ایسنا/آذربایجان شرقی یک کارشناس مذهبی هدف از بعثت پیامبر(ص) را در دو وجه نفی معبودهای باطل و عوامل سقوط و پیمودن راه های تکامل دانست.
حجت الاسلام و المسلمین یونس حقی کارشناس مسائل دینی و مذهبی نیز ضمن اشاره به مضمون شعری (ستارهای بدرخشید و ماهِ مجلس شد، دل رمیدهٔ ما را رفیق و مونس شد) بعثت را برانگیختن پیامبر از جانب خداوند عنوان کرد و به ایسنا گفت: به اجماع علمای شیعه سال چهلم عام الفیل و در روز بیستوهفتم ماه مبارک رجب، خداوند حضرت محمد(ص) را برای پیامبری برگزید که اسم مکان بعثت، مبعث است.
وی هدف از بعثت پیامبر را در دو وجه نفی معبودهای باطل و عوامل سقوط و پیمودن راه های تکامل قلمداد کرد و گفت: با توجه به آیات و روایت های متعدد، وجود پیامبر در بین امت موجب رفع اختلاف، اتمام حجت خداوند با پیامبر اسلام(ص)، قیام به عدالت، توجه به ارزش های اخلاقی، آزادی انسان ها از زیر یوغ طاغوت، آزادی و آزادگی، هدایت مردم تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر، علم، حکمت و حکما بودن از اهداف بعثت پیامبر اسلام(ص) است.
در همین راستا حجتالاسلام والمسلمین محمد حسن نستوهی، کارشناس مذهبی در گفتوگو با ایسنا به جریان بعثت پیامبر اشاره کرد و گفت: مبعث روزی است که حضرت محمد(ص) در ۲۷ رجب ۱۳ سال قبل از هجرت ( یعنی زمانی که پیامبر (ص) در مکه بودند و هنوز به مدینه نرفته بودند) در مکه و در غار حرا برای پیامبری مردم انتخاب شدند. حضرت محمد(ص) آخرین پیامبری بود که در ۴۰ سالگی به پیامبری مبعوث شد.
وی به شخصیت با عظمت پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و افزود: شخصیت پیامبر مهربانی محمد مصطفی (ص) از چندین وجه تشکیل شده، از پاکدستی و امانتداری تا حکومت داری آن وجود پر نور که دوست و دشمن را وادار به اعتراف کرده است و در این راستا نیز از ویژگی های قابل توجه پیامبر اکرم(ص) التزام عملی گفتاری، یکسان بودن گفتار و کردار آن شخصیت عظیم است.
وی ادامه داد: اگر فردی می خواهد پیامبر اکرم(ص) را الگوی خود قرار دهد که سه ویژگی ذکر شده در قرآن را باید دارا باشد. اولین ویژگی امید به خدا و این خداباوری در همه حالات و سکنات خودش را نشان دهد، دومین ویژگی باید به معاد و قیامت اعتقاد داشته باشیم و سومین ویژگی ذکر فراوان نام و یاد خداوند است.
حجتالاسلام والمسلمین نستوهی به وجه تمایز پیامبر اسلام(ص) با دیگر انبیای الهی اشاره کرد و افزود: یکی از تمایزات اصلی حضرت محمد(ص) با دیگر پیامبران خاتم بودن ایشان است. خاتم در معنای مُهر به عبارتی دیگر یعنی سیری که شروع شد، به پایان رسید و مُهر گردید. خاتم بودن هم با قرآن کریم اثبات می شود بطوریکه هم گذشته و هم آینده تاریخ در قرآن آمده و در آن داوری قطعی شده است. همانطور هم که میدانیم قرآن از زبان شخصیتی جاری شده است که امی بوده و قرآن کریم یکی از اعجاز پیامبر اکرم است.
وی تصریح کرد: تمایز اسلام با دیگر ادیان الهی جهانی بودن آن است و این یعنی دین اسلام واحد و مخصوص یک قوم و منطقه خاصی نیست. هم چنین در هیچ یک از کتب ادیان الهی ما نمیبینیم که به صراحت انسان و جن را دعوت به تعدی (دعوت به مبارزه) کرده باشند و در این راستا نیز از دیگر ویژگی های اسلام متحد و اجتماعی بار آوردن امت و تعلیمات ساده و منحصر به فرد آن برای زندگی دنیوی و اخروی انسان است.
وی به اعمال و فضیلت های روز مبعث اشاره کرد و گفت: اعمال روز مبعث عبارتند از غسل، روزه و صلوات بسیار که نوعی عرض ارادت به ساحت مقدس پیغمبر اکرم(ص) است. هم چنین نمازی از امام محمد باقر (ع) و دعایی از جناب سید بن طاووس آمده که خاندن آن مستحب است.