ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 6 خرداد 1390     |     کد : 20159

بهترين خودروي اسپرت جهان

حتي بي.ام.دبليو كه از آن به عنوان يكي از غول‌هاي خودروسازي جهان ياد مي‌شود نيز براي باقي ماندن در كورس رقابت با ساير غول‌ها نيازمند نوآوري و ارائه خودروهاي خاص است، هر چند كه شايد اين نوع خودروها هيچ‌گاه به مرحله توليد انبوه نرسند BMW328 Hommage


حتي بي.ام.دبليو كه از آن به عنوان يكي از غول‌هاي خودروسازي جهان ياد مي‌شود نيز براي باقي ماندن در كورس رقابت با ساير غول‌ها نيازمند نوآوري و ارائه خودروهاي خاص است، هر چند كه شايد اين نوع خودروها هيچ‌گاه به مرحله توليد انبوه نرسند BMW328 Hommage.

از همين دسته خودروهاست كه از روز رونمايي، نه تنها مورد توجه علاقه‌مندان به خودرو قرار گرفته، بلكه با اين انتقاد از سوي كارشناسان امور خودرو نيز مواجه شده است كه اساسا بي.ام. دبليو از ارائه BMW328 Hommage چه هدفي را دنبال مي‌كند. اين پرسش از اين روي مطرح مي‌شود كه بودجه سرسام‌آوري براي طراحي و ساخت اين خودروي مفهومي‌ هزينه شده است.

پاسخي كه مديران ارشدبي.ام.دبليودر پاسخ به اين انتقادات مطرح مي‌كنند تنها يك جمله است: BMW328 Hommage موفق‌ترين خودروي اسپرتي است كه از دهه 30 ميلادي توليد شده است! البته معلوم نيست كه اين ادعا درخصوص تمامي‌ خودروهاي اسپرت توليدشده در شركت بي.ام.دبليومطرح شده يا تمامي ‌خودروهاي اسپرت ساخته‌شده در جهان! در پس اين ادعا به اين نكته نيز اشاره شده است كه موفقيتBMW328 Hommage نتيجه يك‌سري فاكتورهايي است كه در طراحي ساختاري آن به چشم مي‌آيد. در حقيقت آنچه‌ اين خودرو را در نگاه نخست با بسياري از خودروهاي اسپرت ساير برندها متمايز كرده است بدنه و ساختار آيروديناميكي آن است. بدنه وزن بسيار كمي‌ دارد و اين در حالي است كه آيروديناميك بودن آن بخوبي رعايت شده است. فناوري چشمگير تعليق خودرو در حين حركت نيز يكي از فاكتورهاي متمايزكننده آن به شمار مي‌آيد و شايد به خاطر مجموع اين امتيازات مثبت است كه مديران ارشدبي.ام.دبليومدعي هستند بهترين خودروي اسپرت جهان در 80 سال گذشته را ارائه كرده‌اند!

نزديك به 75 سال است كه خودروهاي اسپرت پا به عرصه حيات گذاشته‌اند. از اين رو قرار است در حاشيه درياچه «دي كومو» ايتاليا جشن تولد 75 سالگي خودروهاي اسپرت با شكوه خاصي برگزار شود، اما جالب ترين نكته آن عرض‌اندامBMW328 Hommage به عنوان يك سبك تازه در دنياي چنين خودروهايي است. وزن كم اين خودرو يعني 780 كيلوگرم از جمله فاكتورهايي است كه بي.ام.دبليو مانور زيادي روي آن داده است. اگر نگاهي گذرا به اين خودرو داشته باشيم مي‌توانيم آن را با بوگاتي ويرون مقايسه كنيم كه از حيث سرعت در دنياي خودرو تقريبا بي همتاست. در حال حاضر بوگاتي به عنوان سريع‌ترين خودروي جهان شناخته مي‌شود كه در آزمون‌هاي متعدد حداكثر سرعت 07/431 كيلومتر بر ساعت براي آن به ثبت رسيده است.

اما اين خودرو خيلي سنگين است و وزني درحدود 1888 كيلوگرم دارد. يك محاسبه ساده نشان مي‌دهد كه BMW328 Hommage كمتر از نصف بوگاتي وزن دارد. اما چرا اين خودرو تا اين حد سبك است؟ پاسخ اين پرسش را بايد در استفاده از فناوري‌هاي نوين جستجو كرد. فيبر كربني ماده‌اي است كه اين روزها در بسياري از صنايع جاي خود را باز كرده است. وزن بسيار كم و در عين حال استحكام خيره‌كننده دو فاكتوري هستند كه مهندسان را در استفاده از اين ماده در سازه‌هايي نظير بدنه فضاپيماها تا ريزربات‌هاي هوشمند ترغيب كرده است. البته بي.ام. دبليو پيش از اين تجربه موفقيت‌آميزي درخصوص استفاده از پلاستيك فشرده فيبر كربني داشته است. خودروهايي همچون M6 و M3 تجربه‌هاي موفقيت‌آميزي هستند كه راه را براي استفاده گسترده از اين ماده در بخش‌هاي زيادي از BMW328 Hommage باز كرده‌اند. برخلاف بسياري از خودروهاي امروزي كه تنها چند بخش آن از فيبر كربني ساخته مي‌شوند، بخش‌هاي قابل توجهي از بدنه خارجي و همچنين قطعات سازنده بخش داخلي اين خودرو از پلاستيك فشرده فيبر كربني ساخته شده‌اند.

به نظر مي‌رسد اين ماده ديگر جايي براي خودنمايي موادي نظير آلومينيوم با آن وزن كم باقي نگذاشته است. فيبر كربني از آلومينيوم سبك‌تر است، اما در عين حال پايدارتر از آن نيز محسوب مي‌شود. شيشه جلويي اين خودروي روباز دودي است و با استفاده از نوعي آلياژ آلومينيوم پوليش‌خورده است تا هم استحكام بيشتري داشته باشد و در عين حال از حيث جذابيت چيزي كمتر از بخش‌هاي ديگر خودرو نداشته باشد.

ساختاري واقعا آيروديناميك

از كربن به عنوان ماده فردا ياد مي‌شود، اما از همين ماده ارزشمند در بخش‌هاي بسيار زيادي از بدنه BMW328 Hommage استفاده شده است. پس شايد بتوان مدعي شد كه BMW328 Hommage نمادي از خودروسازي آينده است. برخلاف بسياري از خودروهاي اسپرتي كه در چند سال اخير طراحي و روانه بازار شده‌اند، در بدنه اين خودرو كمتر نشاني از تراكم خطوط و برجستگي ديده مي‌شود. اما بدون شك مهم‌ترين مشخصه بدنه اين خودرو عدم وجود در است! كسي كه سوار بر BMW328 Hommage مي‌شود نيازي به باز و بسته كردن در ندارد. اين فرآيندي است كه پيش روي سرنشين كناري راننده نيز وجود دارد. نبود در در اين خودرو صرفا به خاطر نوع طراحي ساختاري آن است. به همين خاطر راننده و سرنشين كناري به راحتي سوار بر آن شده يا از آن پياده مي‌شوند. اين دو نفر پس از سوار شدن بر خودرو با يك امپراتوري بزرگ و فوق مدرن اطلاعاتي، ارتباطاتي و هدايتي مواجه مي‌شوند كه البته سهم راننده بيشتر از سرنشين كناري است. اما نكته مهم اين است كه خبري از انبوه شاسي‌ها نيست و راننده و سرنشنين كناري تنها با استفاده از يك سري شاسي‌ها و نمايشگر محدود تمام آن كارهايي را انجام مي‌دهند كه اگر قرار بود در ساير خودروهاي فوق مدرن اسپرت بنشينند. در كنسول مركزي خودرو دو عدد iPhone ديده مي‌شود كه هر يك نگهدارنده خاص خود را دارند.

از آنجا كه استفاده از اين خودرو عمدتا در مواردي است كه ثبت زمان در مسيرهاي كوتاه و بلند اهميت زيادي دارد، اين iPhone‌ها همچون سيستم‌هاي پيشرفته ثبت زمان عمل كرده و در عين حال راننده و سرنشين مي‌توانند حساب ويژه‌اي روي قابليت‌هاي آنها در دنياي GPS باز كنند. حفظ سلامت راننده و سرنشين كناري آن به لطف دو كمربند ايمني پهني كه سابقه چنداني درخصوص به كارگيري آنها در ساير خودروها ديده نمي‌شود تا حد زيادي افزايش يافته است. مواردي نظير نبود در و 2 كمربند ايمني براي هر صندلي از جمله مواردي است كه نشان از تلاش بي.ام. دبليو براي ارائه محصولي متفاوت دارد.

نكته مشهودي كه در طراحي BMW328 Hommage به‌چشم مي‌آيد مربوط به تلاش طراحان بي.ام. دبليو براي دور نشدن از اصالت هميشگي اين برند خودروساز است. حتي گفته مي‌شود طراحي ساختاري BMW328 Hommage با الهام گرفتن از BMW328صورت گرفته است. بدون شك به همين دليل است كه در بسياري از تصاوير تبليغاتي اين خودرو از BMW328دهه 40 ميلادي نيز استفاده شده است، مقايسه‌اي هيجان‌انگيز براي به نمايش گذاشتن پيشرفت صنعت خودروسازي.


نوشته شده در   جمعه 6 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode