ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 مرداد 1390     |     کد : 23983

تصاویر بنای بزرگترین بانک بذر جهان

این پایگاه به گونه ای طراحی و ساخته شده است که می‌تواند تقریبا برای همیشه پایدار بماند. موقعیت آن با توجه به تمامی سناریوهای موجود درباره بالا رفتن سطح آب دریاها به واسطه تغییرات دمایی هوا تعیین شده و اتاقک های ذخیره در عمقی از دل کوه قرار دارند که هر نوع تغییر دمایی، نمی‌تواند روی بذرهای انبار شده تأثیری داشته باشد.

 

این پایگاه به گونه ای طراحی و ساخته شده است که می‌تواند تقریبا برای همیشه پایدار بماند. موقعیت آن با توجه به تمامی سناریوهای موجود درباره بالا رفتن سطح آب دریاها به واسطه تغییرات دمایی هوا تعیین شده و اتاقک های ذخیره در عمقی از دل کوه قرار دارند که هر نوع تغییر دمایی، نمی‌تواند روی بذرهای انبار شده تأثیری داشته باشد.
بزرگترین فریزر جهان را تا به حال دیده اید؟ حفره‌ای در قلب کوهستانی منجمد که در حدود هزار و 130 کیلومتر از قطب شمال فاصله دارد؛ غاری که در مجمع الجزایر «والبارد» نروژ حفر شده تا تمامی انواع دانه‌های غذایی موجود در جهان را در خود نگه دارد.

به گزارش مهر، در میان پیج و خم های این غار منجمد بزرگ بنیاد غذای بشر، بذر، انبار شده است. این بذرها به گونه‌ای بسته بندی و منجمد شده‌اند تا بتوانند صدها سال ذخیره شدن و هر نوع نیروی مخرب انسانی دوام بیاورند، این بذرها نسخه‌ای از تمامی انواع بذرها و دانه‌هایی هستند که از سرتاسر جهان جمع آوری شده‌اند.

تاریخ ساخت انبار بزرگ جهانی بذر «والبارد» از اوایل سال 1983 آغاز می‌شود، اجرای این پروژه نیز مانند بسیاری از پروژه‌های بزرگ بسیار طولانی مدت و دشوار بوده است. حفظ بذرها و دانه‌ها از گیاهان خوراکی، یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها در محافظت از تنوع گونه‌های زیستی در جهان، منطبق شدن با تغییرات اقلیمی و گرمای جهانی و اطمینان از تأمین بودن غذای مردم جهان در آینده به شمار می‌رود.

نخستین طرح برای ساخت مکانی امن برای ذخیره سازی بذرها توسط مرکز منابع ژنتیکی اروپای شمالی در اوایل دهه 80 ارایه شد. والبارد، گرینلند و کوهستان «ژوتِنهایم» به عنوان موقعیت های احتمالی این انبار بزرگ انتخاب شدند؛ اما در نهایت معدنی از کار افتاده در والبارد در سال 1983 به عنوان مکان نهایی انتخاب شد.

قرار بر این شد که مخازن انبار بذرها در دل کوه حفر شوند، این مخازن باید با استانداردهای بانک جهانی ژن مطابقت می‌داشتند و در دمای منفی 18 درجه از بذرها نگهداری می‌شد. نروژ اولین کشوری بود که تامین هزینه ساخت این انبار بزرگ را آغاز کرده و ساخت بزرگترین مخزن نگه داری از بذرهای جهان از سال 2007 آغاز شد. در این انبار سه اتاق با گنجایش ذخیره سازی 1.5 میلیون نمونه بذر ساخته شده است. این بانک بذر به صورت رسمی از 26 فوریه سال 2006 آغاز به کار کرد.

این پایگاه به شکلی طراحی و ساخته شده است که می‌تواند تقریبا برای همیشه پایدار باقی بماند، موقعیت آن با توجه به تمامی سناریوهای موجود درباره بالا رفتن سطح آب دریاها به واسطه تغییرات دمایی هوا تعیین شده و اتاقک های ذخیره در عمقی از دل کوه قرار دارند که هر نوع تغییر دمایی نمی‌تواند روی بذرهای انبار شده تأثیری داشته باشد.

این پایگاه برای تأمین انرژی خود از نیروگاه برق ویژه‌ای برخوردار است و به این شکل می‌تواند با به کار گرفتن از سیستم الکتریکی خاصی که در اختیار دارد دمای داخلی خود را همواره ثابت نگه دارد. اتاقکهای ذخیره از میان تونل هایی 100 متری قابل دسترسی هستند اما در ورودی در دیواره بیرونی کوه بنا شده است، در واقع در ورودی تنها بخش قابل مشاهده این سازه است؛ ساختار فلزی این دروازه باعث بازتاب دادن نورهای شفق های شمالی می‌شود و منظره‌ای زیبا را خلق می‌کند.

از زمان آغاز به کار این بانک بزرگ در سال 2008 تا کنون بیش از 430 هزار نوع دانه و بذر بی همتا از سرتاسر جهان فرستاده و در این مخزن ایمن جمع آوری شده‌اند و جمع آوری دانه‌های دیگر از دیگر نقاط جهان همچنان ادامه دارد:


منظره‌ای از در ورودی بانک بذر والبارد


طرح رایانه‌ای از ساختار کلی بانک بذر


طرح رایانه‌ای از در ورودی بانک


نمایی کلی از موقعیت بانک جهانی بذر والبارد


انعکاس نورهای شمالی بر دروازه بانک والبارد


طرح رایانه‌ای از چگونگی انبار کردن بذرها در دمای منفی 18 درجه


مجسمه یخی در برابر در ورودی


محل نگهداری از بذرهای اهدا شده یا جمع آوری شده، بذرها سپس در جایگاه‌های طبقه بندی شده‌ای نگه داری می‌شوند


قفسه‌های نگهداری از بذرها


انتقال بذرهای جدید به درون بانک والبارد


نوشته شده در   دوشنبه 24 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode