ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 اسفند 1387     |     کد : 2091

یکشنبه 25 اسفند 17 ربيع الاول 15 مارس


تولد« پروين اعتصامي» در سال1285هجري شمسي

پروين اعتصامي شاعر خوش قريحه ايراني در خانوادهاي متدين در سال1285هجري شمسي متولد شد. پروين فرزند يوسف اعتصامي معروف به اعتصام الملك ازاديبان بزرگ آن عصرايران بود؛ ازاين رو ازكودكي با شعرو ادبيات آشنا شد. پروين درپايان تحصيلاتش درمدرسه اِمريكايي درتهران درهمان مدرسه به تدريس پرداخت اما همواره به اصول اجتماعي و بنيانهاي فرهنگي و تعهدات اجتماعي خود پايبند ماند. پروين دراشعارخود ازدردها و مظلوميت مظلومان، همچنين ظلم ظالمان سخن ميگفت و نداي دادخواهي برميآورد و اين خود بيانگرروح مبارزوي است. شعرپروين شعراوقات و احوال نيست شعرتربيت، تهذيب و تعميم اخلاق پسنديده است. ازوي ديوان شعري باقيست كه قطعات و مثنوي هاي آن به سبك عراقي است.

 

آغاز عمليات والفجر10 در سال1366هجري شمسي

عمليات والفجر10با هدف آزادسازي بخشي از استان سليمانيه عراق در سال1366هجري شمسي آغازشد. اين عمليات درمنطقه عمومي شَلَمچه به همّت نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با موفقيت اجرا شد و مناطق آزادشده شهرهاي حلبچه، خُرمال، بياره و بخشي ازسليمانيه و ارتفاعات نوسود بود.

 

رحلت شيخ مرتضى حائرى يزدى  در سال 1364 هـ.ش

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

روز چهاردهم ذى حجه سال 1334 هـ.ق در يك خانواده متدين و مذهبى و كانون علم و تقوى، از پدرى بزرگوار فرزندى به نام شيخ مرتضى در اراك ديده به جهان گشود.

پدر بزرگوارش مرحوم شيخ عبدالكريم حائرى مؤسس حوزه علميه قم مى باشد.

اساتيد :

بعضى از اساتيدى كه ايشان از محضرشان استفاده نموده است عبارتند از :

1 ـ سيد محمدرضا گلپايگانى.

2 ـ سيد محمد تقى خوانسارى.

3 ـ سيد محمد محقق داماد.

4 ـ حاج شيخ عبدالكريم حايرى.

5 ـ سيد محمد حجت كوه كمره‏اى.

6 ـ حاج سيد حسين بروجردى.

7 ـ حاج سيد روح الله خميني.

شاگردان :

حاج آقا مرتضى، بيش از چهل سال تدريس در حوزه علميه قم شاگردان ممتازى تربيت و تحويل جامعه داد كه بعضى از آنها عبارتند از :

1 ـ سيد عباس خاتم يزدى.

2 ـ شيخ حسين شب ‏زنده‏ دار.

3 ـ شهيد محمد مهدى ربانى املشى.

4 ـ محمد محمدى رى شهرى.

5 ـ شيخ‏ محمد حسين امراللهى.

6 ـ ميرزا محمد پيشوايى ترك آبادى.

7 ـ شيخ محمد حسين بهجتى، (شفق) امام جمعه اردكان.

8 ـ سيد على آقا محقق داماد.

9 ـ محمد حسين اشعرى.

10ـ سيد حسن آل طه.

11ـ سيد صادق حسينى مآب يزدى.

تأليفات :

ايشان در كنار تدريس تأليفاتى نيز داشته است كه عبارت است از:

1 ـ ابتغاء الفضيله فى شرح الوسيله.

2 ـ رساله‏اى در نماز جمعه‏.

3 ـ كتاب الخمس‏.

4 ـ پرتوى از انوار آسمانى.

5 ـ مباحثى در تفسير سوره حمد.

6 ـ رساله‏اى در خلل صلاه‏.

خصوصيات اخلاقى :

مرحوم حاج آقا مرتضى زهد و تقوا، ساده زيستى، دورى از مظاهر فريبنده دنيا، نا ديده گرفتن‏ تشريفات ظاهرى، پرهيز از خلاف گويى و تملق و ديگر صفات نيكو را از پدر بزرگوارش به ارث برده بود.

تا آخر عمر در خانه پدريش كه با خشت و گل ساخته شده‏ بود، زندگى كرد. آنقدر مراعات وجوه و اموال عمومى را مى‏كرد. رفع گرفتارى هاى مردم درمانده، بر طرف كردن مشكلات زندگى آنها از ديگر خصوصيات بارز اين مرد بزرگ بود. درب خانه‏اش به روى مردم باز بود، حاجت مندان به راحتى مى‏توانستند نيازهاى خود را با وى در ميان بگذارند و مشكلات خود را به وسيله او حل كنند.
ايشان علاقه خاصى به اهل بيت (عليهم السلام ) بويژه‏ حضرت امام رضا (عليه السلام) داشت و به گونه‏اى كه اگر در درس نام على بن موسى الرضا(عليه السلام)را مى‏شنيد، اشك از ديدگانش سرازير مى‏گشت. به سادات و ذريه پيامبر اكرم (صل الله عليه وآله) علاقه خاصى داشت و براى آنها احترام ويژه‏اى ‏قائل بود.

وفات :

مرحوم حاج آقا مرتضى حائرى پس از عمرى تلاش و كوشش در راه احياى‏ دين مبين اسلام و تربيت، عاقبت در شب 24 جمادى الثانى 1406 هـ.ق، مصادف با 25 اسفند 1364 هـ.ش، روح پاكش به ملكوت ‏اعلى پيوست. سيد محمد رضا گلپايگانى (ره) بر پيكر پاك آن مرحوم نماز خواندند و جنازه را به سوى مسجد بالا سر حضرت معصومه (عليها السلام) بردند و پايين پاى پدر بزرگوارش به خاك سپردند.

 


 
 
پایان نخستين فردريايي كريستف كلمب دريانورد ايتاليايي در سال1493ميلادي

نخستين سفردريايي كريستف كلمب دريانورد ايتاليايي در سال1493ميلادي پايان يافت. او سفرخود را در سال 1493ميلادي با سه كشتي و 120دريانورد آغازكرد. او دراين سفرموفق شد قارّه اِمريكا را كشف كند. كلمب بعدها سه سفرديگر به اين سرزمين جديد كرد و دربازگشت به اسپانيا درسال1506ميلادي درگذشت.

 

تولد اگوست كنت ازفيلسوفان قرن18فرانسه در سال1798ميلادي

اگوست كنت ازفيلسوفان قرن 18فرانسه در سال1798ميلادي در شهرمون پليه متولد شد. او كه بنيانگذارمكتب فلسفي اثباتي يا تحقيقي شناخته شده است تحقيقات و مطالعات خود ار از28سالگي آغاز كرد. كنت معتقد بود كه بيشتردرتكامل معنوي و ذهني خود ازسه مرحله الهيات، مابَعدالطّبيعه و تحقيقي ميگذرد. اثرمهم او دوره فلسفه اثباتي يا تحقيقي نام دارد. گفتني است كه وي در اواخر عمر مكتب ديانت انساني را نيزايجاد كرد.

 

تولد عبدالقادرسرداربزرگ و مسلمان عرب در سال1807ميلادي

عبدالقادر سردار بزرگ و مسلمان عرب در سال1807ميلادي در نزديكي شهر مسكارا واقع در الجزاير متولد شد. او پدرمحي الدّين ازسرداران بزرگ عرب بود. عبدالقادررهبري آزاديخواهان الجزايري را برضدّ فرانسويان برعهده داشت. او 30سال با فرانسويان جنگيد و سرانجام دراوت سال1883ميلادي درگذشت.


 
 

 

 


نوشته شده در   يکشنبه 25 اسفند 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode