ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 مهر 1403     |     کد : 204540

یت‌الله علیرضا اعرافی در جمع طلاب دارالسلام تهران:

ارزش نسل انقلابی امروز بالاتر از نسل انقلاب و دفاع مقدس است

مدیر حوزه‌های علمیه در مراسم عمامه‌گذاری و تکریم حافظان قرآن مدرسه علمیه دارالسلام گفت:

 مدیر حوزه‌های علمیه در مراسم عمامه‌گذاری و تکریم حافظان قرآن مدرسه علمیه دارالسلام گفت: شک نکنید امروز هم جوانان انقلابی ما مانند جوانان دوره دفاع مقدس هستند. ارزش جوانی که امروز دین خود را حفظ کرده و ارزش‌های اخلاقی را رعایت می‌کند، حتما از جوان دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بیشتر است.

آیت الله اعرافیبه گزارش خبرنگار ایکنا، ششمین دوره عمامه‌گذاری و تکریم حفاظ قرآن کریم مدرسه علمیه دارالسلام تهران روز گذشته، ۳۱ شهریور همزمان با سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ص) با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی طی سخنانی گفت: میلاد رسول خدا از بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ بشر به شمار می‌آید، در کتاب «اثبات‌الهداة» از کتب ارزشمند و میراث علمی ما، با سند معتبر داستانی که همه شنیده‌اید، گزارش شده است. بر اساس آنچه در این روایت معتبر آمده است، تولد این انسان کامل پژواکی در عالم تکوین و نظام خلقت و در سراسر عوالم غیب و شهود به جای گذاشت.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه وجود رسول خدا مظهر تمام اسماء و صفات الهی است، افزود: خداوند در دو مورد با همه اسماء و صفات خود تجلی کرده است. عالم، مظهر اسماء و صفات خدا و پشتوانه تمام مراتب هستی از عوامل غیب و عالم ملکوت تا این عالم مادی است. عالم مادی یعنی میلیاردها سال نوری از ستارگان و اجرام سماوی کهکشان‌ها و ...؛ تمام این مراتب هستی جلوه‌گاه قدرت و اسماء و صفات خداوند متعال است.

اعرافی تصریح کرد: هر جایی در هر تابلویی از تابلوهای بزرگ جهان خداوند با نامی و صفتی جلوه کرده و هنر خود را از منظر یک نام و صفت در این تابلوهای رنگارنگ نشان داده است. اما در دو جا با همه ظرفیت خود، با تمام اسماء حسنی و صفات علیا خود تجلی کرده است. یکی از این دو جایگاه در وجود نازنین مولود ربیع الاول حضرت خاتم الانبیا محمد مصطفی(ص) است. تمام مقامات غیبی در این آینه زلال انعکاس پیدا کرده است. وجود پیامبر به اعتدال کامل و به جامعیت کامل است و در هیچ جای عالم و در سراسر جهان و در میان همه موجودات و در سلسله تمام انبیا و اولیا الهی فقط در پیامبر خدا همه اسماء و صفات الهی جلوه کرده است.
گزارش تصویری عمامه‌گذاری و تکریم حفاظ قرآن مدرسه علمیه دارالسلام تهران

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه پیامبر خدا در قله هستی قرار گرفته است، گفت: «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» اگر عالم را به شکل منحنی ترسیم کنید، قله این منحنی در همه تاریخ و همه مراتب عالم، وجود نازنین پیامبر اعظم(ص) است. از جهان بی‌پایان پیامبر خدا اطلاعی نداریم، آنجا مظهر همه اسما و صفات بوده و همه حقایق عالم جمع است. تمام هستی در سایه‌سار این وجود نازنین قرار دارند. تمام فیوضات عالم ربوبی از مجرای پیامبر به عالم و جهان سرایت و انتشار پیدا می‌کند. در وجود پیامبر آن موجود نازنینی که امشب ما و شما به عشق او جمع شده‌ایم و نام و راه و یاد او ما را زیر این خیمه جمع کرده است، چنین وجود شریف و تامی قرار دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه قرآن دومین جایگاهی است که خداوند با همه علوم و دانش‌ها آنجا جلوه کرده است، گفت: این دو جا در قله منحنی عالم خلقت قرار گرفته است. یک بار خداوند خود را از لحاظ تکوینی در آیینه زلال پیامبر نشان داده است و جای دیگر هم تمام علوم و معارف الهی در قرآن تجلی کرده است. طبق روایات متعدد و معتبر تمام حقایق تدوین و تشریح در پیامبر و در قرآن جمع شده است. ما گوشه‌هایی از معارف انسان‌ساز و سعادت‌آفرین را از قرآن بهره می‌گیریم، اما پیامبر و ائمه اطهار(ع) تمام علوم و حقایق عالم را از قرآن می‌آموختند، ائمه هدی هم امتداد قرآن و خاندان پیامبر و نور واحد پیامبر هستند. قرآن و رسول خدا دو نسخه آسمانی دو صحیفه الهی و دو منشور خدایی هستند که بر همدیگر به طور کامل انطباق پیدا می‌کنند. در روایت آمده است که اگر بخواهید پیامبر را تفسیر کنید قرآن را بخوانید، قرآن، پیامبر مجسم و پیامبر قرآن مجسم است، این دو نسخه برابر هم هستند و در هر دو تمام ارزش‌های الهی و راه نجات بشر تجلی یافته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار کرد: این وجود با مقامات عالیه و با کمالاتی که در او جمع شده است، وقتی به دنیا می‌آید، با تولد او دنیا تکان داده می‌شود، طبق روایات معتبر موج تولد پیامبر اعظم جهان غیب و شهود و ملک و ملکوت را لرزاند. جهان می‌بایست آماده پذیرش عالی‌ترین موجود، زیباترین حقیقت هستی و عالی‌ترین چهره اخلاقی و معنوی و الهی شود. این تکان و موج دو نوع بود، یک موج، در عالم تکوین بود مانند اینکه دریاچه ساوه خشک شد، آتش آتشکده بعد از هزار سال که روشن بود به خاموشی گرایید، لرزه بر کنگره شاهان افتاد و بت‌ها فرو ریختند و جهان با طلوع خورشید پیامبر تکان خورد.

امام‌جمعه قم اظهار کرد: بالاتر از موج اول، تکانی بود که به فرهنگ و تمدن انسانیت وارد شد. در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه حضرت امیرالمومنان علی(ع) می‌فرماید: «والخاتم لما سبق أی لما تقدمه من النبوات» پیامبر گشاینده درهای بسته بود. حقایقی در عالم وجود داشت که با وجود پیامبر و با نزول آیات وحی بر رسول خدا، این حقایق به دست بشر رسید، چشم و قلب و دل و جان بشر تا قبل از درخشش انوار پیامبر به روی خیلی از حقایق بسته بود.

ارزش نسل انقلاب امروز بالاتر از نسل انقلاب و دفاع مقدس است

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه این حقایق ناب و این معارف بلند را به بشریت عرضه می‌کند، گفت: پیامبر خدا حقایقی را به بشر تقدیم و معارف بلندی در زمینه توحید، معاد، اخلاق، معنویت و عبادت به انسان ارمغان داشت که اگر او نبود هرگز بشر از این گنج بی‌پایان بهره‌مند نمی‌شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: رسول خدا بنیان یک تحول بزرگ را در عالم ریخت و با وجود بشر به قله رسید. همه آینده تاریخ امتداد رسالت رسول خداست، آینده عالم در سایه‌سار رسالت رسول خدا قرار خواهد گرفت. خاتم اوصیا(عج) این سلسله نورانی را به پایان خواهد رساند. ملت بزرگ ایران این شایستگی را از خود نشان داد و همراه و پیشگاه و پرچمدار این راه شد. کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر آیت‌الله شهید مطهری را بخوانید، بخش‌های دیگری از تاریخ ایران را ورق بزنید، ایرانیان هوشمند با عقل روشن و قلب‌های نورانی خود از اسلام استقبال کردند و معارف خاندن پیامبر را با روی باز پذیرفتند. ایران با سرعت دریچه ذهن و عقل خود را در برابر این پیام نور و این معارف بلند و این ارزش‌های متعالی گشود و پذیرای اسلام و معاف الهی شد و این افتخار ایران بود که در کنار دیگر برادران اسلامی در عالم پذیرای اسلام و تشیع شد.

وی با اشاره به اینکه بالاتر از استقبال ایرانیان از اسلام، این بود که ایرانیان پیشگام علوم و معارف اسلامی شدند، گفت: شما در تمام رشته‌های علوم اسلامی و معارف دین هرجا که سراغ بگیرید، حتی در میان اهل تسنن، می‌بینید که عالمان ایرانی و ستارگان درخشان ایران بزرگ وارد دنیای اسلام شده و از معارف قرآن استقبال کرده‌اند. در کلام، حدیث، تفسیر، فلسفه، فقه و اصول و در طیف وسیعی از علوم اسلامی، عالمان بزرگ و ستارگان درخشان و فرزانگان بزرگ از ایران تجلی کرده‌اند. این افتخار از آن ایران است.

اعرافی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سابقه هزار ساله حوزه‌های علمیه اشاره و اظهار کرد: در همان قرن دوم در ری و قم حوزه‌های بزرگی تأسیس و عالمان بزرگی پرورش یافتند. جالب این است که حوزه‌های عراق مانند بغداد و حله و نجف هم لبریز از عالمان بزرگ ایرانی بودند. ایرانیان هوشمند پذیرای اسلام و تشیع شدند و بعد هم پرچمداری این اسلام و تشیع را از آن خود کردند، این افتخار در شناسنامه فرهنگی شما در میراث تاریخی شما ثبت و ضبط شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه هویت ایران است و آثار عالمان بزرگ ما در همه علوم تا قبل از تأسیس دانشگاه‌ها در یک قرن اخیر در حوزه‌های مختلف تدریس می‌شد، گفت: آیت الله وحید خراسانی هر زمان در مراسم عمامه‌گذاری حضور می‌یابند می‌فرمایند عمامه‌ای که شما دارید به سر می‌گیرید نمادی بر سر شیخ مفیدها بوده است. شیخ مفید عالم بزرگی بود که وقتی در بغداد از دنیا رفت بیش از صد هزار شیعه و سنی در تشییع جنازه پیکر او حضور داشتند. این عمامه بر سر علامه حلی بوده که در عصر خود در کنار خواجه نصیر طوسی دستگاه مغول را تبدیل به یک دستگاه فرهنگی کرد. حقیقتاً علمای بزرگ ما سهامداران تمدن بشر بودند و موج این کار دنیای اسلام را تغییر داد.

ارزش نسل انقلاب امروز بالاتر از نسل انقلاب و دفاع مقدس است

به گزارش ایکنا، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در آیین عمامه‌گذاری طلاب مدرسه علمیه دارالسلام تهران تصریح کرد: چند اتفاق بزرگ در ۱۰۰ سال اخیر ایران رقم خورد که با پشتیبانی ملت ایران بود و به تبع این اتفاقات فصل جدیدی در علوم الهی شروع شد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم. اولین اتفاق توسعه مرزهای علوم اسلامی است، این اتفاق در دهه‌های اخیر به شکل چشمگیری در ایران آغاز شد و پیش رفت. امروز که در خدمت شما هستیم به برکت انقلاب اسلامی، امام بزرگوار و شهدای عالیقدر و به برکت حمایت ملت ایران از اسلام و حوزه‌های علمیه، فصل درخشانی از گسترش علوم اسلامی را شاهد هستیم.

وی افزود: امروز در حوزه‌های علمیه علوم عقلی و فلسفه الهی وجود دارد که با فلسفه‌های غربی برابری می‌کند و به پرسش‌های جدید امروز پاسخ می‌دهد. فلسفه اسلامی امروز شاخه‌های گوناگون پیدا کرده و تمام مکاتب و اندیشه‌های فلسفی غرب در حوزه قم و حوزه‌های علمیه دیگر مورد بررسی و نقد و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. امروز مرزهای فلسفه اسلامی رشد پیدا کرده است. همینطور در فقه، کلام، حدیث، تفسیر و در تمام علوم اسلامی هم میراث گذشته حفظ شده و هم دامنه‌های جدیدی به وجود آورده‌ایم، این افتخار برگ حوزه علمیه در ایران است.

اعرافی با اشاره به اینکه قدر حوزه‌های نجف و دیگر حوزه‌های بزرگ شیعه و اسلام را می‌دانیم، گفت: با این وجود در عصر جدید با هوش ایرانی و با حمایت ایران حوزه‌های علمیه توسعه دامنه‌داری در طیف وسیع علوم اسلامی پدید آورده است. ما در یکی از ده‌ها طرح تحولی حوزه در سال‌های اخیر درختواره رشته‌های علوم اسلامی را طراحی کرده‌ایم، این درختواره نشان می‌دهد علوم اسلامی تا چند صد رشته و گرایش توسعه پیدا کرده و این روند در حال پیشرفت است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور دومین اتفاق و دستاورد ۱۰۰ سال اخیر را توسعه مرزهای جغرافیای حوزه‌های علوم اسلامی و دانش‌های علوم اسلامی به ویژه بعد از انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: امروز که ما اینجا هستیم به برکت خون‌های پاک شهیدان و امام (ره) و به همت ملت رشید ایران به شکل بی‌سابقه‌ای در طول تاریخ، معارف اسلام و معارف خاندان پیامبر و علوم الهی و اسلامی در بیش از ۱۰۰ کشور عالم جای گرفته، بومی شده و ریشته دوانده است. ۶۰ سال قبل همه اینها محدود به حداکثر ۱۰ کشور بود، اما امروز بالغ بر ۱۰۰ کشور این معارف را دریافت کرده‌اند. عاملان دین با همین عمامه‌های رسول خدا آنجا شکل گرفته‌اند و از آفریقا، اروپا، امریکا و شرق آسیا تا قفقاز و مناطق دیگر ارزش‌های الهی انتشار پیدا کرده است.

اعرافی با اشاره به اینکه منظور ما از صدور اسلام و تشیع و صدور انقلاب هرگز اجبار و تحمیل و کارهای غیر صحیح نیست که ما عرضه کنیم و دنیا بپذیرد، گفت: می‌دانید چرا دور ما را حلقه زده‌اند؟ من این را با همه وجود در کشورهای گوناگون لمس کرده‌ام، اگر موانع نباشد همه عالم پذیرای حرف‌های نو ایران و اسلام و انقلاب اسلامی خواهد بود، اما چون تحمل این را ندارند، در غزه جنایات وحشیانه را انجام می‌دهند، تحریم‌های ظالمانه اعمال می‌کنند، تلاش می‌کنند تا نفوذ کنند. اگر موانع نباشد انوار اسلام و تشیع و انوار علوم اسلامی از حوزه‌های علمیه در همه عالم انعکاس و انتشار پیدا می‌کند، این راز ایستادگی در برابر ملت ایران است.

وی به تبیین سومین دستاورد و اتفاق یکصد سال اخیر حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: دستاورد سوم توسعه حوزه‌های علمیه در دهه‌های اخیر از لحاظ جنسیت است. همه بانوان بزرگ در مسیر خدیجه کبری(س)، فاطمه زهرا(س) و زینب کبری(س) بوده‌اند، اما در عصر ما حوزه خواهران تبدیل به نهاد عمیق و درخت تنومندی شده است که ده‌ها هزار دختر و بانوی عزیز در مکتب امام صادق(ع) و معارف الهی دانش دین اندوخته‌اند.

اعرافی چهارمین دستاورد و اتفاق در یکصد سال اخیر را توسعه مرزهای رسالت حوزه در عصر جدید برشمرد و بیان کرد: امام(ره) در قم تئوری و دکترین نظام اسلامی و نهضت اسلامی را عرضه کرد، ما نمی‌دانیم که ملت ایران با هدایت امام و با آن تئوری‌ها و نظریه‌های عمیقی که ایشان در قم پروراند و عرضه کرد چه اتفاقی در عالم رقم خورده است. ایران به واسطه این انقلاب از یک کشور تابع آمریکا و کشوری که هیچ عزت معنوی جهانی نداشت تبدیل به پرچمدار بزرگ و راهبر معنوی و الهی در جهان تبدیل شد. عالم خریدار این کالای ارزنده معارف الهی شدند، این رسالت‌های جدیدی بود که با همت ملت ایران در حوزه‌های علمیه پایه‌ریزی شد.

ارزش نسل انقلاب امروز بالاتر از نسل انقلاب و دفاع مقدس است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه نهضت اسلامی و نظام اسلامی و مقاومت اسلامی که امروز در عالم شکل گرفته است، به مجاهدت ملت ایران و علما و شهدا بزرگ ما پایه‌ریزی شد و در ازای آن امروز در برابر هجمه‌های سنگینی قرار داریم، گفت: ما امروز در دنیای نو و متحول و متطور قرار گرفته‌ایم، فناوری‌های نوین، فضای مجازی و تحولات بزرگ علمی دنیا را دگرگون کرده است. در کنار این چشم‌های مستکبرانِ عالم نمی‌تواند عظمت ایران و انقلاب اسلامی را ببیند، اینها با هم ترکیب شده و نسل ما را درگیر کرده است. ما با نسل بزرگی مواجه هستیم که مانند گذشته نمی‌توان آن را اداره، راهبری و تربیت کرد، خانواده‌های ما باید راهی نو انتخاب کنند. حوزه و دانشگاه ما باید قدم‌های بزرگ‌تری بردارد. آموزش و پروش باید مسیر جدیدی را آغاز کند تا بتوانیم این نسل امروز را در مسیر آرمان‌های بزرگ ثابت بداریم.

وی افزود: شک نکنید امروز هم جوانان انقلابی ما مانند جوانان دوره دفاع مقدس هستند، ارزش جوانی که امروز دین خود را حفظ کرده و ارزش‌های اخلاقی را رعایت می‌کند از جوان دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی حتماً بیشتر است. برای اینکه زمان دفاع مقدس موج انقلاب، سخن امام و فضای دفاع مقدس حاکم بود و آن چهره‌های عزیزی که تربیت شدند. اما اکنون عوامل مهاجم موانع بزرگی را بر سر راه جوانان گذاشته‌اند، رهزن‌هایی که جلوی پای فرزندان ما کمین کرده‌اند در آن دوران وجود نداشت. امام می‌فرماید آنهایی که در زمان غیبت ما می‌آیند و مومن به غیب هستند، ارزش‌شان از شما که با ما ارتباط دارید، بیشتر است. جوانان و نوجوانانی که در این تهاجم سنگین و لایه‌های پیچیده جنگ ترکیبی، حوزه و اسلام و قرآن را انتخاب کرده‌اند، ارزش‌شان از نسل‌های قبل بیشتر است.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به طلاب حاضر در این مراسم گفت: مسئولیت‌های امروز ما خیلی سنگین است، ما هنوز به تمام آنچه که جامعه و جوان و جهان معاصر به آن نیاز دارد، پاسخ نداده‌ایم. روزگاری پاسخ به اینها آسان‌تر بود چون میدان‌های وسیع به روی ما باز نشده بود، اما امروز از یک سو میدان‌های وسیعی گشوده شده و موانع بزرگی پدید آمده و از سوی دیگر ما باید تکان بخوریم و تبدیل به موج باشیم، هیجان و خروش داشته باشیم. دوستانی که امشب به زبان انگلیسی، روسی، آلمانی و اسپانیایی سخن گفتند بدانند گوش دنیا شنوای پیام اسلام و انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه این همه فشار به جمهوری اسلامی ایران برای این است که اگر رها کنند حریف نیستند، گفت: نه اینکه حریف قدرت و سلاح ما نباشند، اینها حریف منطق ما نیستند، ما منطق داریم، ما سخن وحی و الهی و آسمانی داریم و این سخن موج دارد. آمده‌اند از درون ما را تهی کنند و از هر سو فشار بیاورند تا ما کم بیاوریم، اما کور خوانده‌اند، عیار ملت ایران عیار بالایی است، استحکام و صلابت ملت ایران بالاست، سختی‌ها فراوان و فراز و فرود وجود دارد، اما به فضل خدا راه را گم نخواهد کرد.

اعرافی با اشاره به اینکه رسالت‌های حوزه سنگین‌تر از ادوار قبل است، گفت: گفت‌وگوی با جوان و نوجوان امروز مشکل‌تر و حساس‌تر از عصر قبل است، پاسخ به آن همه پرسش‌هایی که در حوزه‌های عقلی، حقوقی و نظامات اجتماعی پدیده آمده است، دشوارتر است و لذا باید خود را تکان دهیم.

وی در بخش پایانی بیان کرد: امیدواریم آغاز سال تحصیلی جدید پرفروغی باشد و ان‌شاالله ملت و نظام و انقلاب و رهبری ما در مسیر پیشبرد کشور موفق‌تر باشند و همه ما بتوانیم پرچم اسلام و معارف الهی را بیشتر به اهتزاز در بیاوریم و خداوند شر دشمنان و انقلاب اسلامی و به ویژه صهیونیست‌ها را کوتاه بفرماید.


نوشته شده در   دوشنبه 2 مهر 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode