تاکسی هوایی بدون خلبان شرکت ویسک(Wisk) تحت نظر شرکت بوئینگ در حال کار روی نسل ششم خودروهای پرنده خود است که وعده میدهد تا چهار مسافر و چمدانهایشان را در هر سفر جابجا کند.
به گزارش ایسنا، عصر خودروهای پرنده که زمانی مفهومی خیال انگیز محدود به دنیای پویانماییهای محبوب در دهه ۱۹۶۰ بودند، اکنون به واقعیت نزدیک شده است.
شرکت بوئینگ مستقر در ایالات متحده در خط مقدم تحقق این تخیل است و برنامههای بلندپروازانهای برای شروع حمل و نقل مسافران در اواخر دهه جاری میلادی دارد.
این شرکت امیدوار است که فناوری شرکت ویسک ایرو(Wisk Aero) به رفع مشکلات ترافیکی در ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ کمک کند.
پرواز تاکسی پرنده تا سال ۲۰۳۰
برایان یوتکو مدیرعامل شرکت ویسک ایرو اظهار داشت که این شرکت پیشبینی میکند که تاکسی هوایی بدون خلبان خود را در اواخر دهه جاری آماده به خدمت کند و این تاکسیها با دریافت مجوزهای لازم شروع به حمل مسافر کنند.
وی افزود: ما در حال حاضر در حال آزمایش و تولید قطعات این هواپیما هستیم و امیدواریم تا پایان سال جاری نمونه اولیه آن را به پرواز درآوریم.
یوتکو همچنین اطلاعاتی درباره برنامههای تاکسیهای پرنده در نمایشگاه هوایی فارنبرو(Farnborough) که از ۲۲ تا ۲۶ ژوئیه در بریتانیا برگزار میشود، فاش کرد.
با وجود ادعاهای بزرگ یوتکو، صنعت تاکسیهای پرنده با موانع فناورانه از جمله توسعه باتریهای قدرتمندتر برای قادر ساختن شرکتها به انجام چندین سفر با یک بار شارژ مواجه است.
آنها همچنین باید قانونگذاران و مردم را متقاعد کنند که این هواپیماها ایمن هستند، به خصوص تاکسیهای پرندهای که بدون خلبان و خودران نیز هستند.
نسل ششم پرندههای عمودپرواز
شرکت ویسک در حال حاضر روی هواپیمای نسل ششم خود کار میکند که قول داده تا چهار مسافر و چمدانهایشان را در هر سفر جابهجا کند.
پیچیدهترین تاکسی هوایی در جهان نسل ششم آنهاست که یکی از ایمنترین سیستمهای حمل و نقل مسافر در هوانوردی تجاری را با فناوری و نرمافزار خودران پیشرو در صنعت، نظارت انسانی بر هر سفر و طراحی کارآمد ترکیب میکند.
پرنده عمودپرواز(eVTOL) ویسک در هر شارژ دارای برد پرواز ۱۴۴ کیلومتری است و در مورد عملکردش نیز ادعا میشود که با سرعت ۱۲۰ گره (۲۲۲ کیلومتر در ساعت) در ارتفاع ۷۶۲ تا ۱۲۲۰ متری بالاتر از سطح دریا میتواند حرکت کند.
این تاکسی پرنده با طول بالهای ۱۵ متری دارای آرایش ۱۲ پایهای است که برای برخاستن از زمین طراحی شده است و ردیف جلوی پروانههای آن برای حرکت و پرواز افقی قابلیت کج شدن دارد.
همچنین بالها و پروانهها برای افزایش ایمنی و کاهش صدای داخل کابین در بالای کابین سرنشینان قرار گرفتهاند.
به گفته ویسک، این تاکسی پرنده برای پرواز خودران و مستقل با استفاده از «نرمافزار تصمیمگیری مبتنی بر منطق، مبتنی بر رویه» و مجموعهای از حسگرهای داخلی و قابلیتهای دوری از موانع طراحی شده است.
چشم به بازارهای آسیایی
شرکت بوئینگ علاوه بر پرواز در ایالات متحده، برنامههای بلندپروازانهای برای ورود به تجارت خودروهای پرنده در بازارهای آسیایی تا پایان دهه جاری دارد.
اگرچه بوئینگ در ایالات متحده مستقر است، اما این شرکت سالهاست فعالیتهای خود را در خارج از این کشور نیز گسترش داده است. به عنوان مثال دارای تأسیسات تحقیق و توسعه در خارج از ایالات متحده و در کشورهای استرالیا، کره جنوبی و هند است.
بوئینگ در حال حاضر در زمینه تولید هواپیماهای خود شریکهای بزرگی مانند شرکتهای بزرگ ژاپنی نظیر میتسوبیشی، کاوازاکی و سوبارو دارد که این شرکتها به آن در زمینه فناوریهای جدید مانند خودروهای الکتریکی و سلولهای سوختی نیز کمک میکنند.