ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 13 مهر 1403
جمعه 13 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 27 مهر 1401     |     کد : 199572

رئیس‌جمهور در همایش ملی نخبگان بیان کرد:

غارت مغزها؛ مشکلی که امروز دشمن ایجاد کرده است

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با تأکید بر اراده جدی دولت بر توجه به دیدگاه نخبگان گفت:

 حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با تأکید بر اراده جدی دولت بر توجه به دیدگاه نخبگان گفت: معتقدم یک روز غارت زمین، جنگل، سرزمین و ثروت کشور را داشتیم اما امروز مشکل غارت مغزها را داریم و دشمن می‌خواهد مغزهای مؤثر و گره‌گشای از کشور را غارت کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح امروز، سه‌شنبه ۲۶ مهر، در دوازدهمین همایش ملی نخبگان که در سالن اجلاس سران برگزار شد با تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: برای من توفیقی است که در جمع نخبگان در این جلسه حضور دارم و از دیدگاه‌ها و نظرات آقایان و خانم‌های محترم استفاده کردم. تقاضا دارم برای بیان مطالب و دیدگاه‌ها به بنده به این جلسه، که جنبه نمادین دارد، بسنده نشود و حتما این ارتباط از طریق بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه‌ها تداوم پیدا کند.

وی افزود:‌ امروز اراده جدی در دولت برای توجه به دیدگاه نخبگان وجود دارد تا در عمل شاهد یک تحول باشیم. این نگاه تحول‌گرایانه که در نخبگان بیش از دیگران وجود دارد زمینه بسیار خوبی است تا ایده دولت برای انجام تحول حوزه‌های علمی و به ویژه در حوزه‌های عملکردی، عملیاتی و اجرایی شود.

رئیسی با اشاره به ارائه ایده بنیاد ملی نخبگان از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: به دنبال نظر ایشان این بنیاد شکل گرفت و گام‌هایی در جهت شناسایی و حمایت از نخبگان برداشته شد اما آنچه انجام گرفته با آنچه باید انجام بگیرد طبیعتا تفاوت دارد.

رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از زحمات انجام‌گرفته در ادوار گذشته در این بنیاد به ویژه در دوره مدیریت آقای ستاری و همکاران ایشان گفت: با استفاده از این تجربیات و اندوخته‌ها باید گام‌هایی نو و بلند در جهت شناسایی نخبگان برداشت.

وی در ادامه به تعریف نخبگی پرداخت و گفت: استعدادهای برتر، کار و تلاش مضاعف و خود را در معرض رفع نیازهای بسیار کشورقرار دادن می‌تواند شاخص‌های نخبگی باشد. استعدادهای برتری که در وهله اول خودشان باید شاکر خدا باشند که از یک خلاقیت، ابتکار و نوآوری برخوردارند.

رئیسی ادامه داد: اولین شکر نعمت آن است که دارنده آن نعمت بداند که این نعمت برای خداست و تعلق به او دارد و اگر با همه وجود این را بداند شکر این نعمت آن است که آن را در مسیر مورد رضایت خداوند مورد بهره‌برداری قرار دهد و همواره خود را مدیون این نعمت الهی بداند و دچار روحیه خودبرتربینی و اینکه همه باید نسبت به او تواضع داشته باشند، نشود بلکه او باید نسبت به دیگران خدمتگزاری و گره‌گشایی داشته باشد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در واقع ضمن اینکه باید به نعمت توجه داشت باید نسبت به آفات آن نیز توجه داشت. پاسداشت این نعمت و روحیه شکرگزاری ایجاب می‌کند که تمام استعداد و خلاقیت و ابتکار در جهت رفع نیاز مردم، گره‌گشایی از مسائل کشور و حل مسئله بکار گرفته شود.

وی با ارزشمند و مغتنم خواندن نخبگی برای والدین، معلم، دانشگاه و مراکز علمی گفت: نقش والدین در نخبه‌پروری بسیار مهم است. همچنین نقش معلم و استاد و کار را با استاد دنبال کردن بسیار با اهمیت است؛ استادی که هم دانشجوی خودش را بشناسد و هم در جهت رشد و پیشرفت و خلاقیت و ابتکار او صرف وقت کند تا این رشد و شکوفایی اتفاق بیفتد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت نقش حوزه و دانشگاه در این رابطه به تبیین ویژگی‌های دانشگاه پیشرو و دانشگاه پیرو پرداخت و گفت: دانشگاه پیشرو تلاش می‌کند تا نماد و نمود خلاقیت، ابتکار، نوآوری و علم‌افزایی باشد. دانشگاه پیشرو تلاش می‌کند خود را در کنار نظام مسائل کشور تعریف کند؛ نظام مسائلی که امروز مسئله مردم، دولت و کشور است. دانشگاه پیشرو خود را موظف می‌داند که با استفاده از بهترین اساتید و دانشجویان مسائل کشور را بشناسد و در جهت رفع نیازهای کشور پیشقراول و پیشتاز باشد و حل مسئله کند.

رئیسی درباره شاخص‌های دانشگاه پیرو نیز گفت: دانشگاه پیرو نگاه می‌کند که دیگران چه می‌خواهند و نگاه به درون و به توانمندی‌های بسیار در درون ندارد. این دانشگاه نگاهی به نیروی انسانی کارآمد مبتکر خلاق در درون ندارد و همواره نگاهش این است که در بیرون چه اتفاقی می‌افتد.

وی با بیان اینکه نسبت به استفاده از دانش و تجربه دیگران در تمام عالم و با همه مراکز علمی عالم آمادگی داریم، گفت: هر کس سخن و نگاهی نو داشته باشد حتما استفاده می‌کنیم اما با نسخه‌های ارائه شده نیز با احتیاط برخورد می‌کنیم. بین استفاده از تجربه دیگران و دانشی که در تمام عالم وجود دارد با ارائه نسخه فرق وجود دارد. اگر نسخه دادند، کارشناسان و زبدگان ما باید با احتیاط بنگرند که با زیست‌بوم ما تناسب دارد؟ آیا نیازهای ما در نظر گرفته شده است؟ اینکه چون فلان کشور عمل کرد، ما هم عمل کنیم حرف درستی نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از کجا معلوم این نسخه با آنچه ما می‌خواهیم متناسب باشد. پس نسبت به استفاده از علم و دانش مرزی نداریم اما برای اینکه از نسخه‌های ارائه شده استفاده کنیم، حتما باید با احتیاط عمل کرد. یعنی کارشناسان و اصحاب علم و دانش ببینند این نسخه در صنعت، کشاورزی، معدن و بسیاری از حوزه‌های دیگر عمل بشود یا نشود و لذا در نسخه‌ها باید با دقت عمل کرد.

رئیسی در ادامه با اشاره به دو نوع نخبه مستقل و وابسته گفت: نخبه مستقل می‌خواهد بیندیشد، ابتکار و خلاقیت داشته باشد، نیاز مردم خودش را ببیند و تمام وجود و نعمت نخبگی‌اش صرف گره‌گشایی شود و او را وابسته به ثروت و قدرت نکند اما نخبه‌ای شاید تصور کند که وابسته به این دولت نیست اما ممکن است وابسته به دولت دیگری شده باشد و خودش نداند و از جای دیگری مطلب می‌گیرد و فکر می‌کند باید به جای دیگری خدمت کند. نخبه باید در نگاه، تصمیم و حضور مستقل باشد و این خیلی مهم است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: جایگاه، کرامت و ارزش نخبه باید در این کشور حفظ شود. هم خود او باید ارزش خود را حفظ کند و هم تمام نظامات حکمرانی حقیقتا از او تکریم کنند. تکریم هم یعنی ظاهرا و باطنا، هم حمایت مالی، هم حمایت حقوقی، هم حمایت از نظر میدان دادن برای شکوفایی استعدادهای او و این بدون تردید وظیفه مسئولان است.

وی با اشاره به احساس برخی از نخبگان عزیز به کار کردن در جای دیگر گفت: من معتقدم یک روز غارت زمین، جنگل، سرزمین و ثروت کشور را داشتیم اما امروز مشکل غارت مغزها را داریم و دشمن می‌خواهد مغزهای مؤثر و گره‌گشای از کشور را غارت کند. این نخبگان سرمایه بزرگ کشور ما هستند و دشمنان می‌دانند در این جنگ شناختی و در بسیاری از مسائل دیگر، آن بخش پیشران مغزهای ما هستند که کشور به داشتن این استعدادهای برتر افتخار می‌کند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به تلاش‌های مختلف دشمن برای غارت مغزها گفت: آنها دیروز ثروت را در جنگل و معدن می‌دیدند و امروز ثروت مغزها را می‌بینند. در جنگ شناختی سخن از جنگ نرم است، سخن از حضور دستگاه و کشوری است که اطلاعات بیشتری داشته باشد و لذا آنها به دنبال مغزهایی می‌آیند که این برتری را به او بدهند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: این جنگ، گرفتن فضای کشورهاست که اینها با بودن مغزها و نخبگان می‌توانند فضای یک کشور را در اختیار کشور دیگری بگذارند.

رئیس‌جمهور حمایت مالی، حقوقی و همچنین تسهیل‌گری در صدور مجوزها بویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله حمایت‌های لازم دولت از نخبگان برشمرد و افزود: امروز حضور نخبگان در جای جای کشور جلوه دارد و قطعاً فراهم کردن زمینه برای نقش‌آفرینی بیشتر آنان گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور در مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: بنیاد ملی نخبگان وظیفه دارد حمایت‌های دولت از نخبگان را به شکل عملی پیگیری کند و ملجأ و پناهی برای نخبگان در جهت برطرف‌سازی خواسته‌ها و نیازهای آنها باشد.

رئيس شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیاری از مشکلاتی را که برای بشریت در حال اتفاق افتادن است، ناشی از به خدمت گرفتن علم و دانش نخبگان از سوی قدرت‌های استکباری دنیا دانست و تصریح کرد: اگر هر یک از نخبگان ما به کشور دیگری مهاجرت کرد، ولو با شرایط و امکانات خوب مشغول بکار شد، اما باید از خود بپرسد که محصول فعالیت و علم و دانش او به دست چه کسی خواهد افتاد و در چه مسیری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

رئیس‌جمهور شهید چمران و شهید سلیمانی را مصداق و نمونه عینی، نخبه واقعی برای کشور دانست و گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی نخبه‌ای بود که توانایی و توانمندی خود را در خدمت تأمین امنیت کشور بکار گرفت و امروز نام او به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم در دنیا می‌درخشد. علامه طباطبایی واقعا یک نخبه بود که هم در نجف درس خواند، هم ده سال در تبریز کشاورزی کرد و هم شاگردپروری کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به نخبگان را در راستای عدالت آموزشی، پرورشی و تربیتی دانست و اظهار کرد: در حوزه حکمرانی و مدیریتی نیز بکارگیری نخبگان بسیار اثربخش بوده است.

رئیس‌جمهور هدایت نخبگان به تحصیل در رشته‌های مورد نیاز کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز جمهوری اسلامی در حوزه گردشگری سلامت در منطقه و جهان سرآمد است و این امر حاصل توجه به نیاز کشور در هدایت نخبگان بوده که باید استمرار یابد.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه تولید کشور، تجاری‌سازی و بازاریابی برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله وظایف دولت در زمینه حمایت از این شرکت‌ها عنوان و تأکید کرد: بار دیگر اعلام می‌کنم هیچ سازمان و نهادی حق ندارد، مشابه محصول باکیفیت و استانداردی را که در داخل کشور تولید می‌شود، از خارج وارد کند. این کار تخلف سازمانی محسوب می‌شود و ظلم و جفا به تولیدکنندگان کشور و یک تخلف است.

وی در پایان اظهار کرد: ما با توصیه نمی‌خواهیم کشور را اداره کنیم زیرا دستگاه اجرایی هستیم. توصیه، سیاستگذاری و رهنمود را رهبر معظم انقلاب انجام می‌دهند و ما باید فعال باشیم و این توصیه‌ها را اجرا کنیم و جلوی این نوع واردات کالا را بگیریم و این معنی واقعی حمایت است و یک نخبه، یک شرکت دانش‌بنیان و یک تولیدکننده باید احساس کنند کار و تولید استانداردش، تجاری‌سازی و بازاریابی محصول او مورد حمایت دولت است.     


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 27 مهر 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode