ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 تير 1390     |     کد : 21941

ستاره دُخت‌هايي كه گم شدند

در حالي كه مديركل سابق دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش وعده معرفي و تجليل از ستاره دخت‌هاي ايران اسلامي را تا زمان ميلاد حضرت زهرا (س) داده بود اما مدتي است كه اين طرح در كشاكش تغييرات ساختاري اين وزارتخانه گُم شده است.

 در حالي كه مديركل سابق دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش وعده معرفي و تجليل از "ستاره دخت‌هاي ايران اسلامي " را تا زمان ميلاد حضرت زهرا (س) داده بود اما مدتي است كه اين طرح در كشاكش تغييرات ساختاري اين وزارتخانه گُم شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، سال گذشته طرحي از سوي دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش مطرح و اعلام شد كه اين وزارتخانه به دنبال آن است تا اين طرح را در راستاي رشد و اعتلاي جايگاه دختران دانش‌آموز در جامعه و نيز الگوسازي و معرفي برترين دانش‌آموزان در عرصه‌هاي مختلف علمي، ديني، اخلاقي، اجتماعي و خانوادگي، در اولويت برنامه‌هاي سال 90ـ 1389 قرار دهد.

بر اساس دستورالعمل اجرايي اين طرح كه با عنوان «ستاره دخت ايران اسلامي» و با هدف تجليل از برترين دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه سراسر كشور به ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد، مقرر شد تا پس از تشكيل برنامه‌ريزي و راهبري در سه سطح مدرسه، منطقه و استان و پس از بررسي امتيازها و مستندات نفرات برتر منطقه، سه نفر از دارندگان امتياز 1500 به بالا را جهت شركت در مرحله كشوري حداكثر تا تاريخ 25 اسفند 89 به دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش معرفي كنند.

همچنين در دستور‌العمل طرح با اشاره به مدنظر بودن ملاك‌هاي «علمي، ديني، اخلاق، اجتماعي و خانوادگي» براي انتخاب «ستاره دخت ايران اسلامي»، تصريح شد كه ملاك‌هاي علمي در مجموع 450 امتياز، ملاك‌هاي ديني 450 امتياز، اخلاقي 250 امتياز، اجتماعي 250 امتياز و خانواده 300 امتياز دارد.

* طرحي براي رفع چالش‌هاي دختران دبيرستاني

اجراي اين طرح از سوي وزارت آموزش و پرورش اين اميدواري را در ميان دانش‌آموزان، خانواده‌ها و كارشناسان نظام تعليم و تربيت ايجاد كرد كه با توجه به اوج گرفتن نيازها و چالش‌هاي فرهنگي و اجتماعي گوناگوني كه پيش روي دانش‌آموزان وجود دارد، قدمي براي كشف چهره‌هاي الگو و موفق در جامعه دانش‌آموزي برداشته شود و با معرفي آنها به ساير دانش‌آموزان، زمينه الگوسازي و الگوپذيري صحيح و اصولي را به ويژه براي دختران دانش‌آموز (با توجه به نقش تعيين كننده آنها در جامعه) فراهم كند.

مهري سويزي مديركل دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش 21 ارديبهشت‌ماه امسال در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: هم‌اكنون از تمام استان‌ها سه نفر به دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش به عنوان ستاره دخت معرفي شده‌اند و در حال داوري علمي ميان آنها هستيم كه پس از پايان داوري، جشن ملي معرفي "ستاره دخت ايران اسلامي " را برگزار خواهيم كرد.

* وعده معرفي "ستاره دُخت‌ها " در روز ميلاد مادر خوبي‌ها

وي تصريح كرد: در سطح ملي يك نفر به عنوان "ستاره دخت ايران اسلامي " معرفي و 5 نفر نيز به عنوان رتبه‌هاي بعدي معرفي مي‌شوند و در نظر داريم تا پس از پايان مراحل داوري جشن معرفي "ستاره دخت ايران اسلامي " را در يك مناسبت شاد و معنوي مانند تولد حضرت فاطمه عليها‌السّلام برگزار كنيم.

سويزي افزود: ستاره دخت‌هاي برتر علاوه بر تقدير، مورد حمايت قرار خواهند گرفت تا توان آنها در ابعاد علمي و فرهنگي با برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت ارتقا يابد.

* خانم مديركل رفت

با وجود اين وعده مديركل دفتر امور بانوان آموزش و پرورش، اما وي در همان تاريخ از مسئوليت خود كنار رفت و از سوي وزير آموزش و پرورش به عنوان «رئيس مركز ملي دانش‌پژوهان جوان و استعدادهاي درخشان» منصوب شد و نه تنها اين طرح، بلكه بسياري از طرح‌هاي ديگر اين دفتر در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت.

دليل ابهام پيش آمده نيز اين نكته بود كه چند روز پس از اين انتصاب، دفتر امور بانوان كه تا آن زمان متولي بهبود جايگاه زنان در نظام تعليم و تربيت بود، به همراه «سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان» در «سازمان مدارس غيردولتي» ادغام شد تا در ادامه تغييرات ساختاري آموزش و پرورش كه در زمان مسئوليت تمام وزراي آموزش و پرورش مرسوم بوده و هست، سازمان جديدي با اجزاي مختلف در ساختار اين وزارتخانه ايجاد شود.

* 6 "ستاره دُخت ايراني " كجا هستند؟؛ دانش‌آموزان در انتظار نتيجه

از آن تاريخ تاكنون اين سؤال پيش روي دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه و اوليا و مربيان آنها وجود داشته است كه سرنوشت «ستاره دخت‌هاي ايراني» چه شد؟! و ديگر اينكه چرا طرحي با اين هدف و با توجه به نياز جامعه دختران به آن، بايد در گير و دار تلاطم‌ها و تغييرات شكلي و ساختاري كم رنگ يا فراموش شود؟

هرچند شنيده‌ها حاكي از آن است كه طرح انتخاب و تجليل از 6 ستاره دخت‌ ايراني، مجددا و البته اين بار در سازمان تازه تولد يافته، در دستور كار قرار گرفته است، اما دانش‌آموزان جامعه هدف اين طرح، به همراه خانواده‌هايشان در انتظار هستند تا نتيجه اين حركت را هرچه زودتر مشاهده كنند.


نوشته شده در   چهارشنبه 15 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode