ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 6 آذر 1403
سه شنبه 6 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 ارديبهشت 1402     |     کد : 200942

مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی:

معلم باید بالاترین جایگاه را در نظام کشور داشته باشد

مدیر کل اوقاف آذربایجان شرقی گفت: معلم باید بالاترین جایگاه را در نظام کشور داشته باشد چرا که عهده دار تعلیم و تربیت کشور است.

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر کل اوقاف آذربایجان شرقی گفت: معلم باید بالاترین جایگاه را در نظام کشور داشته باشد چرا که عهده دار تعلیم و تربیت کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی در همایش "مثل شمع" ویژه تجلیل از معلمان قرآنی، گفت: معلم قرآنی یک شغل نیست بلکه عرصه جهاد، فرهنگ، ارتقای باور و دین مردم و نشستن بر سفره قرآن در عصر سرما خوردگی و انفجار اطلاعات است.

وی اظهار کرد: معلمی به تعبیر امام (ره) شغل انبیاست. وظیفه‌ای که رسالت نبی اکرم اسلام (ص) داشتند، امروز همان رسالت بر عهده ما بوده و وظیفه ما به تعبیر امام(ره) هدایت جامعه به سوی الله است.

وی افزود: امروز معلمان قرآنی هم خود بر سر سفره قرآن کریم نشسته‌اند و هم از دیگران دست گیری می‌کنند تا آن‌ها نیز بر سر سفره قرآن بنشینند و با قرآن مانوس شوند.

حسینی با اشاره به موفقیت‌های حجت‌الاسلام سید محمدحسین طباطبایی، نخبه قرآنی کشور در طول سال‌های گذشته، ادامه داد: اگر پدر بزرگوار این معلم بزرگ قرآنی در دوران کودکی او را بر سر سفره قرآنی نمی‌نشاند امروز شاهد چنین آثار باارزشی نبودیم.

معلم باید بالاترین جایگاه را در نظام کشور داشته باشد

وی با اشاره به زندگی شهید مطهری به عنوان معلم قرآنی نیز اظهار کرد: شهید مطهری، ۶۳ جلد اثر به یادگار گذاشته که به تعبیر امام(ره) برای عام و خاص مفید است. شهید مطهری شخصیت عظیمی بود که در حوزه‌های مختلف علمی، فقه، اصول، تاریخ مباحث روز تبحر داشت و آوازه‌ای که او در حوزه علمیه قم داشت، می‌توانست یکی از مراجع عالم اسلام و شخصیت بی نظیر در حوزه فقهی شود اما با این حال بر اساس احساسی که نسبت به نیاز جوانان داشت، قم و آن آوازه‌ها را رها کرد و وارد دانشگاه تهران شد.

وی تاکید کرد: شهید مطهری، جایی که تشخیص داد، داستان راستان را به قلم ساده نوشت و جایی که نیاز بود تا مقابل تفکر فرقان‌ها بایستد، کتاب حق و باطل را تالیف کرد. جایی که نیازمندی حوزه علمیه نیز ایجاب می‌کرد کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم طباطبایی را پاورقی زد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ادامه داد: شهید مطهری با کتاب‌های عمیقی مثل شرح الهیات شفا که نوشته می‌گوید ایکاش به جای این‌که به فلسفه و علوم دیگر می‌پرداختم به قرآن رجوع می‌کردم. بر این اساس رویکرد شهید از جلد ۲۵ به بعد یک رویکرد قرآنی بود و شروع به گفتن و نوشتن تفسیر قرآن کرد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه معلم در روزگار امروز، گفت: به بیان روایتی، انسان سه پدر دارد که بالاترین پدر و پدر معنوی انسان همان معلم است. بر این اساس امروز نباید رویکرد مجموعه دولت به ویژه دولت انقلابی نسبت به معلم تنها در قالب مادیات باشد. اگر دولت‌ها به مجموعه علم که سلطان است، توجه ویژه کنند باید معلم بالاترین جایگاه را در نظام کشور داشته باشد چرا که عهده دار تعلیم و تربیت کشور است.

وی افزود: باید آنچنان به زندگی معلم پرداخت که معلم دغدغه دیگری در حوزه تعلیم و تربیت نداشته باشد اما متاسفانه امروز به دلیل مشکلاتی که در زمینه تامین معیشت زندگی معلمان وجود دارد، شاهد شغل دوم و سوم‌هایی هستیم که نظام تعلیم و تربیت ما را متزلزل می‌کند.

معلم باید بالاترین جایگاه را در نظام کشور داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین طباطبایی، قائم مقام جامعة‌القرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) نیز با بیان این‌که یک معلم قرآن و دین باید تمام صفات برجسته مثبت اخلاقی را دارا باشد، اظهار کرد: معلمان هم‌چون شمع می‌سوزند و از خود نورافشانی می‌کنند تا به اطراف خود روشنایی ببخشند.

وی با بیان این‌که یک معلم قرآن و دین باید تمام صفات برجسته مثبت اخلاقی را دارا باشد، اظهار کرد: معلمان هم‌چون شمع می‌سوزند و از خود نورافشانی می‌کنند تا به اطراف خود روشنایی ببخشند.

وی هم‌چنین با اشاره به جایگاه قرآن کریم در دین اسلام، افزود: خداوند متعال به دفعات مختلف، ارزش و جایگاه قرآن کریم را بیان فرموده‌اند. بر اساس تفاسیر مختلفی که از سوره الرحمن و سایر شواهد شرح یافته نیز این کتاب الهی، ارزش و جایگاه بسیار والایی دارد و حتی مقدم بر خلقت و بیان عنوان شده است.

طباطبایی با اشاره به آداب معلم قرآنی، اظهار کرد: تلاوت صحیح همراه با صدای زیبا و با توقف از جمله موارد ابتدایی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده و مهم است که یک قاری، قرآن کریم را زیبا و اثرگذار تلاوت کند.

این حافظ کل قرآن تاکید کرد: مرحله تربیت و تزکیه یک مرتبه بسیار والایی در بحث معلم قرآنی است و این معلم باید دارای صفات اخلاقی مثبت و به دور از صفات مذمون، منکر و ناپسند اخلاقی باشد.

وی افزود: به دفعات بسیاری در قرآن کریم نسبت به وجوه اخلاقی مثبت که یک معلم قرآن باید داشته باشد، اشاره شده که شامل برخورد درست، اخلاق مداری، دلسوزی می‌شود و یک معلم قرآن باید تجسم قرآن و هم‌چون قرآن ناطق و همواره در راه کسب علم باشد و سیره اهل بیت(ع) را اجرا کند.

قائم‌مقام جامعةالقرآن ادامه داد: معلمان قرآنی باید نعمتی که خداوند به آن‌ها داده است را قدر بدانند شاید برخی قدر این نعمت را نمی‌دانند اما این توفیق تربیت قرآنی نصیب همه نمی‌شود.

همایش "مثل شمع" با حضور اساتید و معلمان قرآن کریم موسسه جامعه القرآن الکریم و اهل بیت (ع) در محل اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی برگزار و از معلمان و اساتید قرآن کریم تبریز تجلیل به عمل آمد.


برچسب ها
نوشته شده در   پنجشنبه 14 ارديبهشت 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode