ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 خرداد 1390     |     کد : 20784

زنان سيگاري در معرض خطر بيماري عروق پا

زشكان هشدار دادند زنان سيگاري بيشتر به بيماريهاي عروق پا مبتلا مي‌شوند.

جام جم آنلاين: پزشكان هشدار دادند زنان سيگاري بيشتر به بيماريهاي عروق پا مبتلا مي‌شوند.
به گزارش ايسنا، يك بررسي جديد نشان مي‌دهد زناني كه سيگار مي‌كشند بيشتر از زنان غيرسيگاري در معرض انسداد عروق پاها هستند اما از سوي ديگر ترك سيگار مي‌تواند اين خطر را كاهش دهد.

اين مطالعه كه در مجله سالانه‌هاي طب داخلي به چاپ رسيده حاكيست زنان سيگاري تا 17 برابر بيشتر در معرض ابتلا به اين عارضه عروقي قرار دارند. اين عارضه، بيماري عروق محيطي يا PAD ناميده مي‌شود.

طبق آمار رسمي آمريكا، حدود 8 ميليون نفر در اين كشور به بيماري PAD مبتلا هستند كه معمولا از تصلب شرائين ناشي مي‌شود. تصلب شرائين عارضه‌اي است كه در آن عروق سرخرگي سفت و باريك مي‌شوند و در نتيجه جريان خون به داخل پاها دشوار مي‌شود. مهمترين علامت اين عارضه ايجاد درد در ناحيه پاها و گرفتگي يا انقباض عضلات پاها در حين انجام فعاليت‌هاي عادي روزانه مثل راه‌ رفتن است. البته توجه به اين نكته ضروري است كه هر فردي كه اين دو علامت را دارد لزوما به بيماري PAD مبتلا نيست.

بنا بر اين گزارش، در بسياري از مطالعات قبلي رابطه بين كشيدن سيگار با بروز بيماري هاي قلبي به اثبات رسيده است اما تاكنون بررسي‌هاي كمتري روي ارتباط سيگار با بيماري PAD صورت گرفته است اما نكته مثبت در اين مطالعه آن است كه اگر زنان سيگاري در همين لحظه سيگار كشيدن را ترك كنند احتمال ابتلا به اين عارضه در آنها تا حد زيادي كاهش پيدا مي‌كند.

در اين مطالعه كه از سوي متخصصان بيمارستان دانشگاه باسل در سوئيس انجام گرفته تمام فاكتورهاي خطرزا و موثر در بروز PAD از جمله افزايش سن، چاقي و ديابت در نظر گرفته شدند و معلوم شد كه سيگار ارتباط بسيار قوي با بروز اين بيماري دارد.


نوشته شده در   شنبه 21 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode