ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 3 آذر 1403
شنبه 3 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 آبان 1403     |     کد : 204936

صاحب تفسیر مشکاة تشریح کرد

مصادیق متعدد صله‌ رحم

محمدعلی انصاری گفت: هدف از صله رحم جویا شدن احوال و برقراری ارتباط و پیوند عاطفی با خویشاوندان است و این ارتباط از راه‌های گونا‌گونی چون کمک جانی، مالی، فکری، عاطفی و ترک آزار امکان‌پذیر است.

 محمدعلی انصاری گفت: هدف از صله رحم جویا شدن احوال و برقراری ارتباط و پیوند عاطفی با خویشاوندان است و این ارتباط از راه‌های گونا‌گونی چون کمک جانی، مالی، فکری، عاطفی و ترک آزار امکان‌پذیر است.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن در نشست مجازی که امروز ۲۲ آبان‌ماه، با موضوع «صله‌ رحم» برگزار شد، اظهار کرد: صله رحم، تنها به معنای رفت و آمد و دید و بازدید و تحمیل خرج و هزینه بر اقوام نیست. همان‌گونه که قطع رحم، تنها به ترکِ آمد و شد محدود نمی‌شود. هدف از صله رحم جویا شدن احوال و برقراری ارتباط و پیوند عاطفی با خویشاوندان است و این ارتباط از راه‌های گونا‌گونی چون کمک جانی، مالی، فکری، عاطفی و ترک آزار امکان‌پذیر است.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: هنگامی که جان یکی از بستگان انسان در خطر باشد، او باید تا پای جان بایستد و از خویشاوندِ خود، در چارچوب اسلام و معیارهای مکتبی، دفاع کند تا ضرر را از او دفع سازد. اگر میان بستگان انسان افراد نیازمند وجود دارند، رسیدگی مالی به ایشان لازم است. جایی نیز که یکی از بستگان انسان نیاز به راهنمایی دارد، آدمی نباید از کمک فکری به او دریغ ورزد. علاوه بر آن اگر فردی از خویشاوندان، نیازمند توجه و محبت باشد، وظیفه دیگران است که به او مهر بورزند و نیازش را برطرف سازند.

انصاری بیان کرد: از جمله سازوکارهایی که اسلام برای قوت روح بیمار پیشنهاد می‌دهد، عیادت از مریض است که باعث نشاط روحی او می‌شود. وقتی دیگران اطراف بیمار را می‌گیرند، او را حرمت می‌نهند و تکریم می‌کنند، از خاطرات مشترک خوش گذشته یاد می‌کنند، مهر و لطف‌های او در روزگار سلامتی‌اش را باز می‌گویند، از نقش او در زندگی و کار و امور اجتماعی سخن به میان می‌آورند، قوت و نشاط بسیاری در بیمار پدید می‌آید و این خودیابی و حس خوبی که به او دست می‌دهد، یاری‌اش می‌کند.

وی بیان کرد: این امور ادامه دارد تا اینکه بیمار احساس شکسته بالی‌اش از میان برود و باقدرت در برابر بیماری بایستد و اطرافیان و خانواده بیمار نیز از این رفتار و احترامی که به بیمارشان گذاشته شده، شخصیت پیدا می‌کنند. درحقیقت عیادت از بیمار هم برای او ثمربخش است و هم برای اطرافیان او و از همه مهم‌تر، برای خود انسان. آثار تکوینی حس خوب دیگران، به خود شخص عیادت‌کننده نیز منتقل می‌شود و روح او نشاط پیدا می‌کند.

صاحب تفسیر مشکاة گفت: علاوه بر آنچه گفته شد، یکی دیگر از بهترین روش‌های صله رحم، ترک آزار خویشاوندان است. بر این مبنا، پرهیز از غیبت، تهمت، زخم زبان و سرزنش آنان، دخالت نکردن در زندگی آن‌ها به عناوین مختلف، عیب‌جویی نکردن از آنان و... از بهترین مصادیق صله رحم است. بنابراین اگر کسی نمی‌تواند به بستگان خود کمک مالی کند، لااقل باید زمینه اذیت و آزار آنان را فراهم نکند.

انصاری افزود: خلاصه سخن این است که رسیدگی به اقوام و احوال‌پرسی از آنان، آن هم به قصد برطرف کردن نیازها و گشودنِ گره از مشکلات زندگی آن‌ها، مهم‌ترین هدف صله رحم است. برخی از مؤمنان، بارها توفیق تشرف به حج را پیدا می‌کنند و سالی چند بار به زیارت عتبات عالیات و دیگر مشاهد مشرفه نائل می‌شوند. اما گاهی می‌بینیم که در زندگی برخی از خویشاوندانشان، مشکلات مالی چشمگیری وجود دارد که با هزینه یکی از سفرهای زیارتی آنان برابری می‌کند. اینجاست که چشم‌پوشی از آن سفر زیارتی و اختصاص‌دادن هزینه آن به رفع نیاز خویشاوند گرفتار، ثواب و اجری چندین‌برابر را نصیب خویشاوند خیر می‌کند.


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 23 آبان 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode