ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 خرداد 1390     |     کد : 20990

آينده يك جام در ابهام

چند روز پيش بازي‌هاي بسكتبال جام باشگاه‌هاي آسيا به پايان رسيد. در اين بازي‌ها 10 تيم در دو گروه مسابقه‌هاي مقدماتي را برگزار كردند.

جام جم آنلاين: چند روز پيش بازي‌هاي بسكتبال جام باشگاه‌هاي آسيا به پايان رسيد. در اين بازي‌ها 10 تيم در دو گروه مسابقه‌هاي مقدماتي را برگزار كردند. مهرام در گروه B بر تيم‌هاي الجلاي سوريه، الشباب امارات و الريان قطر پيروز شد و به الرياضي لبنان باخت.
در مرحله حذفي الاتحاد عربستان را مغلوب كرد و در نيمه‌نهايي از سد اسمارت‌گيلاس فيليپين گذشت. اما در فينال، بازي تكراري برابر الرياضي را باخت. بيست و دومين دوره بازي‌هاي باشگاه‌هاي آسيا، نكات ديگري هم داشت كه به آنها مي‌پردازيم.

مهرام در آستانه كسب سومين قهرماني پي در پي در بسكتبال جام باشگاه‌هاي آسيا ناكام ماند. روزي كه اين تيم به مانيل فيليپين رهسپار مي‌شد همه مي‌گفتند با اين نفرات مهرام بايد قهرمان شود راحت‌تر از دوره‌هاي پيشين. اما در مانيل ديديم مدافع قهرماني چگونه برابر الرياضي لبنان متوقف شد.

تيم‌هاي لبناني از سال 2004 نتوانسته بودند جام قهرماني باشگاه‌هاي آسيا را بالاي سر ببرند. آخرين بار ساجس لبنان به اين عنوان رسيد و افتخاراتش را با 3 دوره قهرماني كامل كرد. الرياضي دومين تيم لبناني است كه توانسته بر جام بوسه بزند. مهرام با الرياضي در 4 ماه قبل 4 بازي برگزار كرد و هر چهار بار مغلوب رقيب شد. دو بار در ليگ باشگاه‌هاي غرب آسيا و دو بار در مرحله پاياني كه آخرين شكست مهرام به قهرماني چهار دوره بسكتبال ايران پايان داد. حالا لبناني‌ها خوشحال هستند كه توانستند تعداد قهرماني‌هاي خود را با تيم‌هاي ايراني برابر كنند.

حاشيه‌هاي بازيكنان كمكي

پيش از سفر به مانيل مهرام 4 بازيكن خود را تغيير داد و نام‌هايي مانند اصغر كاردوست، اوشين ساهاكيان، آرن داودي و حامد آفاق را به فهرست بازيكنان تيمش افزود. اين تغييرات اما مشكلات خاص خود را به همراه داشت. اول، بازيكنان كمكي بدون يك جلسه تمرين با ساير بازيكنان به تيم مهرام پيوستند. دوم، در بازي‌هاي پنجگانه فينال ليگ برتر بسكتبال حواشي بسياري بر رقابت دو تيم مهرام و ذوب‌آهن سايه انداخته بود و به نظر درست نبود كه مهرام 3 بازيكن از تيم اصفهاني را به خدمت بگيرد. در بازي حساس فينال به جز آفاق از بازيكنان كمكي استفاده چنداني صورت نگرفت. حضور آفاق در زمين بيشتر بابت هماهنگي قبلي بود چون اين بازيكن دو فصل را در كنار محمدصمد نيكخواه بهرامي و مهدي كامراني گذراند با اين حال با تغيير كادر فني تيم مهرام اين تعداد جابه‌جايي و استفاده نكردن از بازيكناني كه در ليگ برتر به هماهنگي خوبي رسيده بودند، جايز نبود.

خسته از ليگ تا مانيل

بازي مهرام در جام باشگاه‌هاي آسيا روح نداشت. خيلي‌ها معتقدند مهرامي‌ها خسته از تهران به مانيل رفتند. آنها بازي‌هاي ليگ و بازي‌هاي غرب آسيا را پشت سر گذاشتند و به فاصله يك روز بعد از قهرماني در ليگ ايران به مانيل رفتند. اين برنامه‌ريزي خسته‌كننده است، اما روز قبل از بازي‌ها، مهران شاهين‌طبع سرمربي تيم از تعداد زياد بازي‌هاي تيم‌هاي بالاي جدول ليگ برتر حمايت كرده بود. بنابراين سرمربي تيم مهرام با آگاهي از فشار بازي‌هاي ليگ، تيمش را به جدال با آسيايي‌ها فرستاد. مهرام در انتهاي دقايق بازي با اسمارت گيلاس فيليپين در نيمه‌نهايي باصلابت نبود. همين نشانه‌ها را در 3 دقيقه آخر بازي فينال هم ديديم و اين سوال به ذهنمان رسيد كه آيا مهرام خسته بود؟

چشمان خطيب

محمدصمد نيكخواه بهرامي در پايان بازي اول با الرياضي اعلام كرد مهرام رقيب را دست‌كم گرفت. او وعده داد در فينال جبران مي‌كند و مهرام بر قله قهرماني مي‌ايستد، اما چنين نشد.

نكته: مهرام در آستانه كسب سومين قهرماني پي در پي در بسكتبال جام باشگاه‌هاي آسيا ناكام ماند. روزي كه اين تيم به مانيل فيليپين رهسپار مي‌شد همه مي‌گفتند با اين نفرات مهرام بايد قهرمان شود راحت‌تر از دوره‌هاي پيشين
كاپيتان تيم ملي بسكتبال در بازي آخر تلاش زيادي برابر فادي الخطيب لبناني انجام داد اما سرانجامي نداشت. خطيب 41 امتياز به دست آورد و بالاتر از 28 امتياز صمد قرار گرفت تا ادعاي ببر بسكتبال لبنان رنگ واقعيت به خود بگيرد. او قبل از بازي گفته بود، ايراني‌ها از چشمانش مي‌هراسند.

كار ماتيچ بيشتر شد

حضور دو سرمربي قبلي و فعلي تيم ملي بسكتبال در بازي‌هاي باشگاه‌هاي آسيا جالب توجه بود. رايكو ترومن با اسمارت‌گيلاس فيليپين تا رده چهارم جام صعود كرد. وسلين ماتيچ، سرمربي تيم ملي بسكتبال در بيشتر بازي‌ها در كنار هموطنش مي‌نشست. فدراسيون بسكتبال مانند دوره‌هاي گذشته سرمربي خود را فرستاده بود تا ارزيابي دقيقي از بازي‌ها داشته باشد. جام ملت‌ها اواخر شهريور برگزار مي‌شود و تمامي بازيكنان به غير از خارجي‌هاي تيم‌ها براي باشگاه‌هاي خود بازي كردند تا فرصت خوبي براي ارزيابي‌هاي اوليه فراهم شود. اسمارت‌گيلاس تنها با يك بازيكن خارجي زنگ خطر را براي سرمربي تيم ملي به صدا درآورد، آن هم زماني كه ميزبان در نيمه‌نهايي برابر مهرام با بد شانسي نتوانست بازي را به وقت اضافي ببرد.

آشفته بازار جام باشگاه‌ها

يك واقعيت را در جام باشگاه‌هاي آسيا بايد قبول كرد. اين جام از نظم و مقررات فاصله گرفته است و هر ساله از قانون دورتر مي‌شود. تيم‌هاي جنوب و شمال شرق آسيا تمايلي به شركت در بازي‌ها نشان نمي‌دهند. امسال اسمارت‌گيلاس ميزبان بود، اما نماينده مالزي شركت كردن با نيامدنش فرقي نداشت. معلوم بود دوستان شيخ ثاني، رئيس قطري كنفدراسيون بسكتبال آسيا در مالزي براي خالي نبودن عريضه تيم را به مانيل فرستادند.

در باشگاه‌هاي آسيا از چين، كره‌جنوبي و ژاپن خبري نيست. ناهماهنگي زمان بازي‌هاي داخلي كشورهاي شرق و غرب قاره و تصميم‌گيري سليقه‌اي باعث نابودي بسكتبال باشگاه‌هاي آسيا شده است. در همين بازي‌هاي اخير 8 تيم از كشورهاي حوزه خليج‌فارس و غرب آسيا آمده بودند و سهم ساير نقاط آسيا تنها دو تيم بود. شايد بازي‌هاي باشگاه‌هاي جهان كه سال آينده وعده برگزاري‌اش داده شد، به اين اوضاع آشفته سامان بدهد.

چند مي‌گيري كمكي بگيري!

استفاده از بازيكنان كمكي از ديگر مسائل قابل بحث در بسكتبال باشگاه‌هاي آسياست. متاسفانه كنفدراسيون بسكتبال آسيا اساس بازي‌ها را بر پايه كيفيت تيم‌هاي لبناني گذاشته است. هاكوپ خاجيران لبناني است و صاحب نفوذ فراوان در فيبا ـ آسيا. تيم الرياضي لبنان در بازي‌هاي غرب آسيا از فادي الخطيب استفاده نكرد. اين بازيكن ليگ لبنان را با چمپويل پشت سر گذاشت اما در بازي‌هاي پاياني به الرياضي پيوست. بازيكنان خارجي تيم‌ها درست سر بازي‌ها مي‌توانند تغيير كنند. مانند احمد اسماعيل مصري كه به جاي نت جانسون آمريكايي به الرياضي پيوست. همه كارها در بسكتبال آسيا سريع انجام مي‌شود.تيم مهرام 4 بازيكن كمكي گرفت و ساير تيم‌ها با همين روش وارد مانيل شدند تا بسكتبال جام باشگاه‌هاي آسيا تحت‌الشعاع اين مسائل قرار بگيرد.

هر سال دريغ از پارسال

بازي‌هاي امسال تمام شد و بعد از الرياضي لبنان، مهرام دوم شد. الريان قطر در جاي سوم ايستاد. اسمارت‌گيلاس، دانشگاه اردن و الجلاي سوريه رتبه‌هاي چهارم تا ششم را به خود اختصاص دادند. كنفدراسيون بسكتبال آسيا براي جمع كردن 10 تيم بازي‌ها كار سختي را پشت سر گذاشت. در آخرين لحظه بعد از انصراف نماينده‌هاي ژاپن و آسياي ميانه، الاتحاد عربستان و دوهوك عراق جايگزين شدند تا بازي‌ها شكل رسمي خود را از دست ندهد. اما واقعيت اين است بسكتبال جام باشگاه‌هاي آسيا هر ساله ضعيف‌تر مي‌شود. امسال به غير از مهرام و الرياضي، تيم‌ها با كيفيت نبودند و از روز اول مي‌شد حدس زد كدام تيم‌ها فيناليست مي‌شوند.

محمد رضاپور ‌/ ‌جام‌جم


نوشته شده در   چهارشنبه 25 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode