ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 7 آذر 1403
چهارشنبه 7 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 13 فروردين 1401     |     کد : 198409

بررسی چالش‌های آموزش مجازی و بازگشت به دوران پیش از کرونا/

بازگشت شرایط آموزش به دوران پیش از کرونا یک چالش بزرگ برای دانشگاه‌ها است

معاون آموزشی سابق دانشگاه تربیت مدرس گفت: بازگشت شرایط آموزش به دوران پیش از کرونا یک چالش بزرگ برای مسئولین و دانشگاه‌ها است.

معاون آموزشی سابق دانشگاه تربیت مدرس گفت: بازگشت شرایط آموزش به دوران پیش از کرونا یک چالش بزرگ برای مسئولین و دانشگاه‌ها است. چرا که ظاهرا همه به این شرایط فعلی عادت کرده‌اند و بازگشت به دوران پیش از کرونا کار سختی است.

دکتر محمدرضا کلباسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چالش‌های آموزش عالی در دوران کرونا اظهار کرد: در دوران شیوع کووید-۱۹، انگیزه تدریس و تحصیل در اساتید و دانشجویان کاهش یافت و علت آن را می توان گسستگی و بلاتکلیفی هر دو گروه دانست که متاسفانه به دلیل اوج گیری های مکرر بیماری تکرار شد. البته در این دوران بسیاری از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه ما  تلاش کردیم دانشجویان را به دانشگاه بازگردانیم اما به یک باره با پیک جدید کرونا روبه‌رو می‌شدیم. 

وی ادامه داد: یکی از آفات بسیار بد همه گیری بیماری  و مشکلاتی که  نظام دانشگاهی با آن روبرو شده است این است که متاسفانه در حال حاضر هر دو طرف به نوعی به شرایط فعلی و آموزش از راه دور خو گرفته اند و بازگرداندن شرایط به دوران قبل از کرونا برای دانشگاه‌ها چالش بزرگی است. 

دکتر کلباسی در ادامه افزود : به نظر می‌رسد دانشجویان شرایط فعلی زندگی خود را با شرایط آموزش مجازی وفق داده‌اند و حین تحصیل مشغول انجام کارهای دیگر هستند. به نحوی که در کنار سایر فعالیت های مربوط به شغل و کار به تحصیل نیز اشتغال دارند.
معاون آموزشی سابق دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه این شرایط هم خوب است و هم بد، خاطر نشان کرد: کرونا سبب کاهش بسیاری از هزینه ها شد همچنین با توجه به شرایط آموزش مجازی، همکاری بسیاری از اساتید مدعو و اساتید خارج از کشور با دانشگاه ها تسهیل شده است این در حالی است که پیش از کرونا همکاری با این اساتید سخت بود. از طرفی، در شرایط آموزش از راه دور کلاس ها عموما یکطرفه هستند پرسش و پاسخ انجام نمی شود و استاد این اطمینان را ندارد که تمام حواس دانشجو متمرکز کلاس است. این امر سبب صرف انرژی مضاعف اساتید و دو یا سه برابر شدن کار ایشان شده است. 

دکتر کلباسی گفت: هنگام برگزاری کلاس مجازی، توجه استاد هم به مطالب آموزشی است و هم به دانشجویان و سعی استاد بر این است تا تمام توجه دانشجویان را به کلاس معطوف کند. در این میان وضعیت اینترنت به لحاظ کندی و قطعی هم شرایط را سخت‌تر می کند. 

وی با اشاره به حسن کلی آموزش مجازی افزود: حسن کلی آموزش مجازی در دوران کرونا این بود که فرآیند آموزش در این دوران قطع نشد و این برای اساتید و دانشجویان جای شکر دارد. چراکه این امکان وجود داشت که با توجه به شرایط بیماری، دانشگاه ها تعطیل شوند تا تکلیف کرونا مشخص شود. که چنین اتفاقی به معنای اتلاف وقت همه اقشار علمی و دانشگاهی بود و خدارا شکر که چنین اتفاقی نیفتاد. 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در صورت تداوم و استمرار آموزش مجازی، دولت و مسئولین نظام آموزش عالی کشور باید درس‌های خوبی از این دوران گرفته و بحث اینترنت، امکانات و زیرساخت های لازم را ارتقا دهند. 

وی با اشاره به بزرگترین آسیب آموزش مجازی اظهار کرد: دانشجویان به ویژه دانشجویان سال های بالاتر عادت داشتند که سر کلاس حضور داشته باشند، استاد و هم کلاسی‌های خود را ببیند و این امر انگیزه دانشجویان را قوی‌تر می‌کند و شور و حال حضور در دانشگاه، فرآیند تحصیل را برای دانشجویان جذاب‌تر می‌کند که متاسفانه با اجرای آموزش مجازی در دانشگاه ها این امکان از دانشجویان گرفته شد. همچنین در بحث برگزاری امتحانات، بحث خدشه دار بودن آزمون معضلی است که تمامی اساتید با آن روبرو هستند و در برخی موارد نمرات دانشجویان رشد عجیبی داشته است‌.

معاون آموزشی اسبق دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه امیدوارم هرچه سریع‌تر شرایط بهتر شود و الزام استفاده از آموزش مجازی رفع شود، اضافه کرد: می‌شود در دوران پسا کرونا با اجرای آموزش ترکیبی از نکات مثبت آموزش مجازی نیز بهره‌مند شد. 

وی گفت: برای بازگشت به شرایط قبل از کرونا، باید بسترها و زیرساخت‌های لازم فراهم شود. به عنوان مثال، شرایط خوابگاه‌ها باید بهبود یابد و همت جدی می‌طلبد که خوابگاه‌ها مجددا قابل استفاده شود. 

دکتر کلباسی در این خصوص ادامه داد: ما در دانشگاه تربیت مدرس، خوابگاه‌های استیجاری داشتیم که در دوران کرونا تعطیل بودند. بحث تامین غذای دانشجویان نیز وجود دارد. اگر هم ‌اکنون بخواهیم مجددا این خوابگاه‌ها را اجاره کنیم، دانشگاه با شوک بزرگی مواجه می‌شود. چراکه در این دو سال اخیر قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده ولی بودجه دانشگاه‌ها ثابت باقی مانده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص دیگر مشکلات بازگشت دانشگاه به شرایط قبل از کرونا گفت: بازگشت به دوران قبل از کرونا چالش بسیار بزرگی برای مسئولین است‌. چرا که علاوه بر رفع مشکلات مالی باید به مشکلات روحی دانشجویان نیز توجه شود. زیرا بسیاری از دانشجویان می‌گویند ما به این شرایط عادت کرده ایم و تا این دوسال را به شرایط عادی بازگردانیم، تبعات زیادی متوجه آموزش عالی خواهد بود.


نوشته شده در   شنبه 13 فروردين 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode