ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 31 خرداد 1390     |     کد : 21242

ارتباط درياچه اروميه با درياى خزر اثبات شد

با کشف فسيل‌ گونه جديدي ماهى در اطراف تبريز، ارتباط درياچه اروميه قديم با درياى خزر توسط کارشناسان سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات ‌معدنى کشور به اثبات رسيد.

جام جم آنلاين: با کشف فسيل‌ گونه جديدي ماهى در اطراف تبريز، ارتباط درياچه اروميه قديم با درياى خزر توسط کارشناسان سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات ‌معدنى کشور به اثبات رسيد.
به گزارش ايسنا، كارشناسان سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور موفق به کشف گونه جديدى از جنس ماهى آترينا در رسوبات ميوسن بالايى (حدود 9ميليون سال قبل) در اطراف شهر تبريز شدند که بر همين اساس ارتباط درياچه اروميه قديم با درياى خزر به طور مستند اثبات مى‌شود.

گفتنى‌ است؛ ، دکتر جمشيد افتخارنژاد در سال 1983 فرضيه احتمال ارتباط گوشه شمال غرب درياچه اروميه فعلى با درياى‌خزر را از طريق رودخانه ارس از چندين هزار سال پيش خاطرنشان کرده بود که با بالا آمدن مناطق شمالى درياچه اروميه توسط گسل تبريز، اين دو حوضه از يکديگر جدا شدند.

با تحقيقات جديد کارشناسان سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور مبنى بر کشف فسيل ماهى در حوضه تبريز، فرضيه ارتباط درياچه اروميه بزرگ با درياى‌خزر از ميليون‌ها سال پيش به صورت مستند به اثبات رسيد.

بر همين اساس، کارشناسان سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات ‌معدنى مراکز تهران و تبريز و دو محقق از کشورهاى ايتاليا و آلمان موفق به کشف فسيل‌هاى ماهى رسوبات ليگنيت‌دار اطراف تبريز شدند که تحت عنوان «A.atropatiensis» نامگذارى شد و در ژورنال معتبر مخصوص معرفى گونه‌هاى جديد (ActaPalaeontologica Polonica) چاپ شد.

گفتنى ا‌ست؛ اين جنس ماهى در عهد حاضر شامل پنج گونه ماهى است که در دريا و آب‌هاى لب شور کناره شرقى اقيانوس اطلس، درياى مديترانه، درياى سياه و درياى خزر زندگى مى‌کند و جزو هفت گونه فسيلى از دوران ميوسن (5 تا 23 ميليون سال قبل) است.

گونه جديد مذکور از فسيل ‌کشف شده در رسوبات ليگنيت‌ دار منطقه باغميشه - مرزداران نزديک شهر تبريز شناسايى شد که شباهت بسيار نزديکى به گونه عهد حاضر تحت عنوان Atherina boyeri به عنوان تنها گونه زنده از جنس آتريناى درياى خزر دارد.


نوشته شده در   سه شنبه 31 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode