استاد حوزه و دانشگاه گفت: دین و دینداری با انقلاب اسلامی ایران در دنیا آبرو پیدا کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی مصباح یزدی در نشست تبیین اندیشههای علامه مصباح یزدی در اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی فعالان این عرصه را سرداران جهاد تبیین عنوان و اظهار داشت: آنچه از سیره عملی و منظومه سخنان آیت الله مصباح بر میآید این است که تکیه و توجه بر اولویتها از مهمترین موضوعات به ویژه در حوزه تبیین و تبلیغ است.
وی ادامه داد: گاهی با تعدد وظایف روبرو هستیم و برخی وظایف به صورت همزمان بر عهده جهادگران تبلیغ است و انجام همزمان و پاسخگویی به آنها بنابه دلایلی چون کمبود نیرو، شرایط خاص اجتماعی و شیطنتها و تبلیغات دشمن غیرممکن است و باید بین این وظایف انتخاب و اولویت بندی کنیم.
فرزند آیت الله مصباح خاطرنشان شد: ایشان روی مبنایی بودن یک موضوع به عنوان یک اولویت در حل مسائل تاکید داشتند چرا که اگر گره ذهنی مخاطب در خصوص موضوعات اساسی و مبنایی باز شود، به گشوده شدن سایر گرهها نیز کمک شایانی خواهد شد و به گفته مقام معظم رهبری، آیت الله مصباح مسائل را اصلی و فرعی میکرد تا با پرداختن به جزئیات و فروعات از مسائل اصلی باز نماند و ابتدا مسائل مبنایی را حل کند.
وی دوران اصلاحات را دوره سونامی در خصوص کارایی دین در حوزههای فردی، اجتماعی و سیاسی دانسته و گفت: با شبهات مطرح شده در این دوران به نوعی اصل حکومت دینی مورد سوال قرار گرفت و آیت الله مصباح به گفته رهبری برای مقابله با این شبیخون به سراغ مبانی اسلامی رفتند و گفتند اگر به این سوال که اصلاً دین به چه دردی میخورد، پاسخ داده نشود، پرداختن به رابطه دین و سیاست و یا رابطه دین و موضوعات اجتماعی و فردی بی اثر خواهد بود.
حجت الاسلام مصباح: اظهار داشت: بر همین اساس در بحبوحه چنین هجمههایی طرح آموزش مبانی اسلامی را اجرا کردند و به سمت مباحث خودشناسی و خداشناسی رفتند و معتقد بودند بر خلاف مکاتب غربی اگر تبیین کنیم که بشر بر اساس هدف مشخصی از همان ابتدا خلق شده تا به خدا نزدیک تر شود و همه دنیای آفرینش برای رسیدن به این هدف قائی و یافتن راه به سمت حقیقت ابدی هستند، تمام این هجمهها و شبهات بی اثر خواهند شد و بر همین اساس حاکم و حکومت اسلامی نیز برای رفع موانع رسیدن انسان به کمال الهی بر روی کار می آیند و نه صرف تعصب و سنتهای بشری.
وی ادامه داد: آیت الله مصباح در گشودن گرههای ذهنی بر لزوم پرداختن به مبانی فکری تاکید داشتند و معتقد بودند بدون ارجاع به مبانی و معانی اساسی حل این گرهها ممکن نیست و در این بین بحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی یکی از مهمترین گرههای فکری حال حاضر است.
این استاد حوزه علوم انسانی تصریح کرد: باید دقت داشت که پس از رنسانس و آغاز دوران روشنفکری غربی در واقع دین و ارزشهای مذهبی با عقل بشری جایگزین و از عرصه حکمرانی رانده شدند چرا که غربیها معتقد بودند دین و مذهب به بشر القا شده و او را مانند بچهای فرض کرده بود که نیازمند به راهبری دارد اما پس از رنسانس این نظریه مطرح شد که بشر بالغ است و خود میتواند مسیر خود را بیابد و این مبنای تفکر غربی است که متأسفانه حتی در ممالک اسلامی نیز نفوذ کرده و از طریق سیستمهای آموزشی تقلیدی از غرب در حال تزریق به نسلهای جوان و نوجوان است.
وی افزود: در شرایط کنونی که هر مسأله پیچیدهای را با فرمولهای محاسباتی و ریاضی پاسخ میگویند و علوم انسانی محل ارجاع چندانی نیستند، جوان ما می پرسد در چنین دنیایی این چه منطقی است که با سخنان ساده فلان پیامبر یا فلان معصوم این گرههای ذهنی را باز کنیم و برای نمونه می پرسد چه توجیهی دارد ولی فقیه به عنوان یک اسلام شناس باید در رأس امور باشد و تصور جوان امروزی از دین بر اساس رابطه شخصی و فردی انسان و خداست و ربطی به امور سیاسی چون برقراری ارتباط بین ایران و آمریکا ندارد.
حجت الاسلام مصباح تاکید کرد: اگر بخواهیم برای چنین نسلی دلیل قرار گرفتن بالاترین مرجع دینی را در رأس امور توضیح دهیم، باید دین را به صورت مبنایی برایشان تشریح کنیم که دین برنامهای است که خداوند برای زندگی سعادتمند بشر در همه ابعاد چیده و به سعادت ابدی و حقیقی انسان ارتباط دارد و در تبیین چگونگی تنظیم روابط و زندگی اجتماعی برای رسیدن به سعادت الهی نیز باید و نبایدهای دینی چنین روابطی باید به صورت مبنایی تبیین شود.
لزوم پرداختن به مبانی فکری تاکید داشتند و معتقد بودند بدون ارجاع به مبانی و معانی اساسی حل این گرهها ممکن نیست و در این بین بحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی یکی از مهمترین گرههای فکری حال حاضر است.
این استاد حوزه علوم انسانی تصریح کرد: باید دقت داشت که پس از رنسانس و آغاز دوران روشنفکری غربی در واقع دین و ارزشهای مذهبی با عقل بشری جایگزین و از عرصه حکمرانی رانده شدند چرا که غربیها معتقد بودند دین و مذهب به بشر القا شده و او را مانند بچهای فرض کرده بود که نیازمند به راهبری دارد اما پس از رنسانس این نظریه مطرح شد که بشر بالغ است و خود میتواند مسیر خود را بیابد و این مبنای تفکر غربی است که متأسفانه حتی در ممالک اسلامی نیز نفوذ کرده و از طریق سیستمهای آموزشی تقلیدی از غرب در حال تزریق به نسلهای جوان و نوجوان است.
وی افزود: در شرایط کنونی که هر مسأله پیچیدهای را با فرمولهای محاسباتی و ریاضی پاسخ میگویند و علوم انسانی محل ارجاع چندانی نیستند، جوان ما می پرسد در چنین دنیایی این چه منطقی است که با سخنان ساده فلان پیامبر یا فلان معصوم این گرههای ذهنی را باز کنیم و برای نمونه می پرسد چه توجیهی دارد ولی فقیه به عنوان یک اسلام شناس باید در رأس امور باشد و تصور جوان امروزی از دین بر اساس رابطه شخصی و فردی انسان و خداست و ربطی به امور سیاسی چون برقراری ارتباط بین ایران و آمریکا ندارد.
حجت الاسلام مصباح تاکید کرد: اگر بخواهیم برای چنین نسلی دلیل قرار گرفتن بالاترین مرجع دینی را در رأس امور توضیح دهیم، باید دین را به صورت مبنایی برایشان تشریح کنیم که دین برنامهای است که خداوند برای زندگی سعادتمند بشر در همه ابعاد چیده و به سعادت ابدی و حقیقی انسان ارتباط دارد و در تبیین چگونگی تنظیم روابط و زندگی اجتماعی برای رسیدن به سعادت الهی نیز باید و نبایدهای دینی چنین روابطی باید به صورت مبنایی تبیین شود.
وی با اشاره به اهمیت انتخابات اسفند امسال گفت: به نظر میرسد یکی از مهمترین چالشهای جریانها و احزاب در آوردگاه انتخاب پیش رو، تعیین معیارهای اصلحیت برای نفرات شرکت کننده است و یکی از این معیارها این است که آیا اسلام در این چهار دهه پس از انقلاب به طور واقعی تبیین و بکار گرفته شده یا خیر
فرزند آیت الله مصباح ادامه داد: در این اواخر یکی از دو جریان سیاسی اصلی کشور مدام بر این طبل می کوبد که بدلیل ناکارآمدی تفکر مبتنی بر مفاهیم انقلابی و اسلامی شاهد مشکلات فعلی هستیم و اگر دین و علمای دینی در مسائل اجتماعی دخالت نمیکردند، افرادی چون تکنوکرات ها بهتر میتوانستند جامعه را اداره کنند و به همین خاطر باید صحنه برای چنین تفکری از سوی جامعه دینی خالی شود.
وی اظهار داشت: این خطی است که به وضوح در حال پیگیری است و بر روی مشکلات معیشتی و اقتصادی برای موفقیت در این مسیر نیز حساب ویژه ای باز کردهاند که در پاسخ به این شبهه ابتدا باید هدف حکومت اسلامی و مسیر رسیدن به این هدف تبیین شود.
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان شد: اتفاقاً اینکه شاهد برخی انحرافات از مبانی انقلاب اسلامی هستیم در نتیجه همان آموزشهای است که براساس مکاتب غربی در کشور ارائه شدهاند چرا که هدف انقلاب تنها ساخت چند کیلومتر راه و یا صرفاً تأمین نیازهای مادی نبوده و اینها تنها مقدماتی هستند که باید در مسیر رسیدن به اولویتهای مبتنی بر جهان بینی و اندیشه اسلامی بکار گرفته شوند و این باید پایه و اساس فعالیتهای حوزه تبلیغ و تبیین باشد.
وی افزود: البته در این مسیر اهداف دیگری هم قابل تعمیم است که مسئولان باید برای تحقق آنها تلاش کنند اما هدف انقلاب ما احیای اسلام ناب محمدی بوده و اگر در این مسیر کوتاهی شده باید با انتخاب افراد متعهدتر آن را جبران کنیم و اگر هم پیشرفتی حاصل شده، باید ادامه مسیر را نیز بر اساس همین تفکر بسنجیم و برنامه ریزی کنیم.
فرزند آیت الله مصباح با تاکید بر اینکه گفتمان دین الهی پس از انقلاب اسلامی پویاتر و زندهتر شده، گفت: این موضوع مورد تأیید غربیان نیز است و بسیاری از اندیشمندان و علمای این جریان تصریح کردهاند که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیش از ۳۰۰ سال نظریه پردازیهای علمی و فلسفی در دانشگاههای غرب برای اثبات انقضای نقش آفرینی دین در زندگی مدرن را نقش بر آب شد و خط بطلانی بر عدم نقش آفرینی دین در حکومت کشید.
وی اضافه کرد: با این اتفاق عظیم ثابت شد که دین حتی در دوران پست مدرن بهتر از عقل بشری میتواند در حکومت نقش آفرینی کند و پس از انقلاب اسلامی موضوع فتوح قلوب و اذهان عمومی توسط اسلام به کابوس اندیشمندان غربی و نظریه پردازان غربی تبدیل شده و حتی بسیاری از مسیحیان و پیروان دیگر ادیان نیز میگویند دین و دینداری با انقلاب ایران در دنیا آبرو پیدا کرد و مایی که نمیتوانستیم بگوییم مسیحی و دین دار هستیم، اکنون با افتخار این را عنوان میکنیم.
حجت الاسلام مصباح گفت: تبیین این واقعیت یکی از محورهای فعالیتهای حوزه تبلیغی است و برای نمونه در خصوص مشکلات اقتصادی باید این موضوع را تشریح کنیم که از ابتدای انقلاب اسلامی حوزه اقتصاد و سیاست گذاریهای این حوزه در دست افراد و جریانهای بوده که دل بسته و وابسته به مکاتب و نظریههای اقتصادی غربی بودهاند و این دلیل وضعیت امروز اقتصادی و معیشتی کشور است والا به گفته مقام معظم رهبری هر جا تفکر و نیروهای دینی و انقلابی پای کار بودهاند، نتیجه مطلوب نیز حاصل شده است.