ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 خرداد 1390     |     کد : 20360

تشخيص زودهنگام بيماري ام‌ اس

مهندسان شيمي دانشگاه سانتا باربارا در تحقيقات آزمايشگاهي خود به يك شيوه جديد تصويربرداري نانوسكوپي دست‌يافته‌اند كه مي‌تواند به شناسايي و تشخيص زودهنگام بافت‌هاي آسيب‌شناختي كه از پيش‌سازهاي اسکلروز متعدد (ام‌اس) و بيماري‌هاي مشابه به شمار مي‌روند، كمك كند.

جام جم آنلاين: مهندسان شيمي دانشگاه سانتا باربارا در تحقيقات آزمايشگاهي خود به يك شيوه جديد تصويربرداري نانوسكوپي دست‌يافته‌اند كه مي‌تواند به شناسايي و تشخيص زودهنگام بافت‌هاي آسيب‌شناختي كه از پيش‌سازهاي اسکلروز متعدد (ام‌اس) و بيماري‌هاي مشابه به شمار مي‌روند، كمك كند.
به گزارش ايسنا، دانشمندان با دستيابي به اين شيوه نوين به بررسي غلاف ميلين پرداختند. اين ماده سفيد چربي اطراف برخي عصب‌ها را پوشانده و در بيماران ام‌اس در معرض خطر قرار مي‌گيرد.

غلاف ميلين گروهي از غشاهاي بيولوژيكي هستند كه تنها به اندازه دو مولكول ضخامت دارند. قسمت هاي مختلف سيستم عصبي مركزي بدن از جمله مغز با يكديگر از طريق انتقال تكانه‌هاي الكتريكي يا سيگنال در غلاف ميلين فيبري ارتباط برقرار مي‌كنند. اين غلاف در اينجا مانند كابل هاي الكتريكي يا خطوط انتقال عمل مي‌كند. بروز هرگونه نقصي در سازمان مولكولي يا ساختاري غشاهاي ميلين به كاهش راندمان انتقال منجر شده كه نتيجه آن اختلالات يا معلوليت‌هاي حسي يا حركتي و بيماريهاي عصبي مانند ام‌اس خواهد بود.

بيماري ام‌اس در سطوح ميكروسكوپي و ماكروسكوپي، بيماري ام‌اس مانند ضايعات يا واکوئول ها در ميلين ديده شده كه به تجزيه كامل غلاف ميلين منجر مي‌شود. محققان در اين پژوهش به تمركز بر تاثير اين بيماري در سطح مولكولي پرداختند كه به آن سطح نانويكوپي نيز مي‌گويند. اين امر مستلزم روشهاي تصوير سازي و بررسي خصوصيات بسيار حساس است.

دانشمندان در پژوهش خود به تصويربرداري فلورسانس و ديگر اندازه گيري‌ها از خوشه‌هاي ناهمگن مولكول هاي چربي كه احتمالا مسؤول شكل‌گيري ضايعات در ميلين هستند، پرداختند. آنها اين كار را با استفاده از الگوي لايه ‌هاي مولکولي در ترکيباتي كه به تقليد هر دو نوع غلاف ميلين سالم و آسيب‌ديده پرداخته بود، استفاده كردند.

آنها در تحقيقات خود متوجه تفاوت هايي در ظاهر، اندازه و حساسيت به فشار در ميان حوزه‌هاي تك‌لايه‌هاي سالم و آسيب ‌ديده شدند. اين محققان در گام بعدي يك الگوي نظري در شرايط خاص خواص مولکولي ساختند كه به نظر در مشاهدات آنها از لحاظ کمي مورد محاسبه قرار مي‌گيرد.

اين يافته‌ها راه را براي شيوه‌هاي جديد تجربي براي شناسايي، تشخيص و درمان احتمالي بافت هاي آسيب شناختي هموار خواهند كرد.


نوشته شده در   سه شنبه 10 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode