ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 مرداد 1403     |     کد : 204234

ارتقای برنامه‌های قرآنی اربعین و استمرار طرح «زندگی با آیه‌ها»

دومین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی اجرای مرحله دوم طرح «زندگی با آیه‌ها» در ماه صفر و نیز بررسی چگونگی ارتقای برنامه‌های قرآنی پیاده‌روی اربعین برگزار شد.

 دومین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی اجرای مرحله دوم طرح «زندگی با آیه‌ها» در ماه صفر و نیز بررسی چگونگی ارتقای برنامه‌های قرآنی پیاده‌روی اربعین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی اجرای مرحله دوم طرح «زندگی با آیه‌ها» در ماه صفر و نیز بررسی چگونگی ارتقای برنامه‌های قرآنی پیاده‌روی اربعین با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگی قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از مدیران و اساتید قرآنی کشور امروز شنبه سیزدهم مردادماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

دستور جلسه اول این نشست اجرای مرحله دوم طرح «زندگی با آیه‌ها» و استمرار این نهضت بود که حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این خصوص گفت: گام اول نهضت ملی زندگی با آیه‌ها در ماه مبارک رمضان امسال شکل گرفت و ما هم‌پیمان شدیم که این کار مشترک و ویژه با همکاری و تعامل همه قرآنیان کشور به عنوان یک محور برای فعالیت‌های قرانی مد نظر قرار گیرد. لذا جلسات متعددی را پیش از ماه مبارک رمضان و بعد از آن برگزار کردیم و گفت‌وگوها و آسیب‌شناسی‌هایی صورت گرفت تا هم عملکرد خودمان را ارزیابی کرده باشیم و هم نسبت به استمرار این کار تمهید بشود و از نظرات کارشناسان استفاده شود.

ارتقای برنامه‌های قرآنی اربعین و استمرار طرح «زندگی با آیه‌ها»

وی افزود: قرار بود زندگی با آیه‌ها مانند محتوایی برای فعالیت‌های مختلف قرآنی باشد که در کشورمان صورت می‌گیرد، تبعاً به دلیل اینکه ما در ماه محرم و صفر هستیم و اربعین را پیش رو داریم و همینگونه که ماه مبارک رمضان قله‌ای برای فعالیت‌های قرآنی است، اربعین هم یک قله‌ای است که باید از آن استفاده کرد. مخصوصاً با رنگ‌و‌‌بویی که از سال گذشته به شکل ویژه‌تر در این عرصه پیدا کرد با هماهنگی بیشتر باید این برنامه‌ها را پیش ببریم، لذا بخش دوم این جلسه را در خصوص هم‌افزایی دستگاه‌های مردمی و حاکمیتی در خصوص اربعین خواهیم داشت.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اقدامات این سازمان در رابطه به طرح نهضت زندگی با آیه‌ها و مسابقات قرآن بسیج ذیل این طرح گفت: در رابطه با مسابقات قرآن بسیج بعد از اینکه مقام معظم رهبری فرمودند این مسابقات بین مساجد برگزار شود، باتوجه به ظرفیت بسیج در مساجد تصمیم گرفتیم تا در برگزاری مسابقات بین مساجد کمک کنیم.

وی افزود: باتوجه به اینکه قرار بود این مسابقات فراگیر شود و تجربه‌ای که در دبیرخانه زندگی با آیه‌ها به دست آمده بود، مقرر شد محتوایی که در این مسابقات استفاده می‌شود، محتوای نهضت زندگی با آیه‌ها باشد و ۱۰ آیه محوری این نهضت مورد استفاده قرار گرفت و چهار هزار و ۷۱۷ مسجد درگیر این مسابقات شد و در حال حاضر در مرحله ثبت نام هستیم.

رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: احساس می‌کنیم در این مسابقات باتوجه به حضور مردم و گستره مساجد، باید خلأی که در طرح اول زندگی با آیه‌ها بود جبران شود و به عدد حضور دو میلیون نفر در این مسابقات برسیم که مسابقات را به صورت حضوری برگزار کنند. ما آمادگی برگزاری این مسابقات را داریم. مسابقات در سی و یکمین دوره بین مساجد شروع می‌شود و این مساجد، میزبان مسابقات قرآن کریم بین مخاطبان همان منطقه خواهند بود.

لیمویی با اشاره به اینکه مرحه نهایی این مسابقات آذرماه امسال برگزار خواهد شد، اظهار کرد: دوره جدید مسابقات همچون سال قبل در سه بخش «فردی»، «خانوادگی» و «گروهی» برپا می‌شود. امیدواریم بتوانیم مسابقات در دو بخش خانوادگی و گروهی را از طریق شبکه‌های رسانه ملی پخش کنیم.

رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: رویکرد امسال این است که در پایان هر بخش از مسابقات از مربیان، مدیران قرآنی و قرآن‌آموزان مساجدی که قرآن‌آموز برتر داشته‌ باشند، تجلیل شود. امیدواریم در آخر و در مرحله ملی نیز بتوانیم از مساجد برتر کشور که قرآن‌آموزان برتری را تربیت کرده‌اند، تجلیل کنیم.

وی افزود: کمتر رقابت قرآنی وجود دارد که در آن رشته‌هایی خاص قرآن‌آموزان کمتر از هفت سال تعریف شده باشد اما در مسابقات بسیج این رشته‌ها برای کودکان تعریف شده است. در مسابقات بسیج عموم مردم و اقشار مختلف بسیج از بسیج پزشکی تا کارگری، دانش‌آموزی، دانشجویی و ... پای کار بوده‌اند، بر همین اساس و با توجه به عدد و رقم‌های قرآنی که این روزها میلیونی شده است ما نیز امیدوار هستیم بتوانیم بیش از یک و نیم میلیون مخاطب را در مسابقات داشته باشیم.

بعد از این سخنان حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: اگرچه این فضای تعامل و هم‌افزا در فضای قرآنی کشور به چشم می‌خورد، اما به نظر می‌رسد هنوز ما خیلی در بحث تعاملات نقص داریم. امروز در کشور چندین رویداد را به عنوان بزرگ‌ترین درحال برگزاری هستیم و این بزرگ‌ترین‌ها الزاماتی دارد و سؤال این است که آیا ما ملتزم به الزامات این موارد هستیم؟
ارتقای برنامه‌های قرآنی اربعین و استمرار طرح «زندگی با آیه‌ها»

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن و دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها به ارائه آماری از طرح نهضت ملی زندگی با آیه‌ها در بخش اول گفت: در ماه مبارک رمضان امسال بیش از ۱۰ میلیون نفر در ۳۶۰ مسابقه قرآنی ذیل طرح نهضت ملی زندگی با آیه‌ها شرکت کردند و حدود ۲ میلیون نفر در آزمون تجمیعی نیز شرکت کردند که مدرک گرفتند. همچنین تجربه تولیدات مکتوب و رسانه‌ای را در ماه مبارک رمضان به صورت ویژه از سوی اقشار مختلف جامعه داشتیم.
 
وی افزود: همچنین رویداد محفل قرآنی امام حسنی‌ها را در ورزشگاه آزادی داشتیم و ۱۳۰ هزار نفر به ورزشگاه آمدند و یک سرمایه ویژه‌ای کسب شد که قدم‌های ما را در ادامه طرح محکم‌تر کرد. لذا ارتقای عمومی زندگی به آیه‌ها مسئله اصلی ما قرار گرفت. بعد از آن تلاش کردیم تا با روزآمدکردن برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری کار‌ها این دو کلید واژه را در کار را پیش ببریم.

دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها ادامه داد:‌ در بحث پیگیری کار‌ها، عملیات‌های مناسبتی و جریان‌سازی مردمی را به عنوان سفیران آیه‌ها پیش بردیم و پروژه‌های متنوعی را ویژه دانش‌آموزان ارائه کردیم. همچنین برنامه مستمری را در فضای مجازی داشتیم که بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در این عرصه با آن همراه شدند.
 
تقی‌زاده در ادامه به برخی از برنامه‌های ماه محرم اشاره کرد و گفت: در این ماه تولیداتی در حوزه مکتوب، فعالیت میدانی، تولیدات رسانه‌ای و فضای مجازی داشتیم. در حوزه مکتوب کتاب عشق جهانی را در اختیار مبلغان و فعالان قرآنی هیئت‌ها گذاشتیم. در فضای مجازی نیز تولیدات بسیاری داشتیم و در کنار آن تولیدات رسانه‌ای گسترده‌ای هم در این موضوع تولید و ارائه شد.
 
رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه در مورد انتخاب آیات کاربردی مرحله دوم نهضت ملی زندگی با آیه‌ها گفت: مسئله ما این است که این آیات باید ویژگی‌های مختلفی داشته باشد به همین منظور ما ۱۲ تیم پژوهشی را در این خصوص فعال کردیم و به دنبال بررسی کمی و کیفی روایات رفتیم و نظرات دانشمندان در این عرصه جمع‌آوری شد. علاوه بر آن با بزرگان و صاحبنظران مشورت‌هایی صورت گرفت که مجموعه این‌‌ها ما را به ۴۰۰ آیه رساند و از این تعداد قرار شد ۱۱۴ آیه انتخاب شود.
 
وی با بیان اینکه در ادامه مقرر شد تا نظرات اساتید و جامعه قرآنی در مورد آیات نیز جمع‌آوری شود، گفت: پیشنهاد شد که یک فراخوان عمومی به فعالان قرآنی بدهیم تا نظرات سایر عزیزان را در این فضا جمع‌آوری کنیم و باتوجه محتوای جمع‌آوری شده یک مسیر چند ساله را در این عرصه مشخص کنیم.
 
در ادامه این نشست سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در طرح اول نهضت ملی زندگی با آیه‌ها گفت: نیرو‌های مسلح در مرحله اول زندگی با آیه‌ها، طرح درس‌هایی را به بیش از پنج هزار استاد قرآنی ارائه کرد تا برای بیش از ۲۰۰ هزار کادر این آموزش‌ها را ارائه دهند. همچنین بیش از ۹۰ هزار نفر در مسابقات ذیل این طرح شرکت کردند و بیش از دو میلیون نفر هم از این برنامه‌ها بهره‌مند شدند.
 
ولی یاراحمدی، فعال قرآنی کشور نیز در این نشست گفت: باتوجه به میزان رشد و استمرار یک پدیده و یک حرکت فرهنگی، ضرورت بازمهندسی، بازنگری و دقت در طراحی مجدد ابعاد آن خیلی بیشتر می‌شود و اگر بناست این کار یک تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد، باید به این نکات توجه کرد.
 
وی افزوذ: همه با هم باید یک کار قرارگاهی را در قالب ایده‌های مختلف انجام دهند و این اتفاق وقتی می‌افتد که ما به یک درد مشترک برسیم. تا وقتی الگوی کلان فعالیت‌های قرآنی ما کار‌های فعلی باشد، چگونه می‌توان توقع داشت دستگاه‌های میانی و رده‌های که با مردم در ارتباط هستند تلقی و نگاهشان را به سمت کار‌های اثرگذار فرد‌محور ببرند؟. این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر اینکه الگو‌ها از بالا تغییر کند.
 
سیدمحسن موسوی‌بلده، مدرس پیشکسوت قرآنی نیز در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه مساجد برای قرآن قرار داده شده‌اند، گفت: در کشور ما با کمال تأسف هیچ فرهنگی در این خصوص رشد نکرده است و از ائمه جماعت تا هیئت امنای مساجد نمی‌دانند همانطور که برای فعالیت‌های هنری در مساجد وقت و هزینه می‌گذارند باید در کنارش اجازه بدهند قرآن هم مطرح شود.
 
ارتقای برنامه‌های قرآنی اربعین و استمرار طرح «زندگی با آیه‌ها»
 
وی افزود: نکته بعدی این است که تمامی فعالیت‌هایی که برای فراگیری قرآن در مساجد برنامه‌ریزی می‌شود باید مردانه شود و فعالیت‌های قرآنی بانوان که جمع بیشتری از فعالان قرآنی کشور را به خود اختصاص می‌دهند ضمن مسجد به مؤسسات قرآنی هدایت شود. لذا ما باید مؤسسات قرآنی را برای حضور خانم‌ها تقویت کنیم و عمده فعالیت مساجد را برای آقایان برنامه‌ریزی کنیم و در ادامه بودجه‌ها، امکانات و طرح‌ها را به شکل جبرانی برای مؤسسات فعال کنیم.

مسئول قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین حسینی با بیان اینکه امسال برای دومین بار این موکب و حرکت قرآنی برپا خواهد شد، تصریح کرد: محل برپایی موکب در همان نقطه سال گذشته البته با گستره بالاتر و فعالیت‌های جدی‌تر خواهد بود. برنامه‌ها و محافل با حضور قاریان بین‌المللی از کشور‌های مختلف برپا خواهد شد و شاهد حضور عوامل و عزیزان برنامه تلویزیونی محفل نیز در موکب خواهیم بود.

شغلی گفت: محکومیت رژیم اشغالگر قدس و حمایت از مردم غزه را هم خواهیم داشت. ما فعالان قرآنی چه ایرانی و چه غیر آن در عرصه بین‌الملل قطعاً حمایت همه‌جانبه خود را در این عرصه نشان خواهیم داد و طبیعتاً با توجه به شعار امسال «کربلا؛ طریق‌الاقصی»، محوریت برنامه‌ها بحث غزه است. همچنین یک گروه از فعالان بین‌المللی قرآنی نیز در موکب و اطراف آن مستقر خواهند شد و با زائران عزیز غیر ایرانی و غیر عرب‌زبان و زائران کشور‌های اروپایی و آمریکایی درباره نامه و پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی، که درباره مظلومیت مردم غزه و توصیه به جوانان برای آشنا شدن با قرآن است، صحبت خواهند کرد.

مسئول قرارگاه مردمی قرآنی اربعین حسینی افزود: فعالیت دیگر اجرای طرح «سفیر آیه‌ها» و برپایی موکب‌های یک‌نفره قرآنی به تعداد ۱۱۱۴ نفر است. با توجه به میزان امکانات، پیگیر ختم کامل قرآن کریم در مواکب، مسیر پیاده‌روی و در محل‌های پذیرایی و حتی در اتوبوس‌ها و وسیله‌های حمل و نقل هستیم.

شغلی اظهار کرد: سفیران آیه‌ها در مسیر تردد زوار که امکان تلاوت قرآن باشد در قالب یک موکب یک‌نفره با مشخصات و علمی که بر دوش دارند و با هویتی که به نام سفیر آیه‌ها از خود نشان می‌دهند و همچنین با قرآن‌های صفحه‌ای که دارند، بحث ختم قرآن کریم را ترویج می‌دهند. این افراد از مجموعه‌های قرآنی و عموم مردم هستند که از قبل با ما ارتباط گرفته‌اند و تقاضا داشتند تا در این مسیر گام بردارند. هر کدام از این افراد می‌توانند با ده‌ها نفر از زائران سیدالشهدا(ع) ارتباط بگیرند.

مسئول قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین حسینی گفت: برنامه‌های دیگری هم برای آن‌ها براساس ظرفیت و استعدادشان طرح‌ریزی شده است که از جمله گسترش امر جلسات قرآن در مواکب است. یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین، پیگیری گسترش کمی و کیفی مواکب قرآنی در عراق است. موضوع بعدی که در فضای فراگیر اربعین چه در کشور ایران و چه عراق پیگیری خواهیم کرد، تلاوت سوره مبارکه فجر، معروف به سوره اباعبدالله الحسین(ع) است و پویش «فجر عاشقی» با محوریت این سوره راه‌اندازی شده است. از طریق این پویش مردم و فعالان قرآنی را دعوت می‌کنیم تا این سوره را تلاوت و ثواب آن را به امام حسین(ع) و شهدای کربلا تقدیم کنند.

در ادامه دستور دوم جلسه در خصوص فعالیت‌های اربعین ارائه شد که حجت‌الاسلام امین شغلی، مسئول قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین حسینی در این خصوص ضمن اشاره به برنامه‌های قرآنی این قرارگاه در اربعین امسال گفت: اولین اقدام مربوط به برپایی بزرگ‌ترین خیمه قرآنی در اربعین حسینی به نشانی عمود ۱۲۲۲ مسیر نجف به کربلا به مساحت ۱۱۱۴ مترمربع است. سال گذشته «بزرگ‌ترین خیمه قرآنی اربعین» برای اولین بار برپا شد و بازخورد‌های خوبی داشت. سال گذشته فعالیت‌های قرآنی متعددی ذیل خیمه قرآنی رقم خورد و مهم‌ترین آن‌ها مربوط به محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در برخی کشورهای غربی بود و رسانه‌های داخلی و جهانی بازتاب خوبی از این فعالیت‌های قرآنی داشتند.

برخی از مهم‌ترین نظرات و تأکیدات این جلسه که حول دو موضوع از سوی حضار ارئه شد، به شرح زیر است:

     جلسات تخصصی قرآنی با مؤسسات در مرحله دوم زندگی با آیه‌ها برگزار شود.
    موانعی که سر راه است باید جدی گرفته شود.
    ضعف‌ها، قوت‌ها و مشکلات طرح در مرحله اول شناسایی و آسیب‌شناسی شود.
    نشست‌‌های جداگانه‌ای با فعالان بین‌المللی برگزار شود تا بتوانیم در این بخش پیشرفت‌هایی را شاهد باشیم.
    آیا از همه ظرفیت‌های کمیسیون تبلیغ و ترویج و مسابقات در جهت ترویج زندگی با آیه‌ها استفاده شده است؟
    برای دهه مهدویت، آیاتی را ویژه این دهه انتخاب کنیم.
    مستند‌های سال گذشته در رابطه با موفقیت‌ها و ضعف‌ها ارائه نشد.

 


نوشته شده در   يکشنبه 14 مرداد 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode