ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 مرداد 1390     |     کد : 23771

غذاهاي شفابخش براي كمردرد

مواد غذايي ارتباط مستقيمي در توانمند كردن عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات موجود در ناحيه كمر دارند، بنابراين با رعايت اصول صحيح تغذيه مي‌توان از بروز كمردرد جلوگيري كرد و يا در جهت بهبود آن سعي نمود.

مواد غذايي ارتباط مستقيمي در توانمند كردن عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات موجود در ناحيه كمر دارند، بنابراين با رعايت اصول صحيح تغذيه مي‌توان از بروز كمردرد جلوگيري كرد و يا در جهت بهبود آن سعي نمود.

تغذيه در كمردرد

مصرف يك رژيم غذايي متعادل در حفظ سلامت عمومي بدن بسيار موثر مي‌باشد. رژيم غذايي متعادلي كه سرشار از املاح و ويتامين‌ها باشد، باعث كاهش مشكلات ساختماني بدن از طريق تغذيه مناسب استخوان‌ها، عضلات، ديسك‌ها و ستون فقرات مي‌شود.

درد كمر يكي از شايع‌ترين دردهايي است كه به ويژه در جوامع امروزي حتي جوانان نيز با آن دست به گريبانند. بسياري از اوقات يك حركت اشتباه باعث بروز اين درد مي‌شود. البته سوءتغذيه يعني نرسيدن مواد مغذي خاص به بدن ما نيز مي‌تواند آغازگر درد كمر باشد.

در واقع مواد غذايي ارتباط مستقيمي در توانمند كردن عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات موجود در ناحيه كمر دارند، بنابراين با رعايت اصول صحيح تغذيه مي‌توان از بروز كمردرد جلوگيري كرد و يا در جهت بهبود آن سعي نمود. در ادامه به بررسي برخي از مواد مغذي كه نقش مستقيمي در سلامت عضلات، ستون فقرات و استخوان‌ها دارند، مي‌پردازيم.

پتاسيم و منيزيم

برخي عناصر مي‌توانند سبب ريلكس شدن عضلات شوند، به عنوان نمونه وقتي عضله منقبض مي‌شود، اين مواد مغذي عضله را مجدداً به حالت اول بازمي‌گردانند. اين مواد مغذي پتاسيم و منيزيم هستند. افرادي كه از منابع پتاسيم مانند مركبات، قارچ و سيب‌زميني استفاده مي‌كنند، كمتر دچار گرفتگي عضله مي‌شوند. خيلي مواقع وجود منيزيم امري مهم در رژيم غذايي شناخته مي‌شود، زيرا جلوي اسپاسم ناگهاني عضلات در ناحيه پشت و كمر را مي‌گيرد و جالب است بدانيد تمامي سبزيجات به خصوص اسفناج و جعفري از منابع منيزيم هستند.

چربـــــــي‌هـــــا

نوع چربي‌هايي كه مصرف مي‌كنيم در پيشگيري يا تشديد درد كمر موثر است. هر قدر اسيد چرب رژيم غذايي ما اشباع‌تر باشد، عضلات ما نسبت به اكسيداسيون حساس‌تر بوده و نسبت به حركات ناگهاني ضعيف‌تر عمل مي‌كنند.

غذاهاي فرآوري‌شده نيز از آن‌جا كه حاوي روغن و اسيدهاي چرب اشباع هستند، مي‌توانند سبب ضعيف شدن عضلات شوند و بهتر است مصرف‌شان را به حداقل ممكن برسانيم.

به همين دليل توصيه مي‌شود كه در رژيم غذايي روزانه ترجيحاً به جاي مصرف گوشت‌هاي پرچربي مانند گاو و گوسفند بيشتر از گوشت‌هاي سفيد استفاده كنيد تا از بروز اين اسپاسم‌هاي ناگهاني جلوگيري گردد.

قنـــدهـــا

هرچه ميزان قندهاي ساده در رژيم غذايي ما بيشتر باشد، احتمال اين‌كه به درد كمر مبتلا شويم بيشتر است. قندهاي ساده وقتي وارد بدن مي‌شوند، ذخاير عضلاني گليكوژن را تأمين مي‌كنند و اضافي آن‌ها در بدن به چربي تبديل مي‌شود. يعني به جاي اين‌كه عضلات ما منبع پروتئين باشد، مقدار زيادي چربي درون آن را مي‌گيرد و چربي مي‌تواند قدرت عضلاني را تحت تأثير قرار دهد و باعث شود عضله در شرايط مختلف رفلكس‌هاي خوبي از خود نشان ندهد. از اينجاست كه گفته مي‌شود مصرف قندهاي ساده در مقادير بالا مضر است.

امگا- 3

منابع امگا-3 مي‌توانند نقش مهمي در پيشگيري از درد كمر داشته باشند، زيرا امگا-3 يك اسيد چرب ضدالتهاب است. گاهي التهاب عصب و عضلات سبب درد مي‌شود و مصرف منابع امگا- 3 مي‌تواند در پيشگيري و كاهش درد كمر نقش ايفا كند. البته امگا- 3 تنها در ماهي وجود ندارد، بلكه روغن‌هاي گياهي مانند روغن كانولا و همچنين گردو از منابع امگا- 3 به شمار مي‌روند.

آب

بسياري از مردم تصور مي‌كنند كه ميزان آب دريافتي روزانه‌ي آن‌ها كافي مي‌باشد، در حالي كه در واقع چنين نيست و بسياري از ما آب را خيلي كمتر از نياز روزانه خود دريافت مي‌كنيم. جالب توجه است كه بدانيد كم‌آبي بدن مي‌تواند يكي از دلايل كمر درد باشد، زيرا ديسك‌هاي بين مهره‌ها نياز به تغذيه شدن و مرطوب ماندن دارند و بسياري از مشكلات كمردرد با نوشيدن مقدار مناسب آب از بين مي‌رود.

ويتامين A

اين ويتامين يك آنتي‌اكسيدان است و در واكنش‌هاي سيستم ايمني نقش دارد و براي كمر بسيار مفيد مي‌باشد، زيرا در ترميم بافت‌ها و تشكيل استخوان نقش دارد. اين ويتامين در جگر، فرآورده‌هاي لبني، ميوه‌هاي زرد رنگ مانند زردآلو، طالبي و غيره و در سبزيجات برگ سبز مانند اسفناج و كاهو و سبزيجات زرد رنگي مانند هويج يافت مي‌شود.

پـــروتئين‌هــا

پروتئين‌ها نقش بسيار موثري در تقويت و قدرتمندي عضلات ايفا مي‌كنند. افرادي كه از منابع پروتئين مانند لبنيات، گوشت و پروتئين‌هاي گياهي به ميزان متعادل استفاده نمي‌كنند، توانمندي عضلات‌شان بسيار پايين است.

ويتامين C

اين ويتامين براي تكامل كلاژن ضروري است و اين امر براي درمان مشكلات ايجاد شده در اثر جراحات تاندون‌ها، ليگمان‌ها و ديسك‌هاي ورتبرال مفيد مي‌باشد. منابع عمده اين ويتامين توت فرنگي، مركبات و سبزيجات برگ سبز است.

ويتامين B12

اين ويتامين براي سلامت مغز استخوان ضروري مي‌باشد و براي ستون فقرات و عملكرد طبيعي آن ضروري است و معمولاً در فرآورده‌هاي گوشتي مانند جگر، مرغ، ماهي و انواع گوشت قرمز، تخم مرغ و فرآورده‌هاي لبني وجود دارد.

كلســـيـــم

دريافت متعادل كلسيم براي سلامت استخوان‌ها بسيار ضروري مي‌باشد و براي ايجاد استحكام در ستون فقرات مصرف مناسب آن لازم مي‌باشد، زيرا بروز پوكي استخوان باعث ايجاد كمر درد مي‌شود. كلسيم در منابع لبني و برخي از سبزيجات برگ سبز و مغزها وجود دارد.

ويتامين D

يكي از دلايل كمردرد كمبود ويتامين D به ويژه در مناطقي كه كمبود اين ويتامين شايع مي‌باشد، گزارش شده است، بنابراين مصرف مكمل‌هاي تغذيه‌اي اين ويتامين و برخورداري از نور مناسب خورشيد از راهكارهاي درماني كمر درد مي‌باشد.

چاقي و اضافه وزن

از طرفي مهم‌ترين علت كمردرد در كشور چاقي و اضافه وزن است كه موجب افزايش گودي كمر و ضعيف شدن عضلات پشت مي‌شود، بنابراين رعايت رژيم متعادل و همراه كردن ورزش روزمره با آن علاوه بر ايجاد شادابي و نشاط و حفظ وزن ايده‌آل از مشكلات استخواني هم مي‌كاهد.

فيتوكميكال‌ها

فيتوكميكال‌ها رنگدانه‌هايي به رنگ بنفش، قرمز و زرد هستند كه در ميوه‌ها و سبزيجات وجود داشته و خاصيت آنتي‌اكسيداني دارند. مطالعات نشان داده‌اند كه هرچه آنتي‌اكسيدان بيشتري دريافت شود، عملكرد عضلات بهتر خواهد بود، زيرا عضلات عمدتاً براي سوخت‌شان از اسيدهاي چرب استفاده مي‌كنند و به همين دليل لزوم مصرف آنتي‌اكسيدان‌ها افزايش پيدا مي‌كند.


نوشته شده در   پنجشنبه 20 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode