ایسنا/آذربایجان شرقی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجان شرقی گفت: پژوهش، فناوری و رشد علمی نقش بسیار سازنده و مهمی در جامعه دارد و جامعهی مطلوب، قدرتمند، بانشاط و امیدوار به آینده در گرو توسعهی آگاهی و شکوفایی علمی محقق میشود.
حجتالاسلام والمسلمین محمد انوری، پنجشنبه، 24 آذرماه، در آیین تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، گفت: تمامی جایگاههای علمی و افتخاراتی که دانشگاه تبریز به همت مسئولان و در راستای بسترسازی برای پژوهش بهتر کسب شده است، جای قدردانی دارد و از تمامی مسئولان امر که موجب رشد و ترقی علمی دانشگاه شدهاند، قدردانی میکنیم؛ اما آنچه که مانع توسعهی آگاهی و شکوفایی علمی شده و در شاخصها، ارزیابیها و داوریهای عرصهی بین المللی در نظر گرفته نمیشود، توجه به خود پژوهشگر است.
وی ادامه داد: عمدتا فقط پژوهش و محصول پژوهشگران است که در ارزیابیها مورد بررسی قرار میگیرد و خود پژوهشگر کمتر مورد توجه است که این امر مایه خسران میباشد و تصمیم گیرندگان و مسئولان دانشگاهی باید نگاه ویژهای نسبت به پژوهشگران داشته و زمانیکه به محصول تولیدشده افتخار میکنیم، باید حرمت و جایگاه علمی خود پژوهشگر را نیز تقویت کنیم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجان شرقی با اشاره به انتظاراتی که از دانشمندان و پژوهشگران جوان کشور وجود دارد و ضرورت توجه به این پژوهشگران، متذکر شد: اخیراً اقداماتی از سوی مجلس شورای اسلامی برای تقویت پژوهشگران انجام شده اما این اقدامات کم است و در کنار توجه به توانمندی مادی اساتید و هیأت علمی، باید نگاه ویژهی اخلاقی و تربیتی به جایگاه اساتید داشته باشیم.
وی در خاتمه افزود: باید تلاش کنیم تا جایگاه اخلاقی اساتید پررنگتر دیده شده و سیاست گذاریها در راستایی باشد که بتوانیم وجهه استادی و شاگردپروری را نیز در کنار انتظارات پژوهشی و علمی تقویت کنیم و این موضوع باید در سطح سیاست گذاری باشد.