ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 تير 1390     |     کد : 21859

60 درصد باغات انگور آذربايجان شرقي قرار دارد

رئيس سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي گفت: 60 درصد از باغات انگور استان در ملكان بوده و سطح زيركشت انگور در اين شهرستان10 هزار هكتار است.

 رئيس سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي گفت: 60 درصد از باغات انگور استان در ملكان بوده و سطح زيركشت انگور در اين شهرستان10 هزار هكتار است.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان‌شرقي، مسعود محمديان در نشست تخصصي بررسي عملكرد و مسائل و مشكلات بخش كشاورزي شهرستان ملكان گفت : هر ساله يك هزار هكتار از باغات سنتي انگور در شهرستان ملكان، به روسيمي تبديل مي‌شود.
وي افزود: بر اساس بررسي‌هاي كارشناسي هزينه تبديل هر هكتار از باغات از شيوه سنتي به شيوه مدرن روسيمي 100 ميليون ريال برآورد شده و در نظر است بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام يافته و در راستاي توليد كيفي و كمي محصولات كشاورزي ، 50 درصد از باغات اين شهرستان، تا پايان برنامه پنجم توسعه، به روسيمي تبديل شود.
محمديان همچنين از تهيه مقدمات اعزام بهره‌برداران و كارشناسان انگور به كشورهاي خارجي براي بازديد از باغات و نحوه توليد محصول به روش‌هاي جديد در اين كشورها خبر داد و افزود: با توجه به اينكه 60 درصد از باغات انگور استان در ملكان بوده است و سطح زيركشت انگور در اين شهرستان10 هزار هكتار است.
وي ادامه داد: اين امر به همراه هدف توسعه‌ايي سازمان در تمام زيربخش‌هاي توليدي كشاورزي، لزوم بازنگري دقيق، صحيح و روز آمد به نحوه توليد را كاملاً ضروري ساخته و يكي از موثرترين و سريع‌ترين راه‌هاي موجود ايجاد امكان و آشنايي بهره‌برداران با شيوه‌هاي جديد توليد با زمينه‌سازي استفاده از تجارب ديگران براي ارتقا روش‌هاي به كار گرفته شده در توليد است.
محمديان با اشاره به ظرفيت بالاي ملكان در توليد محصول باغي انگور گفت : ايستگاه تحقيقاتي انگور در ملكان با همكاري مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان فعال شده و نتايج آن در بخش توليد در ميان مدت، تنوع محصول و كيفيت آن را تضمين خواهد كرد.
وي افزود: همچنين توسط معاونت بهبود توليدات گياهي ، زمينه براي استفاده بيشتر از كودهاي زيست محيطي ( ارگانيك ) در بخش توليد انگور ملكان فراهم آمده است.
ناصر صبوري سرپرست مديريت جهادكشاورزي ملكان نيز در اين جلسه با اشاره به پايين بودن ضريب مكانيزاسيون در بخش كشاورزي اين شهرستان در مقايسه با استان گفت: با وجود اينكه ضريب مكانيزاسيون شهرستان ملكان 1.05 اسب بخار بر هكتار است نسبت به متوسط استان 0.43 كم‌تر است كه اميدواريم بعد از جايگزيني تراكتورهاي فرسوده و جذب تراكتورهاي جديد و انجام مديريت سوخت با هدف كاهش مصرف سوخت و افزايش بهره‌وري اين اختلاف را به حداقل برسانيم.
شهرستان ملكان با اقتصاد مبتني بر كشاورزي از مهم‌ترين مركز توليد انگور در استان به شمار مي‌آيد و 7 هزار نفر از جمعيت اين شهرستان در بخش زراعي و 6 هزار نفر نيز در بخش توليدات دامي، به فعاليت مي پردازد و انگور توليد شده در اين شهرستان ، علاوه بر بازارهاي محلي و كشور به صورت فرآوري شده به ساير كشورهاي منطقه نيز صادر مي‌شود.


نوشته شده در   سه شنبه 14 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode