ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 29 مرداد 1390     |     کد : 24195

گوشي‌هاي هوشمند ، نسل جديد كيف‌ پول الكترونيكي

هزينه‌ خريد‌هاي روزانه خود را با تلفن همراهتان پرداخت كنيد...

هزينه‌ خريد‌هاي روزانه خود را با تلفن همراهتان پرداخت كنيد
گوشي‌هاي هوشمند ، نسل جديد كيف‌ پول الكترونيكي
جام جم آنلاين: پرداخت صورتحساب‌ها به شيوه الكترونيكي زمينه مناسبي را براي رقابت پيشگامان دنياي ديجيتال فراهم كرده است تا هر آنچه را كه در توان دارند از اين طريق به نمايش گذارند.
علاوه بر شيوه پرداخت صورتحساب‌ها از طريق اينترنت و كارت‌هاي اعتباري كه چند سالي است جايگزين شيوه‌هاي پرداخت نقدي شده، اين روزها سازندگان بزرگ گوشي‌هاي تلفن در تلاش هستند تا با افزودن قابليت‌هايي مدرن‌تر به نسل جديد گوشي‌هاي تلفن همراه كه تحت عنوان گوشي‌هاي هوشمند از آنها نام برده مي‌شود، بيش از پيش زندگي انسان را به اين همراهان هميشگي وابسته سازند. بررسي‌هاي انجام شده حاكي از آن است كه در آينده‌اي نه‌چندان دور پيشرفت‌هايي كه در زمينه فناوري‌هاي ديجيتال به آنها دست خواهيم يافت اين امكان را به ما مي‌دهند تا بتوانيم صورتحساب كالاها و خدماتي كه روزانه از آنها استفاده مي‌كنيم را با گوشي تلفن همراه خود به آساني پرداخت كنيم.

ذخيره اسناد و مدارك‌ در‌گوشي‌‌‌ها

بسياري از گوشي‌هاي جديد تلفن همراه مجهز به فناوري جديدي هستند كه مي‌توانيد با استفاده از آن از گوشي تلفن همراه براي پرداخت هزينه صورتحساب‌هاي شخصي خود استفاده كنيد. در اين گوشي‌ها تراشه‌اي وجود دارد كه مي‌تواند اطلاعات مورد نظر را به صورت بي‌سيم به سيستم‌هايي كه از عملكردي شبيه به سيستم‌هاي كارتخوان برخوردارند، انتقال دهد. امروزه بسياري از ژاپني‌ها و كره‌اي‌ها مي‌‌توانند با استفاده از گوشي‌هايي كه اين چيپ‌ها در داخل آنها كار گذاشته شده است، هزينه استفاده از سيستم حمل‌ونقل عمومي، صورتحساب رستوران يا حتي كنترل بليت مسافران براي سوار شدن به هواپيما را انجام دهند. بسياري بر اين باورند براي اين كه بتوانيم استفاده از اين فناوري را در جوامع مختلف در سطح دنيا گسترش دهيم لازم است با ارتقاي اين فناوري امكان هماهنگي اين تراشه‌ را با بسياري از ديگر چيزهايي كه در كيف پول خود مي‌گذاريم، فراهم كنيم تا بتوانيم از گوشي تلفن همراهمان نه‌تنها به عنوان يك كارت اعتباري مطمئن و ايمن بلكه به عنوان كارت شناسايي استفاده ‌ كنيم و بسياري از اطلاعات مهمي را كه در طول روز به آنها نياز داريم ، در آنها ذخيره كنيم. به عبارت ديگر هدف اين است كه روزي اين گوشي‌هاي هوشمند به عنوان يك كيف ديجيتالي، علاوه بر پول، مدارك و اسناد مهمي را كه ممكن است براي انجام كارهاي مختلف به آنها نياز داشته باشيد‌ نيز در خود ذخيره كنند.

كيف پول گوگل، امكان جديدي از گوگل

از آنجا كه گوگل همواره در تلاش بوده است تا در زمينه هر ابتكار جديدي در دنياي فناوري‌هاي ديجيتال از ديگر رقبا پيشي گيرد، اين بار نيز اعلام كرده است كه قصد دارد بزودي امكانات جديدي را در اختيار كاربران قرار دهد كه به نظر مي‌رسد نقش بسيار مهمي در گشودن دريچه‌اي جديد به سوي توسعه كاربرد سيستم‌هاي ديجيتالي در زمينه‌هاي مختلف داشته باشد. به كمك اين ابزار كاربران گوشي‌هاي هوشمند مي‌توانند از طريق فضايي كه گوگل در اختيارشان قرار مي‌دهد هزينه يا صورتحساب اجناسي را كه خريداري كرده‌اند براحتي پرداخت كنند. به گفته مدير بخش بازرگاني گوگل، در آينده‌اي نزديك گوشي تلفن همراه شما كيف پول شما خواهد بود و تنها با يك ضربه روي يكي از كليدهاي گوشي براحتي همه هزينه‌هايي را كه بايد به ازاي كالا يا خدمات دريافتي بپردازيد، پرداخت خواهيد كرد. اگرچه به نظر مي‌رسد تنها مشكل گوگل براي توسعه اين امكان جديد در اختيار نداشتن ابزار مناسب براي اين كار است،‌اما بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه گسترش كاربرد اين فناوري مستلزم عبور از محدوديت‌هاي فرهنگي نيز خواهد بود. چرا كه به هر حال اين فناوري روش جديدي براي پرداخت هزينه‌ها خواهد بود و اين در حالي است كه در حال حاضر همه ما روش‌هايي را در اختيار داريم كه مي‌توانيم با استفاده از آنها براحتي بسياري از امور مالي و بانكي را مديريت كنيم.

علاوه بر اين، استفاده از اين شيوه پرداخت، مستلزم نصب پايانه‌هايي در فروشگاه‌هاي بزرگ است كه امكان دسترسي به اطلاعات حساب اعتباري افراد را فراهم كند.

خريد با آيفون را نيز تجربه كنيد

گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند آيفون يكي از پرطرفدارترين گوشي‌ها هستند كه مجهز بودن آن به امكانات متنوع موجب شده است تا اين گوشي‌ها بتوانند پاسخگوي طيف وسيعي از نيازهاي كاربران باشند. يكي از امكانات جديد اضافه شده به اين گوشي‌ها، امكان پرداخت صورتحساب شما از طريق گوشي است كه تصويري از آينده خريدهاي شخصي را به تصوير مي‌كشد. كاربران مي‌توانند به كمك اين امكان جديد افزوده شده به مجموعه امكانات گوشي‌هاي آيفون در فروشگاه‌هاي مجهز به سامانه كارتخوان اعتباري از طريق ارتباطات ميداني سيار، اجناسي را كه مي‌خواهند در داخل سبد خريدشان قرار دهند از مقابل حسگر گوشي تلفن همراهشان عبور دهند تا بر اين اساس فهرستي از اقلام مورد نياز آنها ثبت و صورتحساب اين اجناس از حساب شخص كاربر كه مشخصات آن در حافظه گوشي ثبت شده كسر شود.

نكته: به كمك اين فناوري جديد ديگر نيازي نيست محتوي چرخ خريدتان را يك بار خارج‌ كنيد و پس از صدور صورتحساب توسط متصديان فروشگاه بار ديگر آنها را‌ داخل سبد خريد خود قرار دهيد
دوربين گوشي شما باركد روي اجناس را رديابي ‌مي كند و اطلاعات مربوط به آن را مي‌خواند و فهرستي از كالاهايي كه در سبد خريد قرار مي‌دهيد، تهيه مي‌كند و هزينه هريك از اين اجناس در همان لحظه از حساب بانكي فرد كسر مي‌شود. به اين ترتيب ديگر نيازي نيست محتوي چرخ خريدتان را يك بار خارج كنيد و پس از صدور صورتحساب توسط متصديان فروشگاه بار ديگر آنها را ‌ داخل سبد خريد خود قرار دهيد.

البته به رغم اين كه قرار است كارمندان اين فروشگاه‌هاي بزرگ، رفتار مشتريان را‌ حين خريد زير نظر داشته باشند تا استفاده از اين سيستم براي پرداخت صورت هزينه‌ها را تحت كنترل قرار دهند، اما حقيقت اين است كه اساس عملكرد اين سيستم بر پايه اعتماد و اطمينان به مشتريان بنا شده است. پس از پايان خريد نيز اطلاعات ثبت‌شده درباره محتوي سبد خريد به سيستم پرداخت همزمان فرستاده مي‌شود كه فرد خريدار مي‌تواند اساس هزينه محاسبه شده پس از اسكن كارت اعتباري خود در دستگاه كارتخوان فروشگاه اين مبلغ را بپردازد. در صورتي كه اطلاعات كارت خريد قبلا در گوشي اسكن شده باشد، گوشي تلفن همراه شما با فشار دادن يك كليد و تاييد اجناس ثبت شده در فهرست، صورتحساب شما را پرداخت خواهد كرد.

گوشي‌هايي كه پيش از اين طراحي شده بودند نمي‌توانستند باركد ثبت شده ‌ روي اشياء را به درستي تشخيص دهند و اطلاعات آن را بخوانند. البته پيش از اين در بسياري از فروشگاه‌هاي بزرگ» دستگاه‌هاي الكترونيكي در اختيار افراد قرار داده مي‌شد تا شبيه به آنچه گوشي‌هاي هوشمند آيفون انجام مي‌دهند، فهرستي از اجناس خريداري شده توسط مشتريان را تهيه كنند. براي افرادي كه اين برنامه را ‌ روي گوشي آيفون خود نصب كرده باشند، از فروشگاه‌هاي مجهز به اين سامانه پرداخت، پيام‌هايي براي اطلاع‌رساني درباره اقلام و كالاهايي كه در فهرست تخفيف ويژه قرار مي‌گيرند، ارسال خواهد شد.

سبدهاي خريد هوشمند مي‌شوند

اما اگر شما از جمله افرادي هستيد كه خيلي به فناوري‌هاي جديد اطمينان نداريد و همچنان ترجيح مي‌دهيد به خريد به شيوه سنتي و پرداخت از طريق سامانه‌هاي كارتخوان يا پرداخت نقدي وفادار بمانيد، مي‌توانيد سبدهاي خريد هوشمند را تجربه كنيد. اين سبدها مجهز به تبلت‌هايي هستند كه مي‌توانند نقش بسيار مهمي در افزايش جذابيت خريد داشته باشند. با عبور سبد خريد از قسمت‌هاي مختلف فروشگاه، تبلت‌هايي كه‌ روي دسته چرخ‌هاي خريد نصب شده‌اند با شبكه واي‌فاي فروشگاه ارتباط برقرار كند و كالاهايي را كه در هر قسمت شامل تخفيف مي‌شود نمايش مي‌دهد. علاوه بر اين، روي اين تبلت‌ها مي‌توانيد تمامي اطلاعات مربوط به كالاهاي مورد نظر خود را نيز در حين خريد مشاهده كنيد.

همه اينها حاكي‌ است‌ فناوري‌هاي ديجيتال بيش از پيش زندگي ما را تحت تاثير خود قرار داده‌‌اند، فناوري‌هايي كه روز به روز دامنه و ابعاد تاثير آن گسترده‌تر و گسترده‌تر مي‌شود. البته همه اين تغييرات، تغييراتي نيست كه يكشبه بتوانند وارد زندگي ما شوند يا اين كه نويدبخش اين باشند كه امكان دسترسي به آنها براي همگان وجود خواهد داشت، بلكه بيش از هر چيز به منزله ايجاد تغييراتي در نحوه خريد و فروش كالاها و خدمات در آينده‌اي نه‌چندان دور هستند كه مي‌توانند روي ديگر سكه ورود فناوري به زندگي روزانه مان را براي ما به نمايش گذارند.

منبع: Technology review

فرانك فراهاني جم
گروه دانش


نوشته شده در   شنبه 29 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode