ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 مرداد 1390     |     کد : 23589

آسمان مردادماه شهاب باران مي شود

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اشاره به بارش باران شهابی برساووشی در مردادماه گفت: این بارش در روزهای 21 و 22 مرداد ماه رخ می دهد ولی به دلیل آنکه ماه نزدیک به قرص کامل و پر نور است رصد شهاب ها مشکل خواهد بود.

جام جم آنلاين: دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اشاره به بارش باران شهابی برساووشی در مردادماه گفت: این بارش در روزهای 21 و 22 مرداد ماه رخ می دهد ولی به دلیل آنکه ماه نزدیک به قرص کامل و پر نور است رصد شهاب ها مشکل خواهد بود.
اسدالله قمری نژاد در گفتگو با مهر با بیان اینکه بارش های شهابی هر سال اتفاق می افتد، افزود: زمانی که زمین در مدار خود در حال حرکت است گاهی یکی از مدارهای دنباله دار و یا سیارک ها را قطع می کند که در این صورت ذرات جدا شده از سیارک ها و دنباله دارها وارد جو زمین می شود.

وی اضافه کرد: این ذرات به دلیل بالا بودن دما، سرعت و اصطکاک در جو زمین شروع به سوختن می کنند از این رو هنگامی که در مدار زمین حرکت می کنند ردی را از خود بر جای می گذارند که ما از آن به عنوان «شهاب» یاد می کنیم.

قمری نژاد منشا این بارش را دنباله داری به نام «سویفت-تاتل» (Swift-Tuttle) دانست که حدود 130 سال یک بار حرکت، مدار خورشید را کامل می کند و اظهار داشت: بهترین شرایط رصدی تعداد شهاب ها بین 120 تا 200 شهاب است که تاکنون به ندرت تعداد این بارشها به 200 شهاب رسیده است.

وی بهترین رصد ZHR (تعداد شهاب های قابل مشاهده در یک ساعت) این دنباله دار که بیشترین بارش را داشته است را متعلق به سال 2004 دانست و گفت: در سال 2009 نیز شاهد بیشترین بارش دنباله دار سویفت-تاتل بودیم و برای مشاهده مجدد بهترین شرایط بارش این دنباله باید تا سال 2028 منتظر باشیم.

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران به بیان وضعیت رصد این پدیده نجومی پرداخت و یادآور شد: ماه در روزهای بارش شهابی نزدیک به قرص کامل است ازاین رو ماه پرنوری را خواهیم داشت که این امر موجب می شود رصد شهاب ها به راحتی انجام نشود. حتی اگر رصدگران برای رصد این پدیده مناطق دور از شهر را انتخاب کنند به دلیل پر نور بودن ماه تنها می توان شهاب های پرنورتر و از قدرهای یک و منفی را رصد کرد.

قمری نژاد اهمیت این بارش را تعداد بارش، بزرگی و درخشندگی آن ذکر کرد و تاکید کرد: علاوه بر بارش سویفت-تاتل، بارش های اسدی و جوزایی به دلیل تعداد بارش و درخشندگی از دیگر بارش های مهم به شمار می روند.


نوشته شده در   يکشنبه 16 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode