ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 18 مرداد 1390     |     کد : 23681

ايراني‌ها تا 3 برابر آمار جهاني نمک مي‌خورند

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی،‌ حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک 5 گرم است. در حالی که مقدار مصرف نمک در ایران 2 تا 3 برابر میانگین جهانی است.

جام جم آنلاين: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی،‌ حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک 5 گرم است. در حالی که مقدار مصرف نمک در ایران 2 تا 3 برابر میانگین جهانی است.
به گزارش مهر، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است و این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و در مصرف متعادل آن لازم است.

بنابراین گزارش، در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند، نمک مورد نیاز بدن تامین می شود اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور موجب اختلال در کارکرد کلیه ها یا یکی از سیستم های مربوط به دفع شده و نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمتهایی از بدن می شود.

بر اساس این گزارش،‌ مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماریهای قلبی و عروقی به ویژه در افراد دارای سابقه این بیماریها در خود و یا خانواده است.

این گزارش می افزاید: افراد برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی، باید میران نمکی را که هنگام پخت به غذا اضافه می کنند را کاهش داه و برای اجتناب از مصرف بی رویه نمک،‌ از قرار دادن نمک دان بر سر سفره خودداری کنند.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه، غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده وآماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این مواد غذایی را محدود کرد و برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها به جای نمک از سبزی های تازه و معطر، لیمو ترش، آب نارنج، آویشن و شوید استفاده کرد.

جوش شیرین که ممکن است برای ور آمدن و پف کردن انواع نان و کیک به کار رود دارای مقدار زیادی سدیم است و در افرادی که به علت ابتلا به بیماری، محدودیت مصرف نمک دارند، مصرف مواد حاوی جوش شیرین هم باید بسیار محدود شود.


نوشته شده در   سه شنبه 18 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode