ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 دي 1404
جمعه 5 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 مرداد 1390     |     کد : 23577

وقت انسان‌سازي

ماه مبارك رمضان از جمله ماه‏هاي بسيار پربركتي است كه در آيات متعدد قرآن كريم و نيز در روايات معصومين(ع)‌ بر فضيلت و ثواب آن بسيار تاكيد شده است؛ به‌گونه‏اي كه خواندن يك آيه از قرآن در اين ماه، بر خواندن كل قرآن در ساير ماه‏ها برتري ملموسي دارد و در احاديث نيز به آن اشاره شده است.

دستاورد واقعي روزه ماه مبارك رمضان تربيت انسان است
وقت انسان‌سازي
جام جم آنلاين: ماه مبارك رمضان از جمله ماه‏هاي بسيار پربركتي است كه در آيات متعدد قرآن كريم و نيز در روايات معصومين(ع)‌ بر فضيلت و ثواب آن بسيار تاكيد شده است؛ به‌گونه‏اي كه خواندن يك آيه از قرآن در اين ماه، بر خواندن كل قرآن در ساير ماه‏ها برتري ملموسي دارد و در احاديث نيز به آن اشاره شده است.
همچنين خواب افراد روزه‏دار در اين ماه نيز عبادت محسوب شده و همه اينها نشان از اهميت خاص و ويژه اين ماه و برتري محسوس آن بر ساير ماه‏ها دارد. اما آنچه اين نوشتار قصد دارد به‌ آن بپردازد، بحث از دستاوردها و نتايجي است كه اين ماه مي‏تواند براي روزه‏داران در برداشته باشد.

با نگاهي اجمالي به احاديث ائمه اطهار(ع)‌ در رابطه با روزه و روزه‏داري مي‏توان به دستاوردهاي اين عبادت مهم خداوند براي بندگان اشاره كرد. يكي از دستاوردهاي اساسي روزه‏داري، بحث انسان‏سازي و ساخته‌شدن انسان است.

شايد در نگاه اول، اين مساله چندان مورد توجه قرار نگيرد و عده‏اي گمان كنند كه صرف نخوردن و نياشاميدن در اين ماه و احيانا شب‏زنده‏داري، كفايت كرده و آنها جزو روزه‏داران حقيقي الهي محسوب خواهند شد، اما اين نگاه، نگاهي اشتباه است كه در احاديث و سخنان بزرگان ديني نيز بر اشتباه بودن آن به شدت تأكيد شده است؛ به‌گونه‏اي كه براي نمونه، گفته شده اگر كسي در اين ماه، شبانه‏روز از خوردن و آشاميدن امساك كند، اما روحش روزه نباشد و ساخته نشود، ثواب و بهره روزه‏داري را نخواهد برد.

اگر روزه‏داري را به نخوردن و نياشاميدن تعبير كنيم يا در حقيقت، به روزه جسماني قائل باشيم، قطعا اين روزه‏داري نخواهد بود و هرگز به آن ثواب روزه كامل تعلق نخواهد گرفت؛ چرا كه روزه حقيقي، روزه روحاني است و روزه‏اي است كه طي آن، قلب انسان، زبانش و كردارش روزه باشد و اين گونه نباشد كه در اين ماه نيز مردم از دست و زبان او در امان نباشند.

خداوند متعال در قرآن كريم به فلسفه وجوب روزه اشاره كرده و به اين مضمون مي‏فرمايد: روزه بر شما واجب شد براى اين‌كه در شما روح تقوا و ملكه تقوا پيدا بشود. اما اين ملكه تقوا يعنى چه؟ استاد شهيد مرتضي مطهري در باب ملكه تقوا بخصوص در ماه مبارك رمضان در كتاب انسان كامل، بيان زيبايي دارند كه ذكر آن، خالي از لطف نيست.

نكته: برنامه ماه مبارك رمضان، برنامه تزكيه نفس است، برنامه اصلاح معايب و رفع نواقص است برنامه تسلط عقل و ايمان و اراده بر شهوات نفسانى است، برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوى خداست، برنامه ترقى‌دادن روح است
او درباره ملكه تقوا مي‏گويد: «اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شب‏هاى احيايى را گذرانديم، روزه‏هاى متوالى را گذرانديم و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس كرديم كه بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان مسلط هستيم، بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلط هستيم، بر چشم خودمان بيشتر مسلط هستيم، بر زبان خودمان بيشتر مسلط هستيم، بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلط هستيم و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلط هستيم و مى‏توانيم جلوي نفس اماره را بگيريم، اين علامت قبولى روزه ماست. اما اگر ماه رمضانى گذشت و تمام شد و حظ ما از ماه رمضان - آن‏طور كه پيغمبر اكرم فرمود كه بعضى از مردم حظشان از روزه فقط گرسنگى و تشنگى است- فقط اين بوده كه يك ماه يك گرسنگي‏هايى و يك تشنگي‏هايى كشيديم (اغلب هم از بس كه سحر و افطار مى‏خوريم تشنه و گرسنه هم نمى‏شويم، ولى لااقل بدحال مى‏شويم)، يك بدحالى پيدا كرديم و در نتيجه اين بدحالى، قدرت ما بر كاركردن كمتر شد و بعد آمديم روزه را متهم كرديم كه روزه هم شد كار در دنيا؟! (براي مثال، آن كه محصل و دانشجوست گفت من در تمام اين ماه رمضان قدرت درس‌خواندنم كم شد و آن كه اهل كار ديگرى است گفت قدرت فلان كار من كم شد، پس روزه بد چيزى است)، اين علامت قبول‌نشدن روزه ماست؛ در صورتى كه اگر انسان در ماه رمضان روزه‏گير واقعى باشد، اگر واقعا به خودش گرسنگى بدهد و همين‏طور كه گفته شده است 3 وعده غذا را تبديل به 2 وعده كند، يعنى قبلا يك صبحانه و يك ناهار و يك شام مى‏خورد، حالا ديگر ناهار نداشته باشد، افطارش فقط به اندازه يك صبحانه مختصر باشد، بعد هم سحر نه خيلى زياد بر معده تحميل كند، بلكه يك غذاى متعارف بخورد، بعد احساس مى‏كند كه هم نيروى بدنى‏اش بر كار افزايش پيدا كرده است و هم نيروى روحى‏اش بر كار خير و براى تسلط بر نفس. اين حداقل عبادت است.

اگر افراد، يك ماه رمضان را به صورت واقعي تجربه كنند و يك روزه واقعى به همان صورتي كه پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع)‌ فرموده و دستور داده‏اند، بگيرند، بدين نحو كه اولا به ظاهر روزه كه ترك كردن مأكولات و مشروبات و يك عده مسائل ديگر است، عمل كنند، اين كار را تقريبا همه روزه‏داران انجام مي‏دهند، اما اگر افراد روزه‏دار، آن روزه‏اى كه در حديث به «روزه خاص» تعبير شده است، را بگيرند؛ يعنى در اين يك ماه، تنها دهانشان روزه نباشد، بلكه زبانشان هم روزه بگيرد و در اين ماه رمضان تلاش كنند كه زبانشان غيبت نكند، دروغ نگويد ولو اين دروغ برايشان منافع زيادى داشته باشد؛ و به طور خلاصه، اين‌كه زبانشان افطار نكند، چون روزه تنها به نخوردن نيست؛ در اين صورت اين روزه خاص خواهد بود كه ائمه اطهار(ع)‌ و شخص رسول اكرم بدان توصيه كرده و دستور داده‏اند. وگرنه افرادي كه چنين نكنند و فقط جسمشان روزه باشد، مشمول اين حديث زيباي رسول خدا خواهند شد كه: رُبَّ صائِمٍ لا حَظَّ لَهُ الَّا الْجوعُ وَ الْعَطَشُ؛ چه بسا روزه‏داراني كه حظّ و بهره‏اى ندارند، جز گرسنگى و تشنگى».

بنابراين مي‏توان اين گونه اين بحث را نتيجه‏گيري كرد كه اساسا برنامه ماه مبارك رمضان، برنامه انسان‏سازى است كه انسان‏هاى معيوب در اين ماه، خود را تبديل به انسان‏هاى سالم و انسان‏هاى سالم، خود را تبديل به انسان‏هاى كامل كنند. به عبارت ديگر، برنامه ماه مبارك رمضان، برنامه تزكيه نفس است، برنامه اصلاح معايب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ايمان و اراده بر شهوات نفسانى است، برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوى خداست، برنامه ترقى‌دادن روح است. اگر بنا باشد كه ماه مبارك بيايد و انسان 30 روز گرسنگى و تشنگى و بى‏خوابى بكشد و مثلا شب‌ها تا ديروقت بيدار باشد و به اين مجلس و آن مجلس برود و بعد هم عيد فطر بيايد و با روز آخر شعبان يك ذره هم فرق نكرده باشد، چنين روزه‏اى براى انسان اثر ندارد.

به تعبير استاد مطهري، اسلام كه نمى‏خواهد مردم بى‏جهت دهانشان را ببندند، بلكه با روزه‌گرفتن قرار است كه انسان‏ها اصلاح شوند. خلاصه اين‌كه بستن دهان از غذاى حلال براى اين است كه انسان در اين 30 روز تمرين كند كه زبان خود را از گفتار حرام ببندد، غيبت نكند، دروغ نگويد، فحاشي نكند و به معناي حقيقي كلمه، خودسازي كند و انسان شود و اين همان دستاورد واقعي روزه خاص است.

سيد جواد ميرخليلي / جام‌جم




نوشته شده در   يکشنبه 16 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode