ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 آذر 1404
شنبه 29 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 19 خرداد 1390     |     کد : 20725

شتاب‌ خيره‌كننده در «فرمول يك»

پيروزي سباستين فتل آلماني در 5 تورنمنت از 6 تورنمنت برگزار شده رقابت‌هاي امسال گراندپري اتومبيلراني، اين سوال منطقي را بر ذهن آورده است كه آيا كسي مي‌تواند عنوان قهرماني رقابت‌هاي امسال را از اين ژرمن آماده كه به‌رغم داشتن فقط 24 سال سن، بسيار پرتجربه و پخته عمل مي‌كند، بگيرد؟

جام جم آنلاين: پيروزي سباستين فتل آلماني در 5 تورنمنت از 6 تورنمنت برگزار شده رقابت‌هاي امسال گراندپري اتومبيلراني، اين سوال منطقي را بر ذهن آورده است كه آيا كسي مي‌تواند عنوان قهرماني رقابت‌هاي امسال را از اين ژرمن آماده كه به‌رغم داشتن فقط 24 سال سن، بسيار پرتجربه و پخته عمل مي‌كند، بگيرد؟
جنسن باتون، راننده انگليسي تيم بريتانيايي مك لارن سال 2009 با شروعي مشابه و فتح 6 تورنمنت از 8 مسابقه، آغاز فصل قهرماني‌اش را از همان نقطه تقريبا قطعي كرد و بارش را از همانجا بست و به نظر مي‌رسد كه فتل نيز در همان راه قرار داشته باشد. برتري عظيم امتيازي فتل بر رقبايش درصدر جدول در پايان هشتمين تورنمنت فصل كه در موناكو برگزار شد نيز چيزي جز اين را نمي‌گويد. در پايان اين رقابت كه پنجمين مقام اولي فتل را در 6 تورنمنت برگزار شده فصل دربرداشت، فتل از لوئيس هميلتون هم‌تيمي باتون در تيم مك لارن كه در جدول امتيازات فصل دوم است 58 امتياز پيش افتاد و مارك وبر هم‌تيمي استراليايي فتل در تيم ردبول كه در جايگاه سوم ايستاده، 64 امتياز كمتر از فتل اندوخته و باتون و فرناندو آلونسو كه آخرين راننده اسپانيايي تيم فراري است، به ترتيب 67 و 74 امتياز از فتل عقب هستند.

توام با كنايه

حتي رقباي نامدار فوق به رغم تمام پيشينه روشن‌شان در جبران اين‌گونه فاصله‌ها معترف هستند كه اين بار كار، بسيار سخت و شايد هم غيرممكن است. آلونسو كه سال پيش در زمان ثبت نخستين عنوان قهرماني جهان فتل تا پيش از تورنمنت پاياني فصل صدرنشين بود، با لحني توام با طعنه و كنايه مي‌گويد: «اگر بخواهيم در تورنمنت‌هاي وسط فصل و قبل از رسيدن به مقطع پاياني فتل را بگيريم بايد 3 تورنمنت را ببريم و فتل در اين رقابت‌ها هيچ امتيازي نگيرد و اين چيزي شبيه به غيرممكن است و بهتر است خيلي هم به آن فكر نكنيم.»

گراندپري اتومبيلراني موناكو در پيست خياباني شهر مونت كارلو، سند روشني از كيفيت كار ـ اين روزها فوق‌العاده ـ سباستين فتل بود. در روزي كه تعدادي از راننده‌هاي شاخص به دلايل مختلف نتوانستند رقابت را به پايان برسانند. راننده آلماني كه پيكار حاد و مهيجي با آلونسو و باتون داشت و در پايان رقابتي كه پيچ و تاب‌هاي بسياري خورد و سرنوشت هر لحظه چيزي متفاوت نشان مي‌داد، فتل باز هم فرمول موفقيت را بهتر و سريع‌تر از رقبايش يافت. فتل روزها بعد از آن مسابقه مي‌گويد: «اين مسابقه اتومبيلراني نبود بلكه چيزي شبيه به رولت روسي بود كه هر لحظه ممكن بود خشاب پر اسلحه روي شقيقه شما خالي شود. مسابقه هرلحظه شدت و حدت بيشتري مي‌يافت و سرعت راننده‌ها و شتاب‌كار فزون‌تر مي‌‌شد و فكر مي‌كنم حتي در پايان كار نيز نوك اسلحه شانس همين‌طور چرخ مي‌خورد و به سوي هر كسي حركت مي‌كرد. در چنين شرايط غيرمطمئني كه سرعت‌ها از كنترل و از حد محاسبه خارج و خيره‌كننده شده بود، تنها كاري كه از دستم برمي‌آمد، تعقيب سير حوادث بود. از حق نگذريم كه آلونسو و باتون حداقل 20 دور پابه‌پاي من وارد كردند و فشار روحي زيادي به من آوردند و گاه فاصله اتومبيل‌شان با خودروي من فقط چند سانتي‌متر بود.»

در نقطه مقابل

اما وصفي كه فتل از گراندپري موناكو به دست مي‌دهد، هماني است كه در مسابقات قبلي فصل نيز كم و بيش رويت شده بود و عجيب اين كه فتل فقط در چهارمين فصل حضورش در فرمول يك پختگي و تجربه بزرگان و ميانسالان را در برخورد با آن از خود بروز داده و آنچنان سنجيده عمل كرده كه ناظران را وادار به قياس وي با هموطن افسانه‌اي او ـ ميشاييل شوماخر ـ كرده است. با همان راننده‌اي كه هنوز با 7 قهرماني در فرمول يك ركورددار است و بعد از 3 سال بازنشستگي، بازگشت ناموفقي به صحنه اين رقابت‌ها داشته است.

وقتي فرناندو آلونسو در اواخر فصل پيش درخشيد و عقب‌ماندگي 40 امتيازي‌اش از فتل را جبران و حتي تورنمنت پاياني فصل را با 8 امتياز برتري بر رقيب آلماني آغاز كرد، خيلي‌ها به اين باور رسيدند كه قهرمان سال‌هاي 2005 و 2006 جهان به سطح كار همان روزهاي خود كه با پيراهن تيم رنو مي‌درخشيد بازگشته، اما رتبه دومي او در تورنمنت گراندپري موناكو بالاترين مقام حاصله وي در 6 تورنمنت برگزار شده فصل جاري بود و اين مهر تاييد تازه‌اي بر نزول درجات تيم ايتاليايي فراري در رقابتش با ردبول و مك‌لارن به حساب مي‌آيد كه حرف اول قسمت تيمي در
دو سه سال اخير بوده است.

اين در حالي است كه فتل حتي در زمينه كسب بهترين زمان در تست‌هاي قبل از مسابقه و در رقابت‌هاي زمان‌سنجي نيز در اين فصل، بي‌رقيب عمل كرده و در 6 تورنمنت قبلي در 5 نوبت صاحب رتبه پيشتازي (موسوم به Pole Position)‌ شده است.

دور از ذهن

تصور به هم ريختن موازنه فعلي قدرت و نزديك شدن افراد و تيم‌هايي ديگر به صدرنشيناني كه نامشان بيشتر آمد، قدري سخت و دور از ذهن نشان مي‌دهد و تورنمنت هفتم فصل در مونترال كانادا نيز بيشتر يك دنباله احتمالي بر اتفاقات 6 تورنمنت نخست جلوه مي‌كند. اگر لوئيس هميلتون را كه چندي پيش گراندپري چين را در شهر شانگهاي اين كشور فتح كرد، از محاسبات خود خارج كنيم، هيچ كس در اين فصل نتوانسته فتل را شكست بدهد و كم نيستند كساني كه معتقدند در آن روز نيز برخي ناملايمات خاص و اتفاقات غيرمنتظره، فتل را ناكام كرد.

فتل در عين مدبر و عاقل بودن از ريسك‌هاي عقلايي نيز ابا ندارد، مثل استفاده از تايرهاي نرم در پيست آهن‌آساي مونت كارلو كه باعث شد ستيز فولادي او با باتون و آلونسو مجهز به تاير‌هاي ضخيم‌تر تبديل به نبردي در زمينه تيزهوشي شود. فتل در گفتاري كه احتمالا آهنگ كار را تا پايان فصل گواهي مي‌دهد، مي‌گويد: «دائما رقباي بزرگ خود را زير نظر دارم. اسلحه‌هاي آنها پر است و بايد از مسير شليك‌شان دور شوم.»

مجال آزمون و خطا

فتل حتي از اين كه ويتالي پتروف، راننده روسي تيم رنو از حادثه تصادفش در پيست مونت كارلو با سلامتي نسبي فارغ شده و استخوان مچ پاي چپش نشكسته، ابراز خوشحالي كرده است. او مي‌داند در فصل طولاني پيش‌رو و در 11 تورنمنت باقيمانده فصل نيز بايد به هوش باشد تا براي دومين سال متوالي، قهرمان فرمول‌يك جهان شود و برتري و امتيازات زياد وي بر رقبايش اين خاصيت و پيامد را داشته كه امكان آزمون و خطا و مجال لغزش‌هاي حتي پرتعداد در رقابت‌هاي بعدي را هم براي او به وجود آورده و كار سايرين را براي رسيدن به وي دشوارتر كرده و نوك اسلحه رولت روسي را بيشتر به سمت رقباي وي برگردانده است!

منبع: سايت فرمول يك


نوشته شده در   پنجشنبه 19 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode