه اين تلاش‌ها را از طريق يك مرورگر در اختيار همه قرار دهد. بسياري معتقدند اين اقدام آمازون به نوعي يك شكست براي بزرگ‌ترين كتابخانه ديجيتالي خواهد بود، اما به نظر مي‌رسد آمازون انديشه‌هاي بزرگي در سر مي‌پروراند كه براي رسيدن به آن بايد مسيري را كه به اين اهداف منتهي مي‌شوند براي خود هموار سازد.

اولين نسخه از اين ابركتابخوان تنها براي مرورگرهاي كروم و سافاري طراحي شده است، اما اين شركت قصد دارد تا چند ماه آينده ديگر مرورگرهاي اينترنتي را نيز تحت پوشش قرار دهد. همه اين موفقيت‌ها نويدبخش آن است كه در آينده‌اي نه‌چندان دور تنها وجود يك نمايشگر كامپيوتري با قابليت دسترسي به اينترنت كافي است تا بتوانيد به كمك آن به همه نرم‌افزارهايي كه لازم داريد دسترسي داشته باشيد، اما سير اين تحولات به اينجا هم ختم نخواهد شد چرا كه اين امكان جديد كه از سوي آمازون در اختيار كاربران قرار گرفته است به اين معني است كه شايد ديگر به سخت‌افزارهاي واسطه‌اي هم نيازي نداشته باشيد.

منبع:Technology review

فرانك فراهاني ‌جم / گروه دانش


نوشته شده در   شنبه 5 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode