ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 فروردين 1388     |     کد : 2394

آلرژي بهاره در صورت عدم كنترل مي‌تواند به آسم پايدار تبديل شود

يك متخصص آسم و آلرژي گفت: اهميت آلرژيها در اين است كه اگر كنترل نشوند مي‌توانند پيشرفت كرده و با ايجاد التهاب در راه هوايي كم كم ماندگار و طولاني شده و شخص را دچار آسم پايدار كنند.

دكتر بمانيان در گفت‌وگو با  ايسنا، اظهار كرد: گرده افشاني گلها در فصل بهار كه لازمه بارور شدن گياهان ديگر است تغيير دمايي ايجاد كرده كه جريان هوا به صورت باد گرده‌ها را جابجا مي‌كند اين جابجايي گرده‌ها از لحاظ طبيعت و بارور شدن درختان امري مفيد است،اما براي كساني كه به بيماريهاي آلرژيك مبتلا هستند اين گرده‌ها در قسمتهاي مختلف بدنشان قرار مي‌گيرد و سيستم دفاعي بدن آنها نسبت به اين گرده‌ها واكنش آلرژيك يا حساسيت نشان مي‌دهد و علائمي مانند سردرد، مشكلات دستگاه تنفسي، آب ريزش بيني، عطسه، خارش و گرفتگي بيني، خارش، قرمزي چشم و ريزش اشك چشم ايجاد مي‌كند.

 وي با بيان اين مطلب كه اين علائم بيماريهاي آلرژيك مي‌تواند با هم يا به تنهايي اتفاق بيفتد؛ تصريح كرد: گرده‌ها ممكن است در قسمتهاي ديگر دستگاه تنفس و نقاط تحتاني‌تر ايجاد التهاب كنند و علائمي مانند تنگي نفس، احساس ناراحتي و درد سينه، سرفه و خس خس سينه را بوجود آورد و حتي منجر به خارش پوستي هم بشود.

دكتر بمانيان افزود: برخي گرده‌ها به مواد غذايي شباهت دارند و بنابراين افراد حساس به گرده‌هاي خاص ممكن است غذاهايي كه تا به حال هم استفاده مي‌كردند و حساسيتي نداشتند را در فصل بهار استفاده كنند و با خوردن آن غذاي خاص دچار علائم حساسيت و آلرژي شوند.

 وي ادامه داد: كساني كه به گرده گياهي مثل قان حساسيت دارند با خوردن ميوه‌هايي مثل موز، سيب، كيوي و شاه بلوط در اين فصل دچارعلائم حساسيت مي‌شوند. در حالي كه اگر همين ميوه‌ها را در فصل ديگري مصرف كنند خطري آنها را تهديد نمي‌كند. اين مشكل به دليل حضور و افزايش و تراكم گرده‌ها در فصل بهار بروز مي‌كند.

 اين متخصص آسم و آلرژي با بيان اينكه تراكم گرده‌ها معمولا در اوايل صبح وعصر بيشتر است، گفت: كساني كه براي اولين بار اين علائم را پيدا مي‌كنند احساس مي‌كنند دچار سرماخوردگي شدند.

 وي يادآور شد: گاهي تشخيص سرماخوردگي و حساسيت براي خود بيمار نيز سخت است و لازم است براي تفكيك اين دو به پزشك متخصص مراجعه شود.

 وي اضافه كرد: اهميت آلرژيها در اين است كه اگر كنترل نشوند مي‌توانند پيشرفت كرده و با ايجاد التهاب در راه هوايي كم كم ماندگار و طولاني شده و شخص دچار آسم پايدار شود.

 دكتر بمانيان توصيه كرد: حتي آب ريزش‌هاي جزئي را بايد پيگيري كرد.

 وي در خصوص پيشگيري از بروز علائم حساسيت در اين افراد توصيه كرد:‌ اشخاصي كه به گرده‌هاي گياهان حساسيت دارند حتي‌المقدور در اوايل صبح و عصرها در فصل بهار از منزل خارج نشوند؛ چرا كه تراكم گرده‌ها در اين زمان بيشتر است و در صورت استفاده از وسيله نقليه با شيشه‌هاي بالا حركت كنند.

 وي ادامه داد: براي آلرژيهاي چشمي از عينك‌هاي مناسب استفاده شود تا گرده‌ها كمتر وارد چشم شوند.

 بمانيان با بيان اين مطلب كه بهتر است در منزل هم درب و پنجره‌ها را بسته نگهداشت تا گرده‌ها از پنجره و مجراها راه نفوذ به منزل را نداشته باشند؛ خاطرنشان كرد: اگر شخص بيرون از منزل علائم خاص برايش ايجاد شد و عطسه‌هاي پي در پي ملال آور بود بعد از مراجعت به منزل دوش بگيرند؛ چرا كه دوش گرفتن كمك مي‌كند تا گرده‌هاي مختلف در قسمتهاي مختلف بدن تا حد زيادي شسته شود.

 وي گفت: در صورت استفاده از داروها و عدم كنترل علائم حساسيت بايد با پزشك متخصص آلرژي مشورت شود.

 متخصص آسم و آلرژي اظهار كرد: در اين فصل بهتر است براي خشك كردن لباس و ملافه‌ها از محيط باز و بيرون استفاده نشود زيرا با اين كار گرده‌هاي پراكنده در محيط پراكنده ممكن است به بافت پارچه نفوذ كرده و بطور غيرمستقيم وارد محيط زندگي شوند.

 دكتر بمانيان در پايان متذكر شد: همچنين گرده‌هايي هم در داخل منزل وجود دارند كه ايجاد حساسيت مي‌كنند مانند كپك‌ها، گرد و خاك داخل منزل يا اجزاء بدن بعضي از حشرات مثل سوسك‌هاي خانگي، پشه و مگس كه ضمن پرواز در محيط خانه از بالشان گرده‌هايي در هوا پخش مي‌شود و ايجاد حساسيت مي‌كنند كه توصيه مي‌شود اين حشرات از بين برده شوند. همچنين داخل رختخواب با استفاده از جارو برقي‌هاي مجهز به سيستم خاص تميز شوند تا گرده‌ها به حداقل ممكن برسند.

 

سلامت نيوز


نوشته شده در   يکشنبه 30 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode