ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 10 مهر 1403
سه شنبه 10 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 13 شهريور 1402     |     کد : 201768

جدایی آمریکا از اروپا و فروپاشی ناتو به‌ خاطر اوکراین

اروپا و آمریکا در آستانه سرنوشت‌سازترین جدایی و گسست در روابط چند دهه‌ای خود قرار دارند. ائتلاف نظامی ناتو که سال ۱۹۴۹ شکل گرفت...

اروپا و آمریکا در آستانه سرنوشت‌سازترین جدایی و گسست در روابط چند دهه‌ای خود قرار دارند. ائتلاف نظامی ناتو که سال ۱۹۴۹ شکل گرفت و در ابتدا بین آمریکا، کانادا و ۱۰ کشور دیگر در غرب اروپا بود، تقریبا در سراسر اروپا گسترش یافته اما این ائتلاف ممکن است تا سال ۲۰۲۵ فروبپاشد.

به گزارش ایسنا، «فیلیپس پایسون اوبرین» نویسنده، مورخ و محقق آمریکایی در تحلیلی برای نشریه «آتلانتیک» نوشت: دلیل این فروپاشی تفاوت عمیق در دیدگاه میان حزب جمهوری‌خواه آمریکا که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور رهبری می‌شود و نگرانی‌های امنیتی موجود در بیشتر اروپاست. عامل شتاب‌بخش برای این فروپاشی، جنگ در اوکراین است. هنگامی که جناح مسلط در یکی از دو حزب سیاسی اصلی آمریکا نمی‌تواند کمک به یک کشور جهت مقابله با روسیه را درک کند، این مسئله خود نشان می‌دهد که مرکز طیف سیاسی به گونه‌ای تغییر کرده که آمریکا نمی‌تواند متحد چندان قابل‌اعتمادی برای اروپا باشد."

این مورخ آمریکایی در ادامه با اشاره به آخرین مناظره جمهوری‌خواهان می‌گوید: گزارش‌ها و رویدادهای چند هفته اخیر حاکی از حمایت ترامپ از روسیه و عقاید ضدناتویی او بوده و در حال حاضر سوءظن نسبت به مشارکت آمریکا در حمایت از اوکراین به یک اجماعی در قلب این حزب پوپولیست بدل شده است. طی آخرین مناظره‌ جمهوری‌خواهان، «ران دی‌سانتیس» فرماندار ایالت فلوریدا و «ویوک راماسوامی» تاجر و کاندیدای هندی‌تبار هر دو علیه حمایت‌های بیشتر برای اوکراین اظهار نظر کردند. دی‌سانتیس وعده داد که به جای این کمک‌ها، تمرکز خود را به سمت اعزام سربازان به مرز آمریکا-مکزیک سوق خواهد داد و راماسوامی ضمن اینکه وضعیت کنونی را «فاجعه‌آمیز» خواند، گفت که توقف فوری و کامل حمایت آمریکا از اوکراین را خواستار خواهد شد. دونالد ترامپ که در این مناظره شرکت نکرده بود، پیشتر منافع آمریکا در پیروزی اوکراین را کم‌اهمیت شمرده و به نظر می‌رسد خواستار الحاق سرزمین‌های اوکراینی به روسیه باشد.

آتلانتیک می‌نویسد، یک مسئله دیگر «بنیاد هریتج»، اندیشکده محافظه‌کار برجسته آمریکایی است که زمان ریاست رونالد ریگان، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نقش ویژه‌ای در جریان‌های سیاسی و سیاست‌های مربوط به جمهوری‌خواهان ایفا کرده است. پیش از عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، این اندیشکده طرفدار عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی ناتو بود اما اخیرا مقامات آن خواستار توقف کمک‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین شده‌ و تاکید کرده‌اند که این کمک‌ها تا زمانی که دولت بایدن برنامه‌ای برای خاتمه جنگ نداشته باشد، باید قطع شوند.

«فیلیپس پایسون اوبرین» نویسنده کتاب‌های سیاسی از جمله «چگونه جنگ پیروز شد: قدرت هوایی-دریایی و پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم» تاکید می‌کند: البته تمامی این خواسته‌ها و مطالبات یک دلیل عمده دارد و آن دلیل این است که حمایت از اوکراین یک «چالش خارق‌العاده‌» برای آینده ناتو به همراه دارد. همزمان با اینکه روسیه به جنگ خود علیه اوکراین ادامه می‌دهد، بسیاری از کشورهای اروپایی به‌خصوص آن‌هایی که به روسیه نزدیک‌ترند، این جنگ را به عنوان یک «چالش مستقیم» علیه آینده خود می‌بینند.

حتی اگر جو بایدن در انتخابات مجددا پیروز شود، مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوری‌خواهان و مجلس سنا یا هر دو می‌توانند به‌طور قابل ملاحظه‌ای حمایت آمریکا از اوکراین را تضعیف کنند و اگر ترامپ یا یکی دیگر از پیروانش در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ پیروز شود، اروپا با یک آمریکای جدید مواجه می‌شود که می‌تواند تمامی حمایت‌ها از اوکراین را قطع کند. چنین اقدامی ایالات متحده را به «مانعی» برای «اروپای آزاد و پایدار» تبدیل خواهد کرد و همین مسئله باعث جدایی ناتو می‌شود و کشورهای اروپایی خود را برای چنین احتمالی آماده نکرده‌اند.

این محقق آمریکایی در پایان تحلیلش خاطرنشان کرد: اگر آمریکا هم‌اکنون پس از تقریبا یک سال و نیم اوکراین را رها کند، اروپا ابدا هیچ راهی برای جبران این کمک‌ها ندارد و دولت‌های اروپایی شاید به هر روشی متوسل شوند تا جای این خروج را پُر بکنند. اگر اروپایی‌ها فکر چاره‌ای برای بدترین سناریوها نباشند، آن‌ها هیچ کسی را جز خودشان مقصر نخواهند دانست.


نوشته شده در   دوشنبه 13 شهريور 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode