رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با بیان اینکه علامه طباطبایی افتخار شیعه و نقطه عطفی در تاریخ علمی دین و روحانیت بود، تصریح کرد: ایشان در فلسفه در قلهها قرار دارند و از جهات علمی حاشیه مهم و خوبی بر کفایه دارند و تعلیقات ایشان بر اسفار نیز بسیار ارزشمند است.
به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، امروز سیام آبانماه، در آیین ملی نکوداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در تبریز، با اشاره به ویژگیهای شخصیتی، اخلاقی و علمی علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، اظهار کرد: علامه یکی از شخصیتهای کمنظیر و منحصر به فرد در علوم مختلف و علیالخصوص در تفسیر قرآن است.
وی با بیان اینکه علامه طباطبایی افتخار شیعه و نقطه عطفی در تاریخ علمی دین و روحانیت بود، تصریح کرد: ایشان در فلسفه در قلهها قرار دارند و از جهات علمی حاشیه مهم و خوبی بر کفایه دارند و تعلیقات ایشان بر اسفار نیز بسیار ارزشمند است.
آیتالله فاضل لنکرانی ادامه داد: علامه طباطبایی تسلط و انسی ویژه با روایات داشت و به نظر میرسد ایشان قبل از آنکه با قرآن انس داشته باشد با روایات انس داشت اما عظمت و شاهکار علمی علامه و نوآوری ایشان را باید در «المیزان» جستجو کرد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه علامه طباطبایی تحول و دگرگونی عظیمی را در حوزه تفسیر قرآن به وجود آورد، اظهار کرد: ایشان در بعد تفسیر دارای برجستگیهای فراوانی است و این انس و تسلطی که بر مضامین قرآن داشت بی نظیر است و نظرعلامه این بود که باید قرآن را با خود قرآن تفسیر کرد.
وی ادامه داد: اگر میخواهیم روحانیت را به جهان معرفی کنیم باید به علامه طباطباییها و آیتالله خمینیها بنگریم و حقایقی از معارف دین را که ایشان به صحنه آوردهاند معرفی کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید به کسانی که دشمنی با دین دارند و روحانیت را مورد حمله قرار میدهند گفت که اگر علامه طباطبایی نبود امروز جهان و بشریت از این همه معارف که در المیزان موج میزند بیبهره میماند.
آیتالله فاضل لنکرانی تأکید کرد: علامه دروس حوزوی را دقیق خواند و طهارت نفس را به حد اعلاء رساند و اعتقاد عمیق به عصمت ائمه معصومین (ع) داشت.
وی با بیان اینکه هنوز قدر تفسیر المیزان آنچنان که باید شناخته نشده، خاطرنشان کرد: هنوز روی ابتکارات و نکات بدیع و جدیدی که علامه در این تفسیر آوردند کار اساسی و علمی نشده و حوزه های علمیه و مراکز علمی باید صدها سمینار برای استخراج این ابتکارات برگزار نمایند.
آیتالله فاضل لنکرانی قرآن را کتابی جامع برشمرد و گفت: علامه میفرمودند باید برای تفسیر قرآن به خود قرآن مراجعه کرد، ایشان با نور قرآن و ولایت و تقوا به این مرتبت رسیده است.