ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 11 فروردين 1388     |     کد : 2193

سه شنبه 11 فروردين1388 /4 ربيع الثاني 1430 / 31 مارس 2009

 

84 سال پيش درچنين روزي - 11فروردين ماه سال1304هجري شمسي: قانون اصلاح تقويم به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد. به موجب اين قانون اداره هاي دولتي و موسسات اقتصادي تجارو كسبه موظف شدند كه اسامي ماههاي شمسي را به كاربرند. ماههاي شمسي ازفروردين ماه آغازو به اسفند ختم مي شود. و شش ماه نخستين تقويم شمسي 31روز5ماه بعدي 30روز و آخرين ماه يعني اسفندماه 29روز است. هر4سال يكباردرسال كبيسه اسفندماه نيز30روز مي شود.

1257 سال پيش درچنين روزي - 4 ربيع الثاني سال 173 هجري قمري : «‌حضرت عبدالعظيم(ع)» در مدينه منوره ديده به جهان گشودند . «عبدالله بن حسن بن زيدبن الامام حسن » از اصحاب امام جواد(ع) و از نوادگان امام حسن مجتبي(ع) دومين اخترآسمان ولايت و امامت بودند . آن حضرت مردي متقي و پرهيزكار و از راويان و ثقات مورد اعتماد امام هادي(ع) بود و اين نكته قابل توجه است كه اخبار و روايات متعددي درباره اعتماد به ايشان از ائمه(ع) روايت شده است . حضرت عبدالعظيم(ع) 5 تن از امامان معصوم را زيارت كرده اند و از امامان بزرگواري چون حضرت رضا(ع)، حضرت هادي و حضرت جواد(ع) به طور مستقيم نقل حديث نموده اند . آن حضرت در زمان امامت دهمين پيشواي شيعيان جهان ، حضرت علي النقي(ع) به دستور و صوابديد ايشان به سرزمين ايران مهاجرت كردند و عاقبت در ماه شوال سال 250 هجري قمري به درجه رفيع شهادت نائل آمدند . مرقد مطهر حضرت عبدالعظيم(ع) در شهرري واقع است و از زيارتگاههاي مسلمانان به ويژه مردم كشورمان مي باشد .

917 سال پيش درچنين روزي - 4 ربيع الثاني سال 513 هجري قمري :« ابن انباي » فقيه، محدث، نحوي و لغت شناس بغدادي بدنيا آمد . وي از ابتدا كودكي به آموختن علوم ديني پرداخت و فراگيري نحو و لغت را نزد پدرش آغاز كرد . بسيار جوان بود كه در بغداد در مدرسه نظاميه آن شهر، آئين شافعي را از ابومنصور رزّار، نحو را از ابن شجري و ادبيات را از جواليقي آموخت. ابن انباري پس از كسب ديگر علوم و دانش ها بر كرسي تدريس نشست و به تعليم و تربيت شاگردان همت گماشت . او غالباً فقيه خوانده مي شد اما در نحو ني استاد زبردست و كم نظير بشمار مي رفت و دراين مقام از كلامي گرم و اثر بخش بهره مند بود و وي مردي پارسا ، زاهدي مخلص و بي پيرايه بود به همين دليل از هياهوي نظاميه روي گرداند و در منزلي در شرق بغداد گوشه انزوا اختيرا كرد. از آثار ابن انباري مي توان به «اسرارُالعربيَّه ، مَنْتورُالفوائد و هداية الذاهِبْ في معرفةِ المَذاهِبْ » اشاره كرد .

118 سال پيش درچنين روزي - 4 ربيع الثاني سال 1312 هجري قمري : سيد علي محمد بن سلطان العلماء مشهور به تاجُ العلماء از مشاهير هند در سن 52 سالگي بدرود حيات گفت . او فقيهي اصولي، حكيمي متكلم و محدثي رجالي بود . وي همچنين از تمامي جزئيات اديان گوناگون آگاهي داشت به طوري كه با صاحبنظران و بزرگان هر دين به مباحثه مي نشست . از تاجُ العلماء و تأليفات بيشماري برجاي مانده كه ، احسنُ القصص در تفسير سوره يوسف، سلسلةُ الذهب در شرح كبير شيخ بهايي ، عادُ الاجتهاد در فقه استدلالي و گوهر شب چراغ در فضيلت نماز از آن جمله اند.

417 سال پيش درچنين روزي - 31مارس سال1592ميلادي: رنه دكارت فيلسوف و رياضيدان و فيزيكدان فرانسوي متولد شد. دكارت استاد رياضيات بود و اعتقاد داشت كه رياضي نمونه كامل علم است و قصد داشت روشهاي رياضي را درهمه رشته هاي علوم انساني به كارگيرد. دكارت به فلسفه و فيزيك نيزعلاقه داشت و درباره پديده انكسارنورو قانون ارتباط زواياي تابش و بازتابش تحقيقات جامع و ارزشمندي انجام داد.


نوشته شده در   سه شنبه 11 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode