ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 مرداد 1390     |     کد : 24058

وجود تمدن‌هاي كوراارس و مفرخ در منطقه آزاد ارس

معاون فرهنگي اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد ارس گفت: وجود تمدن‌هاي «كوراارس و مفرخ» و پيدا شدن سابقه‌هاي زيست بشر با قدمت 3 هزار ساله و تعدد محوطه‌هاي باستاني در منطقه آزاد ارس اهميت وجود پارك باستان شناسي را دوچندان كرده است.

 معاون فرهنگي اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد ارس گفت: وجود تمدن‌هاي «كوراارس و مفرخ» و پيدا شدن سابقه‌هاي زيست بشر با قدمت 3 هزار ساله و تعدد محوطه‌هاي باستاني در منطقه آزاد ارس اهميت وجود پارك باستان شناسي را دوچندان كرده است.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، عادل نجف‌زاده با اشاره به كشف تمدن‌هاي كوراارس و مفرخ و تعدد محوطه‌هاي باستاني در محدوده منطقه آزاد ارس اظهار داشت: سابقه زيست بشر در اين منطقه بر اساس داده‌هاي حاصل از آخرين مطالعات و كاوش‌هاي باستان‌شناسي تا حدود سه هزار سال قبل از ميلاد تعيين و تاييد شده است.
وي با بيان اينكه تحقيقات سال‌هاي اخير در چند محوطه تاريخي محدوده منطقه آزاد ارس گواه ديرينه بودن زيست بشر برخلاف برخي گمان‌هاي اشتباه است، خاطرنشان كرد: اين تحقيقات در محل باستاني كل تپه هاديشهر،گورستان روستاي گلفرج و سرباز تپه روستاي شجاع انجام شده است.
نجف‌زاده تصريح كرد: اشياء پيدا شده كه وجود زيست سه هزار ساله بشر را در اين منطقه نشان مي‌دهد افزارهاي سنگي از جمله سرنيزه، ابزارهاي برش، اشياي زينتي و سفالي هستند كه در پارك باستان شناسي منطقه آزاد ارس به معرض ديد عموم گذاشته مي‌شوند.
وي با اشاره به اينكه تحقيقات انجام شده بيانگر وجود تمدن كوراارس در اين منطقه است، افزود: نشانه‌هاي زيادي از وجود سكونتگا‌هاي بسيار قديمي در اين منطقه به چشم مي‌خورد، كه با بررسي‌هاي انجام شده و مطالعه بر روي سفال‌هاي به دست آمده از اين كاوش‌ها مي‌توان اين منطقه را به عنوان يكي از اصلي‌ترين مراكز تمدن كوراارس به حساب آورد.
وي در رابطه با تمدن كوراارس اظهار داشت: تمدن كوراارس تمدني است كه در بين رود كورچايي (از جهوري آذربايجان سرچشمه مي‌گيرد) و رود ارس بوده است.
نجف‌زاده با بيان اينكه تاكنون يك گورستان و سه محوطه باستاني در اين منطقه شناسايي شده است از اهتمام سازمان منطقه آزاد ارس براي حفظ و احياء اين محوطه‌ها خبر داد.
اين مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد ارس تصريح كرد: كاوش‌هاي باستان‌شناسي انجام شده در محوطه باستاني كول تپه هاديشهر منجر به كشف آثار تاريخي مربوط به دوره مفرخ كه مربوط به 3 هزار سال قبل از ميلاد است شده كه ايجاد سايت موزه و پارك باستانشناسي در اين محوطه باعث جذب گردشگران بي شماري به اين منطقه خواهد شد.
نجف‌زاده از انعقاد تفاهمنامه همكاري با شوراي اسلامي و شهرداري هاديشهر جهت ايجاد اين پارك باستان شناسي خبر داد.


نوشته شده در   چهارشنبه 26 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode