ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 مرداد 1403     |     کد : 204146

عضو مجلس خبرگان:

حوزه علمیه باید فرهنگ غرب را در تمدن اسلامی استحاله کند

عضو مجلس خبرگان گفت: ما در حوزه علمیه باید از هم‌اکنون متناسب با مقیاس تمدن‌سازی که متصل به ظهور می‌شود برنامه‌ریزی و غرب را با تفقه خود در فرهنگ و تمدن اسلامی استحاله کنیم.

ایسنا/خراسان رضوی عضو مجلس خبرگان گفت: ما در حوزه علمیه باید از هم‌اکنون متناسب با مقیاس تمدن‌سازی که متصل به ظهور می‌شود برنامه‌ریزی و غرب را با تفقه خود در فرهنگ و تمدن اسلامی استحاله کنیم.

آیت‌الله هاشم حسینی‌بوشهری امروز اول مردادماه در افتتاحیه اولین مرحله طرح جهادگران تبیین که در سالن همایش‌های هتل امامت مشهد برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام محرم، اظهار کرد: باید بررسی شود که حوزه انقلابی چه الزامات و بایسته‌هایی دارد؛ جهاد تبیین لازم نیست الزاما در مورد مسائل برون‌حوزوی باشد، بلکه می‌تواند در مورد مسائل درون‌حوزوی نیز صورت گیرد.

وی با اشاره به پیشینه حوزه علمیه، افزود: حوزه علمیه شیعه همواره در طول تاریخ برای حفظ هویت، تمامیت، حریم و حدود دین در حال تلاش بوده است. بنابراین در این درگیری و مبارزه انقلابی در طول تاریخ، شیعه سعی کرده جامعه دین‌دار و مومنین را هدایت کند و به پیش ببرد و محور فعالیت‌هایش هم فقهای شیعه بوده‌اند. محوریت فقهای شیعه این ویژگی را دارد که حلقه اتصال جامعه و معصومین و همچنین حلقه اتصال بین امام و اداره جامعه هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فقهای شیعه سه کار مهم انجام می‌دهند، عنوان کرد: ابتدا باید مراقب باشند جامعه دینی با جامعه کفار آمیخته نشود؛ به گونه‌ای که جامعه کفار راه بر مومنین پیدا نکنند. فقهای شیعه باید بین جامعه دینی با جامعه کفار مرزبندی ایجاد کنند. متاسفانه امروز مرزها شکسته شده و رگه‌هایی از اختلاط جامعه کفار و مومنین می‌بینیم.

حسینی‌بوشهری با تاکید بر اینکه باید مراقبت باشیم جامعه دینی در مقابل جامعه کفر استحاله نشود، بیان کرد: نباید دینداری و اعتقادات مردم استحاله و صرفا در افکار آنان خلاصه شود. جامعه دینی یک جامعه دارای فرهنگ، مکتب روشن فکری، کلامی، اخلاقی و عرفانی است.

وی اضافه کرد: در بعد مسائل سیاسی نیز فقهای ما سعی کردند مرزبندی را حفظ کنند و به عنوان جامعه سیاسی تلاش کردند در جبهه دشمن استحاله نشوند. کار دومی که فقهای شیعه انجام می‌دادند، درگیری مستمر با جبهه‌ای که در صدد تغییر فرهنگ بوده است. لازم است همیشه در خط مقدم باشیم و گاهی مجتهد ما لباس سربازی بپوشد تا در مقابل تحدی بایستد و مقابله کند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: سومین کار حوزه انقلابی، نگه‌داشتن همیشه شیعه در صحنه بوده تا دچار آسایش بی‌جا نشود. فقها این کار را انجام می‌دادند تا جامعه مومن در میدان را به صحنه بیاورند. به تعبیر روشن‌تر، مردم را آماده‌باش قرار می‌دادند که اگر دشمن بخواهد رخنه‌ای کند، تمام نیروهای ما به صف ایستاده و آماده باشند.

حسینی‌بوشهری با بیان اینکه شکل مبارزه در عصر امروز تغییر یافته، گفت: در گذشته صحبتی از فضای مجازی نبوده است که مردم از طریق تلفن تمام پیام‌های دشمن را دریافت کنند. اکنون عرصه مبارزه خیلی پیشرفته‌تر از گذشته شده است. در عصری که ما زندگی می‌کنیم، مسئولیت ما خیلی بزرگتر است، گرچه به همان تناسب که امکانات دشمن بیشتر شده، امکانات ما هم نسبت به گذشته افزایش یافته و قابل مقایسه نیست. 

وی با بیان اینکه ما ولایت فقیه را این‌طور تفسیر می‌کردیم که ولایت مطلقه امام، ولایت مطلقه جهانی است، اظهار کرد: دشمن امروز در صدد این است که جامعه جهانی را منحصر به یک مکتب مادی کند. بزرگ‌ترین مانع تحقق این خواسته دشمن، نظام مقدس جمهوری اسلامی است. حوزه علمیه خاستگاه نظام است و متقابلا نظام نیز مطرح‌کننده حوزه در عرصه جهانی است. 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: انقلاب ۴۵ ساله ما در صدد است هویت دنیای اسلام را در مقابل غرب احیا کند. غبار و خاکستر را کنار می‌زنیم و چهره دنیای اسلام را به دنیای بشریت نشان می‌دهیم. حضرت امام و مقام رهبری یک پروسه‌ای را تبیین کردند که مرحله اول آن ایجاد یک دولت اسلامی، مرحله دوم ایجاد بیداری و در نهایت احیای معنوی در دنیای اسلام و بیداری در جهان است که به تعبیر امام، مقدمه‌ساز ظهور می‌شود. در دیدگاه امام، ولایت فقیه مطلق و موضوع ولایت مطلقه فقیه هم جامعه جهانی است. در منشور روحانیت آمده که کفار استراتژی حاکم بر جهان را معین می‌کنند، در حالیکه ماموریت فقیه این است که راهبری جهان را بر عهده گیرد.

حسینی‌بوشهری ادامه داد: طبق سخنان رهبری، غلبه بر دشمن ۵ مرحله دارد؛ ابتدا پیروزی انقلاب اسلامی بود که انجام شد. دوم تشکیل نظام اسلامی، سوم تشکیل دولت اسلامی، چهارم تشکیل جامعه اسلامی و نهایتا احیای تمدن اسلامی است. اگر توانستیم تمدن اسلامی را احیا کنیم، فضای تمدن اسلامی بر دنیای معاصر نفوذ می‌کند و غلبه فرهنگی علی‌رغم میل دشمن به نفع جامعه دین‌داران تحقق پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های این مسیر ناامید شدن در وسط میدان است، عنوان کرد: یک متفکر غربی می‌گوید فرهنگ اسلام قادر است تمام فرهنگ‌ها را حذف کند. انقلابی بودن در حوزه علمیه به این معناست که میدان درگیری را درک و احساس کنیم. مبارز می‌طلبم برای این میدان و این معنایش این است که رودررویی در جهان ایجاد شده است. تا دیروز جهان قطبی بود؛ یک قطب مارکسیست و کمونیست و قطب دیگر دنیای سرمایه‌داری، اما اکنون جهان دو قطب با یک قطب اسلام و قطب دیگر جهان غرب است. 

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: باید طرحی نو دراندازیم. باید خودمان را ارزیابی کنیم که ما با این جبهه که به وسعت جهان غرب است، چه کاری باید انجام دهیم معلوم است که ما روحانیون انتظاری که جامعه از ما داشته است را برآورده نکرده‌ایم. ما باید از هم‌اکنون متناسب با مقیاس تمدن‌سازی که متصل به ظهور می‌شود برنامه‌ریزی و غرب را با تفقه خود در فرهنگ و تمدن اسلامی استحاله کنیم. اگر ما درست برنامه‌ریزی کنیم، نسبت به غرب سزاوارتریم، زیرا باورهای ما با فطرت‌مان عجین است. ماموریت حوزه باید حول این محور قرار گیرد.

حسینی‌بوشهری اضافه کرد: برای اینکه فرهنگ غرب استحاله شود، باید متناسب با آن تسلیحات سخت‌افزار و نرم‌افزار در عرصه فرهنگی محیا کنیم. باید این فضارا درک و بر اساس آن حرکت کنیم. رهبری این درگیری را لمس کرده‌اند. حوزه علمیه باید انقلاب را در دنیا به گونه‌ای مطرح‌ کند که فرهنگ غرب استحاله شود. حوزه علمیه انقلابی، عالمی را پرورش می‌دهد که برخوردار از فضل علمی و اخلاقی است. حوزه‌ای است که عالم با تقوا، بصیر و روشن‌بین پرورش می‌دهد. حوزه اهل فکر و اندیشه، مسئولیت‌پذیر و زمان‌شناس و برخوردار از روحیه جذب لازم در مواجهه با نسل جوان است. حوزه انقلابی خودمحور نیست، دارای روحیه کار جمعی است. بجای اینکه یکدیگر را زیر سوال ببریم، مدیران و اساتید باید دورهم بنشینیم و چاره‌اندیشی کنیم. حوزه انقلابی حوزه صبور و شکیبا است. 

وی با اشاره به مهم‌ترین آفات حوزه علمیه انقلابی، ادامه داد: مهم‌ترین آسیب پیدایش روحیه یأس و ناامیدی است. دومین آسیب شتاب‌زدگی و سوم عدم تولید علم، اندیشه و دانش است. تولید علم که مورد نظر مقام رهبری است باید بیش از این اتفاق افتد. باید نقشه جامع برای کارهای انقلابی داشته باشیم‌.


نوشته شده در   سه شنبه 2 مرداد 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode