ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 مرداد 1390     |     کد : 24253

قدرت‌نمايي جهاني براي المپيك

نگاهي به شرايط 14 مسافر كشتي آزاد و فرنگي ايران در مسابقات جهاني 2011 استانبول...

نگاهي به شرايط 14 مسافر كشتي آزاد و فرنگي ايران در مسابقات جهاني 2011 استانبول
قدرت‌نمايي جهاني براي المپيك
جام جم آنلاين: كمتر از يك ماه ديگر تا آغاز چهل و هفتمين دوره رقابت‌هاي جهاني كشتي در استانبول باقي‌مانده است. كشتي آزاد ايران در اين سال‌ها توانسته 4 بار عنوان قهرماني را به‌دست آورد، در حالي‌كه فرنگي كاران تاكنون نتوانسته‌اند روي سكوي نخست بايستند.
آنچه مهم است اين‌كه كشتي ايران به عنوان قهرمان بلامنازع آسيا و يكي از پراعتبار‌ترين كشور‌هاي اين رشته در جهان، همواره از شانس‌هاي كسب عنوان قهرماني به حساب آمده و رقابت با كشتي‌گيران ايران، هميشه ترس و وحشت خاصي براي حريفان به همراه داشته است و مسابقات استانبول نيز از اين قاعده خارج نيست.

نگاهي به تاريخچه اين مسابقات نشان مي‌دهد همواره ايران، روسيه و آمريكا بخت‌هاي مسلم قهرماني بوده‌اند و رقابت‌ اصلي ميان اين سه تيم، مجالي براي بقيه تيم‌ها باقي نگذاشته است، اما با پخش كشتي‌گيران مطرح روس در كشور‌هايي چون آذربايجان، گرجستان و ازبكستان و همچنين قدرتمند‌تر شدن تيم‌هايي مانند تركيه و كوبا، شرايط به گونه‌اي رقم‌ خورده كه هيچ تيمي نمي‌تواند از قبل خود را قهرمان رقابت‌ها بداند. فدراسيون كشتي ايران با تمام كمي و كاستي‌ها سعي بر آن داشته كه 14 كشتي‌گير قدرتمند را روانه مسابقات جهاني كند. علي‌رغم تمام اين مشكلات، روحيه وانگيزه مناسب ملي‌پوشان ايران باعث شده تا اميدواري‌ها براي فتح سكو‌هاي جهاني حتي بيشتر از سال‌هاي قبل باشد. در كشتي فرنگي با هدايت محمد‌بنا مدت‌هاست كه مدال‌گيري و موفقيت تكرار مي‌شود و خوشبختانه هيچكدام از فرنگي‌كاران تحت تأثير اين موفقيت‌ها از تلاش دست بر نمي‌دارند. اما در كشتي آزاد در چند وزن به نظر مي‌رسد دستان غلامرضا محمدي خالي باشد و اعزام نفرات فقط براي حضور صورت مي‌گيرد. كسب سهميه المپيك در مسابقات جهاني امسال هم عامل ديگري است تا اين مسابقات از جذابيت‌هاي ويژه‌ ديگري هم برخوردار شود. كادر فني تيم‌هاي ملي هنوز اسامي كشتي‌گيران اعزامي را معرفي ‌نكرده‌اند، اما با توجه به شرايط مي‌توان تركيب‌ نهايي 2 تيم را حدس زد.

كشتي ‌آزاد

‌‌ همه‌چيز به كام رحيمي

حسن رحيمي براي سومين‌بار پياپي راهي مسابقات جهاني مي‌شود تا بلكه اين‌بار نخستين مدالش را دشت كند. رحيمي جوان كه تاكنون نتوانسته افتخار چنداني كسب كند در حال حاضر بهترين كشتي‌گير وزن 55 كيلو به حساب مي‌آيد. رحيمي پس از ناكامي در مسابقات جهاني مسكو در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو هم پنجم شد تا ثابت كند نه تنها در جهان، بلكه در آسيا هم هنوز به آن كشتي‌گير ششدانگ تبديل نشده است. در عوض رحيمي در مسابقات جام تختي و انتخابي تيم‌ملي هر بار روي سكوي اول ايستاده تا نشان دهد دستان محمدي و كاوه در اين وزن بسيار خالي است. در حالي‌كه فرزاد جعفري در جام زيلكوفسكي توانست مدال برنز را دشت كند، اما رحيمي بي‌ترديد صاحب دوبنده تيم‌ ملي در استانبول مي‌شود. آخرين بار كه تيم‌ ايران توانسته در اين وزن صاحب مدال شود به سال 2001 باز مي‌گردد. مسابقاتي كه در صوفيه‌ بلغارستان برگزار مي‌شد و بابك نورزاد توانست نقره وزن 54 كيلو را به دست آورد. پس از آن و با تغيير قوانين فيلا،‌ دست تيم كشورمان در اين وزن از مدال خالي مانده است.

تمام نگاه‌ها به آقاجاني

مصطفي آقاجاني در حال حاضر دم‌دست‌ترين گزينه‌ كادر فني تيم ملي كشتي آزاد در وزن 60 كيلوگرم است. آقاجاني امسال مدال نقره‌ آسيا را كسب كرد و خوب مي‌داند ميدان جهاني ميدان كوچكي نيست كه بتوان از آن با كم‌كاري گذشت. سال 2002 محمد طلايي نخستين كشتي‌گيري بود كه در وزن 60 كيلو به مدال دست يافت. مدال برنز طلايي در كنار درخشش ساير‌ كشتي‌گيران سبب شد تيم ايران در تهران برسكوي نخست بايستد. سال 2005 در بوداپست مجارستان مراد محمدي صاحب مدال برنز شد. در سال 2006 هم بار ديگر مراد روي سكو رفت و اين‌بار رنگ مدالش طلا بود. مراد محمدي در آخرين سال حضورش در تيم‌ ملي كه سال 2010 در مسكو بود بار ديگر صاحب مدال برنز شد تا با اين مدال از دنياي قهرماني بازنشسته شود. پس از رفتن محمدي، غلامرضا محمدي ديگر نتوانست كشتي‌گير ششدانگي در اين وزن پيدا كند. سعيد احمدي در گوانگجو مصدوم شد تا همچنان دور از ميادين باقي‌ بماند. دباغي هم از وزن 55 كوچ كرد و به 60 كيلو آمد، اما او هم نتوانست كار خاصي انجام دهد. اسماعيل‌پور جوان هم ديگر گزينه‌ پراميد اين وزن بود، اما عنوان‌دار آسيايي تيم ايران هم در انتخابي تيم‌ملي در ساري حذف شد تا گره اين وزن بيش از پيش شود. در اين ميان سيد احمد محمدي با درخشش در مسابقات انتخابي و شكست دادن آقاجاني در فينال نشان داد كه حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. اما محمدي هم در جام زيلكوفسكي دچار سانحه شد تا مدتي دور از ميادين باشد. بدين‌ترتيب ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دست به دست هم دادند تا آقاجاني دو بنده وزن 60 كيلو را به دست آورد.

تقوي به دنبال دومين طلاي جهاني

مهدي تقوي قهرمان سال 2009 جهان يكي از پر‌اميد‌ترين كشتي‌گيران تيم ايران در مسابقات جهاني به حساب مي‌آيد. تقوي كه در حال حاضر آماده‌ترين كشتي‌گير وزن 66 كيلو ايران به حساب مي‌آيد به احتمال فراوان ملي‌پوش وزن سوم كشورمان است. بي ترديد تقوي اگر مي‌خواهد دوباره در سطح اول كشتي جهان مطرح شود و ناكامي سال گذشته را به دست فراموشي بسپارد بايد در نقش حقيقي‌اش ظاهر شده و يك لحظه نيز از زيرگيري‌هاي خود غافل نشود.

نايب‌قهرمان جهاني طلا مي‌خواهد

وزن 74 كيلوگرم وزني است كه طي 8 سال 3 كشتي‌گير توانسته‌اند براي ما در مسابقات جهاني ‌روي سكو بروند. در سال 2002 حاجي‌زاده توانست طلاي اين وزن را به‌دست آورد. در سال 2006 هم علي‌اصغر بذري روي سكوي دوم ايستاد و طي 2 سال اخير هم صادق گودرزي به ترتيب روي سكوي سوم و دوم جهان ايستاد تا به قول خودش امسال نوبت قهرماني‌اش باشد. اين كشتي‌گير همداني پس از كسب مدال برنز سال 2009، در سال 2010 هم با شكست از دنيس‌چارگوش روس صاحب نقره جهان شد. گودرزي با وجود فراز و نشيب در يك سال گذشته و غيبت در جام تختي، سرانجام با تهديد‌هاي كادر فني در مسابقات انتخابي تيم ملي در ساري شركت كرد و تمامي رقبايش را برد تا قهرمان شود. اكنون هم فاصله‌ گودرزي با ساير رقبايش بسيار زياد است تا كادر فني تيم ملي با انگيزه و آمادگي بالاي او، روي موفقيتش در تركيه حساب كنند.

درخشش گودرزي

هيچ‌كس فكرش را هم نمي‌كرد كه از ميان مدعياني چون احسان اميني، جمال ميرزايي و احسان لشگري به يكباره جواني خوش‌قد و قامت به نام عليرضا ‌گودرزي شانس نخست پوشيدن دوبنده تيم‌ملي در جهان باشد. جمال ميرزايي پس از قهرماني در بازي‌هاي آسيايي هيچ فكر نمي‌كرد دوبنده‌ تيم‌ملي را دودستي تحويل گودرزي دهد، اما آنقدر سست و كم‌تحرك ظاهر شد تا سرانجام به سرنوشت لشگري دچار شد. اميني هم با مصدوميت بي‌موقعش، رقابت‌هاي انتخابي تيم‌ملي را از دست داد ولي محمدي جام زيلكوفسكي را فرصتي دوباره براي اثبات شايستگي‌ها قرار داد، اما عليرضا گودرزي بار‌ديگر با بردن ميرزايي و اميني توانست راهي فينال شود تا در نهايت با كسب عنوان قهرماني‌ در جام زيلكوفسكي، بر ارزش‌هاي فني خود صحه بگذارد. در اين وزن آخرين‌بار رضا يزداني در سال‌هاي 2006 و 2007 صاحب مدال برنز شد و اگر اتفاق غيرمنتظره‌اي روي ندهد بايد شاهد كشتي‌هاي گودرزي در جهاني تركيه بود.

يزداني، فقط فينال

رضا يزداني نخستين گزينه‌ كادر فني در وزن 96 كيلو به حساب مي‌آيد. يزداني كه سال گذشته و به دنبال بي‌نظمي، مسابقات جهاني مسكو را از دست داد اكنون نمي‌خواهد بارديگر چنين اتفاق تلخي را تجربه كند. او به دنبال اين است تا در سايه جسارت و انگيزه بالاي خود، مدعيان وزن ششم را زمينگير كند؛ هر چند او در اين راه كار بسيار سختي را پيش روي خود مي‌بيند و بايد با سلاح غيرت و جنگندگي، مدعيان را در دام خود اسير كند، همان گونه كه در فينال بازي‌هاي آسيايي با اين حربه كشتي گير پر زور ازبكستان را به بند كشيد. جدا از يزداني، عرفان اميري هم ديگر مدعي پوشيدن دوبنده وزن 96 كيلوست. اميري سال گذشته در اين وزن به مقام پنجمي دست يافت. سعيد ابراهيمي سال 2007 در اين وزن نقره گرفته است.

آخرين حضور كاپيتان؟

پس از مصدوميت چند ماه گذشته فردين معصومي، كمتر كسي تصور مي‌كرد اين كشتي‌گير بتواند خود را به مسابقات جهاني برساند. اما معصومي پيش از مسابقات جهاني در جام زيلكوفسكي شركت كرد و اتفاقاً قهرمان مسابقات هم شد تا به دنبال ناكامي محمد رضا آذرشكيب در اين رقابت‌ها، دور را از دست حريف جوان‌تر خود خارج كند. معصومي كه 2 مدال نقره و برنز سنگين وزن جهان را در كارنامه دارد، در ششمين حضور خود در رقابت‌هاي جهاني بايد با تمام وجود به مبارزه بپردازد و براي هر حريف برنامه خاص خود را داشته باشد تا با كاستن از ضريب اشتباهات فني اش، شانس مدال آوري خود را افزايش دهد.

كشتي‌فرنگي

‌‌ حميد سوريان

نابغه كشتي‌فرنگي ايران و جهان در وزن 55 كيلوگرم همچنان اميد اول تيم ملي براي دستيابي به مدال طلاي جهاني به حساب مي آيد. حميد سوريان كه از سال 2005 تاكنون توانسته 5 مدال طلاي پي‌درپي جهان را كسب كند بي‌ترديد در استانبول به ششمين طلا مي‌انديشد. مدالي كه او را صاحب انگيزه‌هاي تازه براي حضور در بازي‌هاي مهم‌تر المپيك لندن مي كند.

اميد بنا به نوروزي

در وزن 60 كيلو به احتمال زياد اميد نوروزي براي دومين سال پياپي راهي رقابت‌هاي جهاني مي‌شود. نوروزي كه سال گذشته در رتبه‌ پنجمي ايستاد اكنون يكي از پراميد‌ترين فرنگي‌كاران كشورمان به حساب مي‌آيد. اميد نوروزي پس از قهرماني در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو روند رو به رشدش را ادامه داد تا محمد بنا روي او حساب ويژه اي كند. در جام بالاوادزه، نوروزي در يك وزن بالاتر هم به مقام قهرماني رسيد تا قدرت خود را به رخ بكشد.

سعيد عبدولي، جلوتر از ديگر مدعيان

سعيد عبدولي هم مانند نوروزي دومين سال حضورش را در مسابقات جهاني تجربه خواهد كرد. عبدولي پس از قهرماني در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو فاصله‌اش را با ساير رقباي 66 كيلويي افزايش داد و محمد بنا هم بخوبي متوجه اين قضيه است. بي‌ترديد اگر عبدولي خودش باشد شايد براي نخستين‌بار در تاريخ بتوانيم در اين وزن صاحب مدال طلا شويم. او، بيابانگرد و علي‌ محمدي آماده را هم پيش‌روي خود مي‌بيند، اما آمادگي بالاي عبدولي در مقايسه با بيابانگرد، بنا را ترغيب كرده است تا روي عبدولي حساب باز كند. بايد اين چند روز را هم منتظر بمانيم تا انديشه‌ بنا را در انتخاب كشتي‌گير وزن سوم مشاهده كنيم.

برنزي كه مي تواند طلا شود

فرشاد عليزاده نفر سوم مسابقات جهاني سال 2009 پس از مدت‌ها مصدوميت با كسب نشان برنز بازي‌هاي آسيايي گوانگجو به ميادين بازگشت. به دنبال آن عليزاده هر روز روند رو‌به رشدش را تداوم بخشيد تا امروز براي حضور در رقابت هاي جهاني لحظه شماري كند. محمدي جايگزين عليزاده در مسابقات جهاني مسكو بود كه به هيچ وجه نتوانست انتظارات را برآورده كند و با حذف از گردونه‌ رقابت‌ها بنا را بسيار خشمگين كرد. پس از دعوت نشدن محمدي، عليزاده به بازي‌هاي آسيايي گوانگجو اعزام شد و با برنز اين بازي‌ها خط و نشاني جدي براي ساير رقبا كشيد. عليزاده در مسابقات بالاوادزه گرجستان هم شركت كرد و در حالي كه 2 نفر از نامداران جهان در اين مسابقات حضور داشتند قهرمان شد تا براي مدعيان جهاني زنگ خطر را به صدا در آورد. محسن قاسمي نزديك‌ترين رقيب عليزاده به حساب مي‌آيد. قاسمي جوان پس از ايستادن روي سكوي نخست آسيا، اميد زيادي داشت كه نظر بنا را جلب كند. اما ضعف بسيارش در مسابقات جوانان جهان در روماني باعث شد بنا قلم قرمزي دور نام او بكشد و بدين ترتيب عليزاده فرصت حضور در مسابقات جهاني استانبول را به‌دست آورد.

بازگشت مقتدرانه اخلاقي

حبيب‌الله اخلاقي، ملي‌پوش وزن 84 كيلوي كشورمان هم مانند همتاي خود در كشتي آزاد، فكرش را هم نمي‌كرد مسافر استانبول شود، اما آنقدر تلاش كرد كه در نهايت به عنوان نخستين كشتي‌گير، جواز حضور در تركيه را گرفت. اخلاقي كه سال 2009 با كنار زدن سامان طهماسبي دارنده 2 مدال برنز جهان، ملي‌پوش شده بود در نهايت با كسب مقام سومي به كارش پايان داد. پس از آن ديگر اخلاقي نتوانست بدرخشد و مسابقات جهاني مسكو را بسادگي از دست داد. طالب نعمت‌پور، جايگزين اخلاقي در سال 2010 شد، اما از بد شانسي به كشتي‌گير رژيم صهيونيستي خورد تا در عين شايستگي و آمادگي نتواند در ميدان حاضر شود، اما نعمت‌پور با كسب طلاي بازي‌هاي آسيايي گوانگجو ثابت كرد توانايي‌هايش بسيار زياد است، اما محمد بنا خود را محدود به نعمت‌پور نكرد تا با سرمايه‌گذاري روي اخباري، اخلاقي و عابدين‌زاده رقابت جذابي در وزن پنجم شكل بگيرد. اخباري با قهرماني در آسيا در كورس باقي ماند، اما باخت نعمت‌پور در فينال جام جهاني به حريف روس كمي بنا را دلسرد كرد. پس از آن عابدين‌زاده هم در جام بالاوادزه نتوانست كاري از پيش ببرد تا تعداد مدعيان به عدد 3 برسد. حضور همزمان نعمت‌پور، اخلاقي و اخباري در جايزه‌بزرگ باكو، تكليف وزن 84 را روشن كرد. اخلاقي با پيروزي برابر نعمت‌پور به فينال رسيد و اخباري هم حذف شد. در فينال اخلاقي، سامان طهماسبي را برد تا قهرمان شود، اما بنا يك فرصت ديگر را هم به نعمت‌پور داد. نعمت‌پور هم بدون انگيزه در جام پيت‌لاسنيسكي حذف شد تا بنا بصراحت ملي‌پوش شدن اخلاقي را اعلام كند.

سايه شوم دوپينگ براي 96 كيلو

در حالي‌كه در وزن 96 كيلو رقابت‌ سختي ميان 2 كشتي‌گير اين وزن به وجود آمده بود، اما يكباره مشخص شد هر دو كشتي‌گير دوپينگي هستند. كشتي‌گيراني كه به اعتقاد بسياري با يك دست هم قهرمان جهان مي‌شدند. كاري كه پيش از اين هم آن را انجام داده بودند. تمام دغدغه‌ و فكر بنا روي انتخاب يكي از اين دو نفر بود اما در نهايت آن شد كه بنا انتظارش را نداشت تا اين مربي براي پوشش خلأ به وجود آمده، قاسم رضايي كه سابقه‌ كسب مدال برنز جهان در سال 2007 را نيز دارد به جمع اردو‌نشينان اضافه كند. در حالي‌كه به نظر مي‌رسيد قاسم رضايي قصد حضور در تيم آذر‌بايجان را دارد، اما دست روزگار بار ديگر او را به تيم‌ملي ايران رساند تا او اكنون شانس مسلم حضور در استانبول و شايد هم المپيك باشد.

باباجان‌زاده، آماده‌ هنرنمايي

بشير باباجان‌زاده، ملي‌پوش وزن 120 كيلو هم پس از اخلاقي دومين ملي‌پوشي است كه بنا او را به طور رسمي آماده حضور در مسابقات جهاني كرده است. باباجان‌زاده پس از درخشش فوق‌تصور در جام‌جهاني و در واقع قهرمان كردن تيم ايران در اين مسابقات، خود را به عنوان مدعي اين وزن معرفي كرد. باباجان‌زاده پس از آن با اقتدار كامل و با عبور از رقباي نامدار آسيايي اش طلاي قاره را هم بر گردن آويخت. به دنبال آن محمد بنا او را به مسابقات جايزه بزرگ باكو اعزام كرد كه در اين مسابقات وي پس از پيروزي بر دو رقيب قدرتمندش از رويارويي با حريف رژيم اشغالگر سر باز زد تا ادامه مسابقات را از دست بدهد. سرمربي تيم ملي بار ديگر باباجان‌زاده را مورد آزمون قرار داد و اين بار اورا به جام پيت لاسينسكي لهستان اعزام كرد. باباجان‌زاده در اين مسابقات هم حريفان نامدار آمريكايي و روس‌اش را برد تا راهي فينال شود. اما در فينال به گوزل ترك باخت و نقره گرفت. بدين ترتيب و در حالي كه محمد قرباني ديگر مدعي اين وزن با مصدوميت روبه‌روست و قاسم منجزي هم در حد و اندازه مسابقات جهاني نيست بنا ، باباجان‌زاده را بهترين گزينه پيش‌روي خود مي بيند. بايد منتظر ماند و ديد كه آيا باباجان‌زاده مي تواند در سنگين وزن مسابقات جهاني، تيم ايران را صاحب مدال كند يا خير؟

محسن جعفري ‌/‌ جام‌جم 




نوشته شده در   يکشنبه 30 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode