ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 تير 1390     |     کد : 22314

مرگ درياچه اروميه تا 4 سال آينده حتمي است

رئيس دبيرخانه ستاد حوزه درياچه اروميه گفت: با ادامه روند فعلي خشكسالي، مرگ درياچه اروميه تا 4 سال آينده حتمي است.

 رئيس دبيرخانه ستاد حوزه درياچه اروميه گفت: با ادامه روند فعلي خشكسالي، مرگ درياچه اروميه تا 4 سال آينده حتمي است.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، علي نظري‌دوست پيش از ظهر امروز در جلسه بررسي وضعيت درياچه اروميه اظهار داشت: 20 ميليارد متر مكعب آب كمبود حوزه درياچه اروميه است كه سالانه بايد بيش از 3 ميليارد متر مكعب از سوي سه استان آذربايجان شرقي، غربي و كردستان بايد تامين شود.
وي افزود: شركت آب منطقه‌اي استان در زمينه باروري ابرها ايفاي نقش كرده و در زمينه لايروبي درياچه اروميه نيز گام‌هاي موثر برداشته مي‌شود.
نظري‌دوست با بيان اينكه انتقال بين حوزه‌اي جزو طرح‌هاي مصوب درياچه اروميه نيست، ادامه داد: انتقال آب بين حوزه‌اي به آذربايجان شرقي و غربي براي تامين آب درياچه اروميه به عنوان يك روش بلند مدت مطرح بوده و روش‌هاي سريع و كم هزينه‌تري در اين زمينه وجود دارد.
اين مسئول يادآور شد: در زمينه انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه برخي مشكلات از قبيل تبعات اجتماعي و علاقه‌مندي مردم و كشاورزان براي بهره‌برداري از اين آب شيرين در مسير وجود دارد.
رئيس دبيرخانه ملي ستاد احياي درياچه اروميه ادامه داد: مشاور بين‌المللي نيز در زمينه احياي درياچه اروميه به كار گرفته شده و برنامه بلند مدت در اين زمينه نياز است.
وي عنوان كرد: درياچه اروميه با روند فعلي تا چهار سال آينده به طور قطعي خواهد مرد و نتايج مخرب آن در كشاورزي و محيط زيست با پودرشدن نمك‌هاي بستر درياچه و پراكنده شدن آن در زمين‌هاي كشاورزي مشخص خواهد بود.
رئيس دبيرخانه ستاد حوزه درياچه اروميه خواستار اعمال روش‌هاي سختگيرانه در زمينه صرفه‌جويي و مديريت روش‌هاي آبياري و كشت شد و اضافه كرد: اگر درياچه اروميه خشك شود ديگر زمين‌هاي كشاورزي باقي نخواهد ماند كه امروز در مورد تامين آب آنها اصرار مي‌شود.
اين مسئول با بيان اينكه نخستين جلسه شوراي منطقه‌اي و ستاد درياچه اروميه در مرداد ماه برگزار مي‌شود، بيان داشت: در اين جلسه در زمينه مديريت درياچه اروميه برنامه‌ريزي مي‌شود.
درياچه اروميه كه در گذشته «چيچست» ناميده مي‌شد به دليل داشتن ارزش‌هاي اكولوژيك و منحصر به ‌فرد، در سال 1346 بر اساس مصوبه شماره يك شوراي عالي حفاظت محيط زيست كشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شوراي عالي در سال 1354 به عنوان پارك ملي ارتقا يافت.
همچنين در سال 1356 بر اساس مصوبات «MAB» (انسان و كره مسكون) به عنوان يكي از مناطق بين‌المللي ذخيره‌گاه‌هاي زيست كره در سطح جهان به ثبت رسيده است.
اين درياچه با تمام جزاير آن در سال 1354 به عنوان يكي از تالاب‌هاي بين‌المللي در كنوانسيون رامسر ثبت و از سوي مؤسسه بين‌المللي تالاب‌ها به عنوان يكي از مهم‌ترين مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.
هم اكنون در اين درياچه 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت‌‌گونه دوزيست و 26گونه ماهي زيست مي‌كند.
درياچه اروميه داراي 102 جزيره است كه همه آنها از سوي سازمان يونسكو به عنوان ذخيره‌گاه طبيعي جهان به ثبت رسيده است، اما اين زيست بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودي است، زيرا به گفته مسئولان سازمان محيط زيست، كاهش ميزان نزولات جوي، پايين بودن بازده آبياري كشاورزي در حوضه آبريز درياچه اروميه و عدم اختصاص آب كافي براي تأمين نياز بيولوژيكي رودخانه‌هاي منتهي به درياچه از عوامل تشديدكننده بحران و كويري شدن منطقه به شمار مي‌رود.
همچنين چند سالي است كه عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا منحصر به ‌فردترين تالاب جهان به دليل ميزان پسرفت آب، به تهديدي جدي براي ساكنان منطقه تبديل شود، در نتيجه پس روي آب درياچه، وسعت آن به ميزان قابل توجهي كاهش يافته و برخي قسمت‌هاي جنوبي درياچه غيرقابل دسترسي و تبديل به نمك‌زار شده كه اين پديده مي‌تواند فجايع زيست محيطي بسيار زيادي را همراه داشته باشد كه يكي از آنها، به جاي ماندن روستاهاي خالي از سكنه در شرق اين درياچه است.
هم اكنون پنج روستاي حاشيه اين درياچه خالي از سكنه شده‌اند.
انتهاي پيام/ن10


نوشته شده در   سه شنبه 21 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode