جام جم آنلاين: محققان موسسه فناوري توكيو موفق به ساخت رباتي شدهاند كه قادر به كاربرد مفاهيم ياد گرفته شده براي انجام كارها است.
به گزارش ايسنا، اين تيم تحقيقاتي با استفاده از يك نوع شبكه عصبي خودجايگزين موسوم به شبكه عصبي افزايش خود سازمانده (SPINN)، تصاوير ضبط شده از توانايي ربات در درك محيط پيرامونش و انجام دستورالعمل هايي كه پيش از آن اطلاعاتي از چگونگي انجام آنها نداشته را پخش كرده است.
اين ربات ظاهرا نامي ندارد چرا كه اين خود ربات نيست كه قادر به انجام كارهاست، بلكه سيستم عصبي ربات از طريق ذخيره اطلاعات در شبكهاي كه به تقليد از مغز انسان ساخته شده، قادر به شناسايي اشيائي است كه در كنارش وجود دارند.
محققان براي نمايش فناوري خود از ربات خواستند تا از يك بطري به داخل يك فنجان آب بريزد كه ربات نيز به سرعت و با قابليت اين كار را انجام داد. اين ربات به آساني دستورالعملهاي از پيش تعريف شده را دنبال ميكند.
محققان از ربات، زماني كه در حال انجام كاري بود خواستند تا داخل نوشيدني، قطعهاي يخ بيندازد. در اين هنگام، ربات بايد لحظهاي مكث ميكرد تا نحوه انجام اين درخواست جديد را بررسي كند.
ربات متوجه اين ميشود كه قادر به انجام درخواست جديد در شرايط كنوني نيست، به اين دليل كه در يك دست فنجان و در دست ديگرش بطري را نگه داشته بود؛ بنابراين بطري را كنار گذاشته و بيدرنگ قطعهاي از يخ را داخل فنجان انداخته بود.
اين نمايش كوچك كه خيلي هم قابل توجه نبود، نشان دهندهي پيشروي به سمت فناوري و برنامهنويسي در رباتها است.
توانايي يادگيري به اين معناست كه بتوان در ربات با مجموعه پايهاي از اطلاعات قبلي - بر اساس همان اطلاعات و بدون هيچ برنامهنويسي بيشتر - برنامهنويسي كرد.
اين كار بيشباهت به اين نيست كه زندگي انسان در هنگام تولد با اطلاعات كمي آغاز ميشود. آنچه كه انسان ميداند بر اساس همين اطلاعات ساخته شده و او را به انجام كارهاي مختلف در طول زندگياش قادر ميكند.
اين ربات نه تنها قادر به يادگيري از تجربيات خويش است، بلكه تجربيات هر چيز ديگري در سراسر دنيا را نيز ميتواند بياموزد.
اين مزيت به اين دليل است كه ربات به اينترنت وصل ميشود و ميتواند نحوه انجام كارها را در آن جستوجو كند، همانطور كه ما انسان ها نيز از اينترنت استفاده ميكنيم. علاوه بر آن، ربات ميتواند از ديگر رباتها نيز كارها را ياد بگيرد.
به عنوان مثال، يكي از محققان اين تيم، موقعيتي كه در آن ربات به عنوان يك پرستار به يك مرد مسن داده شده را توصيف ميكند. از اين ربات ميخواهند كه كمي چاي آماده كند. اگر اين ربات نحوه انجام كار را نداند، از ديگر ربات آنلاين درباره چگونگي انجام آن سوال ميپرسد.
ربات اول سعي در آماده كردن چاي انگليسي دارد، در حالي كه ربات دوم تنها چاي ژاپني را پيش از آن آماده كرده بود.درسهايي كه ربات اول در طول زمان آموخته است به آن امكان تطبيق ميدهد.
به همين دليل است كه پيشرفت در اين زمينه از اهميت بسزايي برخوردار است. اين به معناي آن است كه با دادن زمان و تجربه كافي، رباتها ميتوانند در نهايت به تمام كارهايي كه ما تنها در فيلمهاي علمي تخيلي ديدهايم، تحقق ببخشند.